„Ukázali jsme stávajícímu přepravci, že něco chceme měnit, že nejsme úplně spokojeni se stávajícím stavem,“ okomentoval založení dopravního podniku při posledním jednání zastupitelů náměstek primátora Karel Deutscher z ČSSD.

Na zastupitelstvu se minulý týden rozvinula debata, jak má dopravní podnik pracovat dál, zda má připravovat novou nabídku, či nikoliv. Definitivní rozhodnutí o budoucnosti městské společnosti však zatím nepadlo. Na fungování dopravního podniku se už loni v prosinci neshodla ani vládnoucí koalice. Sociální demokraté se tehdy snažili přesvědčit dostatek zastupitelů, aby podpořili návrh na uzavření smlouvy o provozování MHD dopravním podnikem. Marně, hlavně hlasy od zástupců hnutí Naše město F-M ve finálním sčítání chyběly. Stejně tak v případě hnutí ANO.

Náměstek Deutscher však podotkl, že zřízení dopravního podniku už městu přineslo milionové úspory. Podle něj to totiž přimělo soukromého dopravce, kterým je ČSAD Frýdek-Místek, že si například nenechal zaplatit pětimilionovou ztrátu za provozování MHD v roce 2016 ani přiměřený zisk za rok 2017 ve výši 3,7 milionu korun.

S argumentací, že by za tím stál nedávno vzniklý dopravní podnik, však dopravce nesouhlasí.

„Výsledná vyprodukovaná ztráta za rok 2016 ve výši 6,5 milionu korun je způsobena tím, že jsme nenárokovali přiměřený zisk v plné výši, na který dle nařízení vlády máme nárok. Stejným způsobem jsme postupovali ve vyúčtování za rok 2015, kdy jsme nenárokovali konečnou ztrátu ve výši 2,9 milionu korun a obdobně také v předchozích letech,“ podotkl Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy ve společnosti 3ČSAD.

Podle něj nemá tento postup žádnou vazbu s dopravním podnikem. „K meziročnímu snížení přiměřeného zisku z odhadu prokazatelné ztráty ve výši 5,1 milionu korun za rok 2016 na 3,6 milionu korun za rok 2017 došlo kombinací dvou faktorů - různého počtu pořízení vozidel a navíc v roce 2017 částečnému pokrytí investičních dotací z Ministerstva pro místní rozvoj,“ doplnil Jakub Vyvial.

Náměstek primátora Karel Deutscher zmínil, že dopravce snížil rovněž o půl milionu deklarované náklady na provoz autobusového stanoviště. Celkem podle něj došlo ke snížení účtování ze strany ČSAD vůči městu o 9,2 milionu.

„Dalších 400 tisíc se ušetřilo na dopravních analýzách, takže úspory se díky vlastnímu dopravnímu podniku vyšplhaly na 9,6 milionu, náklady na dopravní podnik přitom prozatím činily 2,7 milionu. Celkem jsme tedy uspořili 6,9 milionu,“ učinil závěr Karel Deutscher.

Dopravce však oponuje, že snížení o půl milionu korun v nákladech na provoz autobusového stanoviště nastalo pouze vlivem výrazně nižšího počtu objednávaných personifikovaných čipových karet. „V souvislosti se snížením těchto provozních nákladů poklesl také výnos z prodeje těchto karet,“ poznamenal Jakub Vyvial.

Dotace, kterou poskytuje město stávajícímu dopravci, činila za loňský rok téměř 80 milionů korun. MHD je nyní provozována na základě smlouvy z roku 2004, čemuž podle vedení města odpovídají i poskytované služby, a může podle ní fungovat až do roku 2034. Různé změny se řeší formou dodatků ke smlouvě.