Místa jako Bolt Tower, Svět techniky – malý i velký (pozn. red.: nejde o reklamu na Ford, byť o značkách vozů tady ještě bude řeč), multifunkční aula Gong nebo Heligonka zkrátka táhnou. Jen loni přivábily do Dolních Vítkovic (DOV) přes 1,5 milionu návštěvníků. A co teprve, až v areálu bude pobočka Národního zemědělského muzea, sídlo a muzeum Kofoly, autosalon BMW, ale třeba také knihovna nebo další muzea. Některé tyto novinky jsou už jisté a jejich vznik otázkou měsíců či let, o dalších se teprve uvažuje. Pojďme si je blíže představit.

1 - MUZEUM ZEMĚDĚLSTVÍ

Národní zemědělské muzeum. Vizualizace.Zdroj: Národní zemědělské muzeum.

Jedna z dosud nevyužitých budov v areálu se do konce příštího roku promění v pobočku Národního zemědělského muzea (NZM). Jejím zázemím bude hala bývalé Veronikárny, kde se opravovaly vagóny Veronika, spolu se sousedním skladem žáruvzdorného materiálu. Obě části propojí přístavba, která budovám dodá trochu moderního rázu.

S muzeem zemědělství v Ostravě vznikne vůbec první pobočka jakékoliv státní instituce, což i lidé na místech nejvyšších označují za „splácení dluhu vůči městu“. Mezi největší atrakce muzea bude patřit obrovský třípatrový mlýn vestavěný doprostřed schodiště. Na ploše asi šesti tisíc metrů čtverečních lidé dále uvidí dynamické expozice, sbírkové předměty, ale i traktory, kombajny, pluhy nebo cestu potravin od rostliny do žaludku.

PROMĚNA DOV: Svět techniky - tehdy
TEHDY A DNES. Podívejte se, jak se změnily Dolní Vítkovice

Šestá pobočka NZM u nás vyjde ministerstvo zemědělství celkem na 123 milionů korun bez DPH (86 milionů stavební část, zbytek stál výkup pozemků a hal, dokumentace a následné vybavení). Stavět se začne ještě letos.

„Nyní soutěžíme zhotovitele stavby, který bude znám počátkem června. Nepočítáme však, že bychom stavbu zahájili během festivalové sezony, zcela jistě až po Colours of Ostrava,“ vysvětluje ředitel budoucí ostravské pobočky NZM Ivan Berger. Muzeum bude připraveno do konce příštího roku, ale lidem se otevře až pro letní sezonu na jaře 2020.

2 - KOFOLA. SÍDLO I MUZEUM

Kofola. Vizualizace.Zdroj: AP atelier/Josef Pleskot

Vypomozme si hláškou z oscarového filmu Gladiátor s Russellem Crowem v hlavní roli. Se sídlem i muzeem Kofoly v Dolních Vítkovicích se shledáme – ale ne hned. Ne hned. Kofola se přesune z Poruby do objektu Nových koupelen vedle Heligonky na Hlubině. Objekt už ostatně Kofola vlastní, hotový je projekt a ví se, jak bude budova zvenčí vypadat. O její kabát se postaral dvorní architekt DOV Josef Pleskot.

Cihlová budova získá skleněnou nástavbu, a jak Dolní Vítkovice tak tradiční nápojová značka jsou rády, že se zachrání další z památkově chráněných a chátrajících budov v areálu. Ovšem právě kvůli její památkové ochraně půjde o velmi náročnou investici. „Zažádali jsme proto o dotaci z evropských fondů, která nám měla pomoci celý záměr, včetně zážitkové návštěvnické stezky, uskutečnit,“ říká PR specialistka společnosti Jana Ptačinská Jirátová.

