Pamětníci, otec se synem jeli v osudný den tramvají linky č. 5 řízené Petrem Hrochem z Dolní Lhoty do Poruby. Tehdy pětiletý Tomáš Janalík utrpěl lehčí poranění, jeho táta Marián byl v šoku, nicméně jako první volal pomoc.Pamětníci, otec se synem jeli v osudný den tramvají linky č. 5 řízené Petrem Hrochem z Dolní Lhoty do Poruby. Tehdy pětiletý Tomáš Janalík utrpěl lehčí poranění, jeho táta Marián byl v šoku, nicméně jako první volal pomoc.Zdroj: Deník / Luksza Radek„Nedávno jsme na to s mladými zavzpomínali. Mysleli jsme, že to bylo osmého,“ uvedl Janalík nejstarší s tím, že tenkrát vyrazil s pětiletým Tomášem z rodinné chatky v Dolní Lhotě domů do Poruby. Marek, jemuž táhlo na jedenáct, se zdržel na fotbale a plánoval nasednout do druhé tramvaje ale to už žádné nejezdily!

Otec chlapců si vybavil, že jejich „pětka“ byla kloubová, a ty běžně na této trati nevídával. „Seděli jsme čtyři místa za řidičem tím, co tu nehodu způsobil. Je divné, že mne synek pustil k oknu, většinou tam chtěl sám. A za Vřesinou strašlivá pecka a poté až neskutečné ticho, to si vybavuji dodnes,“ popisoval muž pracující jako strážník.

Výcvik, nevýcvik, přesto se ocitl v šokovém stavu. Dokázal ovšem vytáhnout syna vyhozeného do uličky a zasypaného troskami ven, rozrazit dveře a volat o pomoc.

„První, co mne napadlo, bylo 158. Ocitl jsem se v jakési mlze, vnímal jsem hlavně malého, pak ty lidi zaklíněné v tramvaji a jejich nářek,“ popisoval sekundy po nehodě.

Primář chirurgie Městské nemocnice OstravyTomáš Mrázek
Ostrava se vzpamatovává ze srážky tramvají
Záchranáři pomáhají obětem srážky dvou tramvají ve Vřesině
Další zranění ze srážky tramvají jsou už doma

O mladíkovi, s nímž zkoušel uvolňovat sedačky a pomáhat dalším, dodnes nedokázal říci, zdali přiběhl z Vřesiny, Poruby, anebo patřil také k pasažérům.

„Každopádně nám to nešlo. Hasiči k vyproštění používali brusky a další nářadí,“ upřesnil Janalík, jenž předal syna k ošetření. O rok mladší chlapec v druhé tramvaji to štěstí neměl…

Další záběry ze zásahu záchranářů po páteční srážce tramvají ve VřesiněDalší záběry ze zásahu záchranářů po páteční srážce tramvají ve VřesiněZdroj: DPOVe voze, kterým jeli Janalíkovi, byli oběťmi manželé v seniorském věku (žena zemřela v nemocnici). A dalších osmatřicet lidí utrpělo zranění, třináct z nich závažná. Včetně těhotné ženy, jež nakonec porodila holčičku.

„Tomášek měl naštěstí jen odřené kolínko. Já až večer zjistil, že se mi špatně dýchá a šel k lékaři,“ podotkl Janalík.

Tomu podle jeho slov dala srážka tramvají na lince číslo 5. ve Vřesině určitou zkušenost i z profesního hlediska sledoval koordinovaný zásah všech záchranných složek.

„Horší to bylo s Tomáškem, měl zlé sny a budil se. Když začal chodit do školy, nechtěl snad tři roky jezdit tramvají sám. Teď už je v pořádku, puberťák,“ dodal Janalík.

K TÉMATU

Selhání lidského faktoru řidiče
Srážku na lince č. 5 zavinil Petr Hroch, jenž řídil tramvaj jedoucí na porubskou smyčku. Nečekal totiž na zastávce na povinné křížení s protijedoucí soupravou a pokračoval dále. Na nepřehledném místě se tramvaje vezoucí okolo devadesáti cestujících srazily. Přímo při nehodě zemřeli na místě dva lidé, třetí člověk v nemocnici, různá zranění utrpělo dalších osmatřicet lidí. Včetně viníka nehody. Tomu nejprve uložil okresní soud tříleté vězení, nicméně krajský soud trest o rok zpřísnil. Hroch si odseděl polovinu, pustili ho na podmínku. Během soudního líčení zazněly i výtky na adresu ostravského dopravního podniku, ten zaznamenal a zatajil na téže trati více „nebezpečných situací“ a dostal za to také pokutu od drážního úřadu.

Hasiči: Zásah byl velmi složitý
Závěrečná zpráva hasičů o zásahu při nehodě tramvají ve Vřesině hovoří i o „nesmírně složitých“ úkonech. Práci ztěžoval už jen fakt, že k nehodě došlo ve špatně přístupném místě (záchranné složky tam jely polem) a zraněno byly desítky lidí. „Největším problémem při vyprošťování se ukázaly masivní konstrukce tramvají. Daly se používat jen rozbrušovací pily s kotouči na ocel,“ stojí ve zprávě s tím, že nemalé potíže vyvstaly i kvůli uchycení sedaček k bočním rámům tramvají. Hasiči je museli „zdlouhavě odstraňovat ručním nářadím“, tedy odšroubovávat…

Srážka tramvají ve Vřesině, při níž zahynuli tři lidé
Nehodu tramvají ve Vřesině nepřežili tři lidé

Dopravní podnik trať zabezpečil
Do roka po nehodě se na tramvajové trati mezi Porubou a Zátiším objevilo zabezpečovací zařízení SIL 4. Jeho funkce zjednodušeně řečeno spočívá v tom, že v celém úseku vypne elektřinu, pokud by do jednokolejného úseku vjela tramvaj nerespektující návěstí Stůj! „Zastaví se tím veškerý provoz na trati. Je tak vyloučena možnost jízdy protisměrných souprav a řidiči jsou o tom řádně proškoleni,“ oznámila Karolína Rycková, mluvčí Dopravního podniku Ostrava. Ten od tragédie z dubna 2008 řešil v inkriminované lokalitě běžné nehody jako na ostatních tramvajových linkách. Jistou výjimkou vzhledem k vedení kolejí mimo městskou zástavbu bývají střety s lesní zvěří.