„Rekonstrukce koruny hráze, postavené v padesátých letech minulého století, zahrnuje odbourání stávající cesty, chodníků a mostů přes přeliv a jejich opětovné vybudování. Dále se upraví stávající systém odvodnění koruny a doplněna bude hydroizolace.

Parametry zůstanou zachovány, pouze cesta bude pokryta asfaltem místo dlažebních kostek," vysvětluje Jiří Konečný z investičního odboru státního podniku Povodí Odry.

Na návodní straně hráze se během šedesáti let provozu podepsaly povětrnostní podmínky, kolísání vodní hladiny. Nejvíce to je poznat na betonového povrchu.

Opravy pocítí řidiči

„Líc hráze bude sanován do hloubky zhruba deseti metrů pod úroveň koruny hráze. Nejvíce poškozené části povrchu budou odbourávány po úroveň výztuže, zkorodované výztuže budou ošetřeny, doplněny novou výztuží a opatřeny krycí betonovou vrstvou," pokračuje Konečný.

Práce, které jsou rozvrženy na dva roky, se sice nijak neodrazí na provozu celého vodního díla, ovlivní ale provoz. Konkrétně bude po dobu stavby uzavřena silnice 442 ze Svatoňovic do Kerhartic. Pro motoristy jsou připraveny značené objízdné trasy.

Vodní nádrž Kružberk. Ilustrační foto.

„Zachování funkčnosti a bezpečnosti vodního díla stejně jako zajištění ochrany vody v nádrži před možným znečištěním během provádění stavebních prací jsou jedny z hlavních podmínek, které musí zhotovitel stavebních prací dodržet," doplňuje Konečný.

Veškeré náklady bude hradit Povodní Odry.

Primární měla být ochrana před povodněmi

Vodní dílo Kružberk na řece Moravici bylo dokončeno v roce 1955 a je nejstarší přehradou na severní Moravě a ve Slezsku. Hráz nádrže je vysoká 34,5 metru a její tělo obsahuje 35 milionů metrů krychlových vody, která zajišťuje přísun zhruba poloviny pitné vody, kterou spotřebuje ostravská aglomerace.

Původně se však o stavbě primárně uvažovalo jako o ochraně před povodněmi. Vodní nádrž své nynější poslání získala až v průběhu stavby.

..více o historii si přečtěte zde..