Ve většině vlaků ale bývá zdarma při nákupu jízdenky přes e-shop nebo aplikaci Můj vlak. Při nákupu na pokladně bývá většinou za 35 korun. „U soukromých dopravců je to běžná záležitost. U nás si cestující zvykli, že místo většinou je. Tím, jak lidí ve vlacích přibývá, to ale už přestává v řadě případů platit,“ řekl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Podle Štěpána by k případnému přechodu na povinně místenkové vlaky mělo dojít k 1. únoru či březnu.

Ilustrační foto.
Půl miliardy měsíčně. Státu už mizí peníze na levnější jízdenky

„Něco takového by znamenalo naprostou katastrofu, a to právě pro cestující na naší jinak nejatraktivnější a nejvýznamnější trati. Paradoxně za situace, kdy je trať zaplněna mnoha vlaky různých dopravců, soupeřících o podobnou skupinu cestujících, což má negativní dopady na regionální a nákladní dopravu,“ míní Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu. 

„Pokud zvýšené množství cestujících skutečně nelze řešit přidáním vozů, rozhodně bychom preferovali označit jako povinně místenkové pouze některé vozy, a ne celé vlaky,“ konstatoval Záruba. 

Půjde to aspoň vstoje? 


Cestující, kteří nevědí přesně, kdy budou potřebovat jet, by podle Záruby měli mít aspoň možnost jet vstoje. „Pořád lepší, než nejet vůbec,“ míní. Tento model již u některých vlaků používá konkurenční RegioJet. Nárok na přepravu vestoje ale není automatický. Záleží na souhlasu vlakvedoucího.

České dráhy si od většího podílu cestujících s místenkami slibují lepší plánování kapacity. „Ještě den před odjezdem zcela plného vlaku bývá často prodáno jen 40 procent místenek. Když budeme vědět dopředu, že je vlak hodně plný, můžeme přidat další vagóny, aby se lidé vešli,“ vysvětlil Štěpán.

Na změně by podle něj měli profitovat i cestující, kteří si stěžují na přeplněné vlaky zejména ve špičce, tedy hlavně v pátek a v neděli odpoledne. 

Ilustrační foto.
Řetězec IKEA propustí 7500 zaměstnanců. Zákazníky chce lákat na menší prodejny