„Dostat páva pod stromeček“ v žargonu majitelů motoveteránů znamená nadělit si k Vánocům přívěsný vozík PAV, který je téměř zapomenutou ikonou československé motohistorie.

Páv s jedním kolečkem je názornou ukázkou, jak nápaditě si českoslovenští konstruktéři poradili s nedostatkem úložného prostoru na motorce Jawa. Při vývoji páva mysleli nejen na výletníky, kteří na motorkách mířili do kempů, ale také na řemeslníky, kteří na motorkách potřebovali přepravovat vercajk.

V Krnově se na vánoční vyjížďce motorkářů představil vozík PAV z roku 1962, který vyrobila Avia Letňany. V Mototechně v šedesátých letech stál tento páv něco přes 700 korun. Znalci technické historie na krnovském náměstí žasli, s jakou dobovou přesností majitel Jawy sladil nejen svůj stroj s pávem, ale dokonce si k nim sehnal i originální motorkářskou přilbu z počátku šedesátých let.

Aby každému bylo jasné, že tohoto páva dostal pod stromeček, bylo nutné před vyjížďkou vyřešit technický problém jak upevnit nazdobený stromeček nad páva. Díky genialitě československých konstruktérů mají motocykly Jawa přesně takový nosič, aby se na něm dala převážet vánoční borovička s hvězdami na špici nazdobená spoustou modrých baněk, stříbrných řetězů a drobných dekorací.

Pod mobilním stromečkem zbylo dost místa nejen na páva, ale i na dárky a mašličky. Pro motorkáře, kteří rádi spojují Vánoce s kinetickými aktivitami, jsou československé jednostopé dopravní prostředky ta nejlepší volba. Neměli bychom o Vánocích zapomínat na páva, který je velmi užitečný i s jedním kolem a bez motoru.