Jachtaři používají pro spouštění lodí do vody a pak pro jejich vytahování staré asfaltové silnice, které nyní končí pod hladinou. Přívěsný vozík s lodí se spustí po cestě dostatečně hluboko do vody a s lodí jde hned odplout. Jsou to cesty v Leskovci nad Moravicí, v Nové Pláni, Roudně, za lomem u Bílčic, v Mezině a v Razové.

Ostravské setkání s hejtmanem moravskoslezského kraje Ivo Vondrákem v Multifunkční aule Gong v Dolních Vítkovicích, 30. října 2019.
Hejtman Ivo Vondrák prozradil, co čeká kraj v posledním roce volebního období

Letos si museli jachtaři z Nové Pláně pozvat na vytažení lodí autojeřáb. Hladina vody totiž na podzim poklesla tak, že zde nebylo možné dostat se s vozíkem ve vodě pod loď a vytáhnout velké kajutové plachetnice.

„Zvolili jsme hromadné jeřábování plachetnic, které jsme pojali i jako setkání jachtařů a schůzi spolku Jachtaři pro Slezskou Hartu. Spolek oslovil většinu jachtařů a domluvil termín jeřábování. Od 8 hodiny ranní se postupně začali sjíždět majitelé plachetnic. Každý se na svém pomocném člunu dopravil na plachetnici, která se musí na vyzvednutí z vody připravit,“ popsal jachtař Tomáš Svoboda akci o první listopadové sobotě.

Bylo třeba položit stěžeň, zdemontovat lana, otěže plachet, zkrátka celou loď "očesat" tak, aby na palubě zůstal uvázaný pouze stěžeň. Takto je možné loď vyzvednout z vody na přepravník a transportovat ji na zimoviště.

Poslední prohlídka dolu Lazy před uzavřením pro novináře, 18. listopadu 2019 v Ostravě.
Těžba v Dole Lazy končí. Podívejte se na snímky z dnešní prohlídky v podzemí

„Laminátová plachetnice nesmí zůstat přes zimu ukotvena na vodě. Je to v podmínkách povolení ke kotvení, které vydává Povodí Odry. Má to i praktický význam, zamrzlá plachetnice v ledu nemusí toto ledové sevření přežít bez následků,“ vysvětlil Tomáš Svoboda.

Jachtaři si Hartu velmi oblíbili nejen pro krásné okolí a neporušenou přírodu. „Slezská Harta má jedny z nejlepších větrných podmínek pro závodní i rekreační jachting. Co lze říci o větru nelze říci o zázemí a infrastruktuře. Podmínky pro jachtaře jsou zde ve srovnání s jinými přehradami mizerné. Chybí přístaviště, odstavná parkoviště, WC, sprchy,“ hodnotil podmínky Tomáš Svoboda.

Jachtaření se věnuje přes třicet let, na Hartě provozuje jachtařskou školu a půjčovnu jachet. Pořádá jachtařské regaty, kde se mají jachtaři příležitost potkat a snaží se, aby jachtaření na Hartě mělo svůj řád.

Krádež dva kilometry dlouhého vedení musela zabrat pachatelům několik hodin.
Velká železniční loupež na Novojičínsku: zloději sundali vedení z 30 sloupů

Jachtařům chybí mola, kde by mohli zakotvit při plavbách po přehradě. Jsou sice v zátoce u Leskovce nad Moravicí, ale většina mol zde je soukromá a obsazená. „Tak nezbývá než hodit kotvu mimo zátoku nebo vytáhnout ploutev a vjet na břeh. Ale i to má své kouzlo neboť přehrada má spousty romantických opuštěných míst a malebných zátok,“ řekl Svoboda.

Jiné přehrady s delší tradicí vodních sportů mají větší a lepší zázemí, loděnice, přístavy, elektrické jeřáby na spouštění lodí na vodu a další. Někde si to vybudovali jachtaři sami. „Mohli bychom to udělat i zde, ale jachtaři z toho mají obavy. Je nutno si pronajmout břeh a za pět let se může vše změnit. Byl jsem u toho, když se budovala loděnice na Orlíku, nájem koruna za metr. Pak se to zdražilo a dnes se platí nájem tři sta tisíc za loděnici, kterou si jachtaři vybudovali sami. Optimální by bylo, kdyby zde na Hartě veřejná mola vybudovaly obce u přehrady,“ řekl Tomáš Svoboda.