VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letiště Leoše Janáčka Ostrava stagnuje aneb Temno nad Mošnovem

/INFOGRAFIKA, ANKETA, ROZHOVOR/ Do druhého největšího letiště v zemi bylo za posledních deset let investováno už takřka tři miliardy korun. Jen opravdoví zahraniční specialisté a analytici mohou objektivně posoudit, zda účelně. Realita je taková, že to na výsledcích Letiště Leoše Janáčka zatím není vůbec vidět.

7.2.2018
SDÍLEJ:

Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Ilustrační foto.Foto: Archiv Deníku

V tuzemsku je v provozu pět mezinárodních letišť (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice, Karlovy Vary), pouze to v hlavním městě je schopno bojovat s polskou konkurencí.

Na celé čáře prohrává už řadu let boj o zákazníka i Letiště Leoše Janáčka Ostrava, které sice navenek působí sebevědomě a pozitivně, ale v pomyslném žebříčku úspěšnosti by se v Polsku umístilo až na dvanácté pozici…

Jste spokojeni s fungováním Letiště Leoše Janáčka Ostrava?
Hlasovat můžete v anketě pod článkem.

Hlavně proto vyznívá tisková zpráva ostravského letiště o počtu pasažérů za rok 2017 tragikomicky. A to i přesto, že mošnovské letiště odbavilo nejvíce cestujících za posledních devět let a nárůst činil 26 procent.

V Polsku se těmto statistikám odborníci nejen smějí, ale také si při čtení určitě mnou ruce. Zrovna z Ostravy totiž nebezpečí přetáhnutí klientů určitě nehrozí.

„Těší nás, že díky naší obchodní politice, výraznému navýšení marketingu a oživení leteckého trhu prošlo branami letiště přes 324 tisíc cestujících,“ komentoval roční statistiky obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský a připomněl i to, že se společnosti meziročně podařilo snížit ztrátu z 88 milionů na 15 milionů korun.

INFOGRAFIKA DENÍKU - pro zvětšení na ni klikněte:

V regionu se najdou ale také kritici, kteří podobným optimismem neoplývají a dlouhodobě poukazují na nenaplněný potenciál letiště nebo statistiky konkurence. Marně… „U nás se o všem mluví, v Polsku koná. Šance, kterou Mošnov na trhu před více než deseti lety měl, byla bezezbytku promarněna, a umožnila tím dynamický rozvoj okolních letišť u našich severních sousedů,“ uvedl Radim Gál, předseda spolku Létejme z Ostravy. Jeho slova jsou možná tvrdá, ale vcelku trefná.

Moravskoslezský kraj, jako majitel, selhává, politici se opakovaně schovávají už řadu let za prázdné fráze. „Letiště je nezbytné pro další existenci kraje. Nemám teď na mysli jen lety na dovolenou. Letiště je hlavně vstupní brána pro byznys. Nápravu vidíme v rozlétání nákladní dopravy, která může pomoci vydělávat, abychom pak mohli dotovat také civilní linky,“ řekl před časem hejtman Ivo Vondrák. Z jeho slov je patrné, že řešení problému je stále v nedohlednu.

Rozvoj letišť u našich severních sousedů je přitom řízen státem a začal už v roce 2004, kdy se Polsko připojilo k Evropské unii. Vláda si tehdy vyjednala v Bruselu, že může dotace využívat také na rozlétávání linek, což se ukázalo jako klíčové. Loni prošlo polskými letišti 40 milionů pasažérů.

Hlavní varšavské Letiště Fryderyka Chopina dokonce v minulém roce odbavilo poprvé v historii více cestujících (15,75 milionu) než pražské Letiště Václava Havla (15,41 milionu). Dvojciferný růst hlásila i všechna hlavní polská letiště: Krakov (5,83 milionu cestujících + 17,2 %), Katovice (3,89 milionu + 21,7 %) a Gdaňsk (5,83 milionu + 14,2 %).

V Mošnově proti tomu panuje celý rok klid a pohoda, z čehož všechny jednou za rok vyruší jen úspěšné a hojně navštěvované Dny NATO. I z toho je patrné, že polská letiště už Ostrava těžko někdy dožene.

