V dnes, v pátek 30. března, končí takzvaný zimní motoristický čas, tedy období povinných zimních pneumatik.

Řada motoristů již zamířila do pneuservisů, další se chystají. Teploty, které tento týden místy šplhaly až ke 20 stupňům Celsia, k výměně přímo vybízejí. Fronty se ale zatím netvoří.

„Je to tak každým rokem. Zatímco v zimě s příchodem prvního sněhu a náledí bývá okamžitý nával, na jaře je to klidnější. Jarní výměna je rozložena na několik týdnů," řekl Deníku Josef Navrátil, majitel pneuservisu v centru Ostravy. Podle Navrátila by s přezouváním rozhodně neměli spěchat řidiči, kteří v následujících týdnech plánují cestu do hor. „Tam je situace jiná, nižší teploty, někde i sníh," řekl Navrátil, který větší nápor očekává po Velikonocích. „Na svátky lidé hodně cestují a pak jedou přímo do pneuservisů," dodal.

DOJÍŽDĚT?

Co se týká diskusí o dojíždění zimních pneumatik v letním období, má Navrátil jasno. Rozumná jízda na zimních pneumatikách by podle něj v letním období neměla představovat riziko. „Zákazníkům říkám, že pokud je pneumatika v pořádku a má pouze menší dezén neumožňující použití pro příští zimní sezonu, lze ji dojet v létě. Já osobně v tom problém nevidím. Samozřejmě je nutné hlídat hloubku dezénu tedy 1,6 milimetru," vysvětlil Navrátil. Že tímto prohlášením sám sobě částečně kazí obchod v podobě nižšího počtu prodaných letních pneumatik, si hlavu neláme. „Takhle to nelze brát. Lidé prostě v dnešní době přemýšlejí, kde se dá ještě ušetřit. A tohle je jedna z možných cest. Je to normální ekonomické chování. Nic víc," řekl zkušený praktik.

Ne všichni ale dojíždění zimních pneumatik v létě doporučují. Podle Veroniky Šťastné z internetového obchodu Kupuj pneu zimní pneumatiky s rostoucí teplotou ztrácejí své pozitivní vlastnosti. To má za následek nižší bezpečnost, vyšší spotřebu i zhoršený komfort jízdy. „Brzdná dráha zimní pneumatiky se při vyšších teplotách výrazně prodlužuje, a to až o dvacet procent. Důvodem je menší styčná plocha zimních pneumatik a tím i nižší přilnavost," vysvětlila Šťastná s tím, že směs používaná na výrobu zimních pneumatik není určena do vysokých teplot. „Na rozpálené letní vozovce tak mohou být zimní pneumatiky kvůli zhoršené stabilitě a ovládání vozu vyloženě nebezpečné," dodala Šťastná.

Minimální hloubka dezénových drážek zimních pneumatik je u osobních vozidel stanovena na čtyři milimetry. S menší hloubkou dezénu nelze v zimním období vjet na silnici, kde je souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. V létě je minimální hloubka dezénu bez ohledu na to, zda jde o zimní, či letní pneumatiky, stanovena na 1,6 milimetru.