Napjatá atmosféra byla zejména mezi zástupci ČSSD a hnutím Naše město F-M, kteří společně tvoří koalici ještě spolu s KDU-ČSL a dvěma zastupiteli z hnutí ANO. Sociální demokraté se usilovně snažili přesvědčit dostatek zastupitelů, aby podpořili návrh na uzavření smlouvy o provozování MHD dopravním podnikem. Marně, hlavně hlasy od zástupců hnutí Naše město F-M ve finálním sčítání chyběly. Stejně tak v případě hnutí ANO.

„My jenom říkáme, že to provedení není dobře a že se vychází ze špatných předpokladů,“ ohradil se náměstek primátora Jiří Kajzar z hnutí Naše město F-M s tím, že vizi dopravního podniku hnutí neodmítá.

„Projekt není připravený tak, aby byl životaschopný. Je třeba ho dopracovat, aby mohl být předložen znova a případně schválen,“ poznamenal Kajzar.

Záměr podle něj kvůli operativnímu leasingu nepočítá s dotacemi pro výměnu autobusů za ekologická vozidla. „Není zařízeno zázemí pro řidiče, není možné využívat plánovaný prostor na autobusovém nádraží,“ doplnil náměstek primátora s tím, že se bojí i nedostatku řidičů a nárůstu mzdových prostředků. Tvrdí, že podle propočtů hnutí by dopravní podnik provozoval MHD dráž než stávající dopravce.

S tím ale sociální demokraté nesouhlasí, což prý doložily i podrobné výpočty. MHD, kterou považují za strategickou službu pro občany, chtějí dostat pod kontrolu magistrátu. Soukromá společnost fungující za účelem zisku nemá podle nich žádnou motivaci povýšit standard služeb. „Nechápu, proč bych měl hlasovat proti dopravnímu podniku, když je to levnější,“ řekl při jednání zastupitelů primátor Michal Pobucký z ČSSD.

„Je třeba se ptát hnutí Naše město, co stálo za tím, že dneska změnili názor,“ podotkl náměstek primátora Karel Deutscher. Zástupci radnice podle něj požádali pracovníky dopravního podniku z Mladé Boleslavi, který vznikl jako jediný v tuzemsku až po revoluci, aby zhodnotili ekonomické propočty. „Potvrdili, že naše výpočty dopravního podniku jsou reálné,“ upozornil Deutscher, který také konstatoval, že město vložilo do zřízení dopravního podniku pět milionů korun.

Zakázka na provoz MHD po dobu deseti let má hodnotu 1,1 miliardy korun. Varianta, která byla předložena zastupitelům, počítala se zajištěním pouze městské dopravy. Nikoli příměstské, kterou přitom autobusy nyní také obsluhují. Jenže kraj, který na příměstskou dopravu přispívá, prozatím souhlas nedodal. Oproti původně předpokládaným naftovým autobusům měl dopravní podnik usilovat o ekologičtější hybridní autobusy.

Dotace, kterou poskytuje město stávajícímu dopravci, činí za letošní rok téměř 80 milionů korun. Po městě jezdí čtyřicet autobusů, z nichž jen zhruba třetina je nízkopodlažních, což dopravní podnik plánoval změnit.

Pokud by zastupitelé rozhodli v jeho prospěch, zajišťovat MHD ve Frýdku-Místku by začal 9. prosince 2018. To se ale nestane. Sociální demokraty při hlasování podpořili jen lidovci a až na jednu výjimku i komunisté. Ostatní měli výhrady.

„Dopravní podnik bychom podpořili, ale podmínky by musely být naprosto transparentní a jednoznačné,“ podotkl Jaromír Horký z Klubu nezávislých zastupitelů, jehož třináct členů bylo zvoleno na kandidátce hnutí ANO.

Obě znesvářené strany, tedy ČSSD a hnutí Naše město F-M, se tak shodly aspoň na tom, že nelze předjímat, zdali budou mít rozepře vliv na fungování koalice. Do komunálních voleb zbývá ještě necelý rok.