Kraj před čtyřmi lety vyhodnotil trať za ztrátovou a osobní dopravu se rozhodl ukončit. Železnicí tak občasně projížděly pouze nákladní vlaky. Odpor k tomuto verdiktu byl ovšem poměrně silný. Jak by ne, tradice je opravdu velká, cestující se zde poprvé svezli už v roce 1892. Nakonec se našlo řešení v podobě víkendového provozu, který od roku 2014 zajišťuje společnost Railway Capital skrze Hvozdnický expres.

Hvozdnický expres letošní sezonu mimo jiné zakončí s takzvaným dřevákem. Jedná se o dřevěný vagon Bratislavské električky, který byl vyroben už v roce 1913, má tedy více než sto let.

Ve své době převážel cestující z Bratislavy do Vídně.

V provozu mezi Opavou a Svobodnými Heřmanicemi bude během posledních sedmi zářijových dní. Tedy od pátku 21. do neděle 30. září.

Vlaky jezdí v pátky, soboty a neděle. Využívají je zejména chataři, členové skautských oddílů a ve velké míře i cyklisté. „Ve srovnání s loňským rokem se počet cestujících zvýšil zhruba o dvacet procent. Narostlo i množství cyklistů, kteří cestují s kolem. A to dokonce natolik, že pravidelně musíme zapojovat i přívěsný vůz, takzvaný vlečňák,“ popisoval majitel Railway Capital Jan Šatava.

Jeho společnost na území České republiky zajišťuje i další podobné provozy. A to například Doupovskou dráhu mezi Kadaní a Podbořany anebo Jemnickou dráhu vedoucí z Moravských Budějovic do Jemnice: „Musím přiznat, že Hvozdnický expres je náš nejúspěšnější provoz. Vnímáme ho jako svou srdeční záležitost.“

Před čtyřmi lety, tedy v první sezoně, se jezdilo mezi červencem a zářím z Opavy do Jakartovic. O rok později byla trasa prodloužena na konečnou zastávku ve Svobodných Heřmanicích, protáhla se i délka provozu, který bývá zahájen během května. Trať nerentabilní není, bez příspěvku obcí na trase, města Opavy a Moravskoslezského kraje by se ale provozovatel neobešel.

„U Hvozdnického expresu dochází ke změnám u lidí, kteří jím jezdí. Jak jsem již uvedl, poslední dobou ho využívá čím dál tím více cyklistů, podstatně více cestujících tímto způsobem také vyráží na prodloužené víkendy. Snažíme se jim vyhovět. Jezdíme například během svátků. Letos provoz probíhá od května do konce září, není však vyloučeno, že v příští sezoně se to změní a doba se třeba prodlouží. Vše se ale teprve bude důkladně zvažovat. Je to ještě předčasné,“ doplnil Jan Šatava.

Spokojeni jsou i v obcích, jimiž trať prochází. „Splnilo to naše očekávání. Ukazuje se, že trať je především turisticky živá a využívá ji řada lidí. Našel se způsob, kdy může být životaschopná. Byla by velká škoda, kdyby na ní osobní doprava musela zaniknout. Jsem moc rád, že se naším příkladem inspirovali i na trati z Bruntálu do Malé Morávky,“ mínil Jan Birgus, starosta městysu Litultovice, nacházejícího se na trase Hvozdnického expresu, a předseda Mikroregionu Hvozdnice.