Společnost MARLENKA international, s. r. o. založil Gevorg Avetisyan v roce 2003.
Gevorg Avetisyan, šéf Marlenky: Tady jsem doma, ale dorty chci dobýt celý svět

Plán Kofoly se však v dotační výzvě podle aktuálních výsledků umístil až mezi náhradními projekty. Firma jej v důsledku toho hodlá zrealizovat spíše až ve střednědobém horizontu dvou až pěti let. „V mezidobí se ale budeme snažit nalézt i jiné dotační příležitosti, s jejichž pomocí bychom mohli záměr uskutečnit i v bližším termínu. Myšlenku vytvoření nového sídla a muzea Kofola tedy rozhodně neopouštíme,“ ubezpečuje Ptačinská Jirátová.

3 - AUTOSALON BMW

Autosalon BMWZdroj: Deník/Pavel Sonnek

V rámci rozšiřování své sítě značkových autosalonů BMW a MINI využila Dolních Vítkovic také společnost CarTec Group. Vedle pobočky mezi Frýdlantskými mosty a ÚAN ve Vítkovické ulici tak lidé „bavoráky“ naleznou nově i za Velkým světem techniky v Ruské ulici. Výstavba nové budovy je těsně před dokončením. „Ve stávající pobočce zůstane prodej nových vozů a servis, v Dolních Vítkovicích bude prodej a servis motocyklů BMW, prodej ojetých vozidel BMW Premium Selection a bude zde i lakovna, karosárna a servis pro vozy starší pěti let. To vše jen pro uvedené značky,“ vysvětluje změny ředitel společnosti CarTec Ostrava Pavel Vrkoč.

Snímek k článku Vítkovice dýchají industriálem i starými časy, tvrdí živnostník.
Vítkovice dýchají industriálem i starými časy, tvrdí živnostník

Důvodem volby expanze právě do Dolních Vítkovic je očekávaná stále rostoucí důležitost lokality, CarTec Group ji vidí jako jedno z vůbec nejprestižnějších míst pro budoucí Ostravu. Nový autosalon se zde otevře v červenci letošního roku a nové i stávající zákazníky se bude snažit nalákat například roadshow či dalšími marketingovými akcemi tohoto typu. Už počátkem září je zde proto naplánována dvoudenní předváděcí akce s motocykly BMW.

4 - VYSOKÉ PECE

Vysoké pece. VizualizaceZdroj: Dolní Vítkovice

Dalšími objekty v areálu, které by měly projít plánovanou proměnou, jsou vysoké pece č. 4 a 6. Vizualizace z „pera“ dvorního architekta DOV Josefa Pleskota, jakou by pece mohly mít budoucí podobu, jsou hotové. „Primárním cílem není vytvořit z nich další vyhlídky podobné bývalé vysoké peci č. 1 – dnešní Bolt Tower. Rádi bychom pro ně našli jiné využití. Pan architekt Pleskot ukázal, že zde může vzniknout výjimečný prostor,“ říká mluvčí DOV Pavlína Copková.

V vysokých pecí by tak v budoucnu mohla být třeba knihovna nebo muzeum. „Zásadní je, aby využití zapadalo do vzdělávací, kulturní a společenské koncepce Dolních Vítkovic,“ vysvětluje mluvčí. Spolek nyní hledá partnera, který by se projektu ujal a pomohl objekty provozovat.

5 - KOKSOVNA

Koskovna. VizualizaceZdroj: Dolní Vítkovice

Dosud blíže neurčenou proměnou má projít také někdejší koksovna mezi vysokou pecí č. 4 a Hlubinou. Kompletní projekt na záchranu budovy je připravený a počítá se zachováním objektu v maximální možné původní podobě.

„V budoucnu by přes koksovnu měly vést prohlídkové trasy, čímž bychom rozšířili programovou nabídku Dolních Vítkovic,“ vysvětluje Copková, podle níž projekt zaujal i odbor kultury a památkové péče Moravskoslezského kraje, s nímž nyní DOV projednává podrobnosti o několikamilionové investici do objektu. Co by zde mohlo být ale zatím není známo.

Řeka Odra - Ilustrační foto.
Kanál Dunaj-Odra-Labe? Studie proveditelnosti řeší až 16 variant propojení