Pamětníci, otec se synem jeli v osudný den tramvají linky č. 5 řízené Petrem Hrochem z Dolní Lhoty do Poruby. Tehdy pětiletý Tomáš Janalík utrpěl lehčí poranění, jeho táta Marián byl v šoku, nicméně jako první volal pomoc.„Nedávno jsme na to s mladými zavzpomínali. Mysleli jsme, že to bylo osmého,“ uvedl Janalík nejstarší s tím, že tenkrát vyrazil s pětiletým Tomášem z rodinné chatky v Dolní Lhotě domů do Poruby. Marek, jemuž táhlo na jedenáct, se zdržel na fotbale a plánoval nasednout do druhé tramvaje ale to už žádné nejezdily!
Otec chlapců si vybavil, že jejich „pětka“ byla kloubová, a ty běžně na této trati nevídával. „Seděli jsme čtyři místa za řidičem tím, co tu nehodu způsobil. Je divné, že mne synek pustil k oknu, většinou tam chtěl sám. A za Vřesinou strašlivá pecka a poté až neskutečné ticho, to si vybavuji dodnes,“ popisoval muž pracující jako strážník.
Výcvik, nevýcvik, přesto se ocitl v šokovém stavu. Dokázal ovšem vytáhnout syna vyhozeného do uličky a zasypaného troskami ven, rozrazit dveře a volat o pomoc.
„První, co mne napadlo, bylo 158. Ocitl jsem se v jakési mlze, vnímal jsem hlavně malého, pak ty lidi zaklíněné v tramvaji a jejich nářek,“ popisoval sekundy po nehodě.
O mladíkovi, s nímž zkoušel uvolňovat sedačky a pomáhat dalším, dodnes nedokázal říci, zdali přiběhl z Vřesiny, Poruby, anebo patřil také k pasažérům.
„Každopádně nám to nešlo. Hasiči k vyproštění používali brusky a další nářadí,“ upřesnil Janalík, jenž předal syna k ošetření. O rok mladší chlapec v druhé tramvaji to štěstí neměl…
Další záběry ze zásahu záchranářů po páteční srážce tramvají ve VřesiněVe voze, kterým jeli Janalíkovi, byli oběťmi manželé v seniorském věku (žena zemřela v nemocnici). A dalších osmatřicet lidí utrpělo zranění, třináct z nich závažná. Včetně těhotné ženy, jež nakonec porodila holčičku.
„Tomášek měl naštěstí jen odřené kolínko. Já až večer zjistil, že se mi špatně dýchá a šel k lékaři,“ podotkl Janalík.
Tomu podle jeho slov dala srážka tramvají na lince číslo 5. ve Vřesině určitou zkušenost i z profesního hlediska sledoval koordinovaný zásah všech záchranných složek.
„Horší to bylo s Tomáškem, měl zlé sny a budil se. Když začal chodit do školy, nechtěl snad tři roky jezdit tramvají sám. Teď už je v pořádku, puberťák,“ dodal Janalík.
K TÉMATU
Selhání lidského faktoru řidiče
Srážku na lince č. 5 zavinil Petr Hroch, jenž řídil tramvaj jedoucí na porubskou smyčku. Nečekal totiž na zastávce na povinné křížení s protijedoucí soupravou a pokračoval dále. Na nepřehledném místě se tramvaje vezoucí okolo devadesáti cestujících srazily. Přímo při nehodě zemřeli na místě dva lidé, třetí člověk v nemocnici, různá zranění utrpělo dalších osmatřicet lidí. Včetně viníka nehody. Tomu nejprve uložil okresní soud tříleté vězení, nicméně krajský soud trest o rok zpřísnil. Hroch si odseděl polovinu, pustili ho na podmínku. Během soudního líčení zazněly i výtky na adresu ostravského dopravního podniku, ten zaznamenal a zatajil na téže trati více „nebezpečných situací“ a dostal za to také pokutu od drážního úřadu.
Hasiči: Zásah byl velmi složitý
Závěrečná zpráva hasičů o zásahu při nehodě tramvají ve Vřesině hovoří i o „nesmírně složitých“ úkonech. Práci ztěžoval už jen fakt, že k nehodě došlo ve špatně přístupném místě (záchranné složky tam jely polem) a zraněno byly desítky lidí. „Největším problémem při vyprošťování se ukázaly masivní konstrukce tramvají. Daly se používat jen rozbrušovací pily s kotouči na ocel,“ stojí ve zprávě s tím, že nemalé potíže vyvstaly i kvůli uchycení sedaček k bočním rámům tramvají. Hasiči je museli „zdlouhavě odstraňovat ručním nářadím“, tedy odšroubovávat…
Dopravní podnik trať zabezpečil
Do roka po nehodě se na tramvajové trati mezi Porubou a Zátiším objevilo zabezpečovací zařízení SIL 4. Jeho funkce zjednodušeně řečeno spočívá v tom, že v celém úseku vypne elektřinu, pokud by do jednokolejného úseku vjela tramvaj nerespektující návěstí Stůj! „Zastaví se tím veškerý provoz na trati. Je tak vyloučena možnost jízdy protisměrných souprav a řidiči jsou o tom řádně proškoleni,“ oznámila Karolína Rycková, mluvčí Dopravního podniku Ostrava. Ten od tragédie z dubna 2008 řešil v inkriminované lokalitě běžné nehody jako na ostatních tramvajových linkách. Jistou výjimkou vzhledem k vedení kolejí mimo městskou zástavbu bývají střety s lesní zvěří.