ROZHOVOR: Letiště osm let spalo. Dodnes se vzpamatovává

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově už řadu let stagnuje a přešlapuje na místě, což ostře kontrastuje s masivním rozvojem nedalekých letišť v Katovicích nebo Krakově.

Ředitel mošnovského letiště Jaromír Radkovský.

Jak vidí situaci ředitel Letiště Leoše Janáčka Ostrava Jaromír Radkovský? (na snímku vlevo - pozn. redakce)

„V minulosti vedení odmítlo nízkonákladové přepravce. Nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova,“ říká v rozhovoru pro Deník.

V čem vidíte problém? Není to absence některých letovisek? Neuvažujete o přidání dalších charterových letů?

Z ostravského letiště se v letním období létá do jedenadvaceti destinací po celé Evropě i mimo ni. Momentálně jednáme s cestovními kancelářemi a leteckými přepravci o navyšování letů a nových destinacích, které však z obchodních důvodů nebudeme jmenovat. Bohužel v minulosti vedení letiště odmítlo nízkonákladové přepravce. Toto nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova, ze kterého se dodnes nedokáže letiště vzpamatovat.

Moravskoslezskému kraji se ani po opakovaném vyhlášení výběrového řízení nepodařilo získat dopravce, který by provozoval letecké linky do Amsterdamu a Helsinek. Linku do Amsterdamu nyní nabízí Transavia z katovického letiště… Poláci byli opět rychlejší…

V první řadě letiště Katovice má linku do Amsterdamu jen jako tzv. point-to-point s nízkonákladovým přepravcem, to znamená bez přestupu takzvaný za Amsterdam. Veřejná nabídka Moravskoslezského kraje však počítala zejména s přestupními lety přes Amsterdam s takzvaně síťovým přepravcem. Takže se jedná o rozdílný přístup. Za druhé minulé vedení Moravskoslezského kraje nevzalo v potaz absolutní přeplněnost letiště v Amsterdamu, kde je téměř nemožné získat přistávací časy, takzvané sloty.

Před časem jste prohlásil, že byste zavedl nové linky do Evropy. Smysl regionálního letiště vidíte v linkách do větších mezinárodních uzlů. Uvažoval jste o Vídni či Varšavě. Na čem to zatím ztroskotává? Čím chcete dopravce do Mošnova přilákat?

Je nutné si uvědomit, že letiště Ostrava osm let spalo a že letecký obchod se za poslední roky výrazně změnil. V dnešní době si v Evropě navzájem konkuruje okolo 500 letišť. K úspěchu v této konkurenci je zapotřebí mít zajímavou destinaci, odkud a kam cestující chtějí létat. Existence samotného letiště nestačí. Letecké spojení musí mít také výraznou finanční, nejen politickou podporu měst a kraje: proto tak rychle vyrostlo například letiště Katovice. Samozřejmě je ale naší ambicí otevřít z letiště Ostrava v roce 2018 i nové destinace.

Přispěl ke zlepšení situace železniční spoj, který přepravuje cestující na letiště? Kolik lidí ho denně využívá?

Tuto otázku by bylo vhodnější položit lidem z Českých drah. Z mého pohledu k rozvoji leteckých linek nijak nepřispívá, cestující zde vídáme spíše ojediněle.

O kolik klesl počet přepravených pasažérů se srovnatelným obdobím v minulém roce?

Za poslední měsíce zaznamenáváme šestnáctiprocentní nárůst počtu cestujících oproti srovnatelnému období v minulém roce. Je to dáno i výraznější marketingovou podporou současných linek. Očekáváme, že i v příštím roce počet cestujících vzroste alespoň o sedm až deset procent.

Jak je to s nákladní dopravou?

Ta nám díky našim kontaktům letos vzrostla o desítky procent. Tato aktivita je pro nás klíčová, intenzivně jednáme s několika přepravními společnostmi. Cargo je pro nás v budoucnu nejdůležitějším cílem v rozvoji letiště.

Jaké jsou vaše další plány, aby bylo letiště vytíženější?

Do tří let minimálně 400 tisíc cestujících a pravidelné cargo lety. V hospodaření je to hlavně zastavit sestupný trend a vhodnými investicemi zlepšit finance letiště, tak aby se letiště Ostrava do zhruba pěti až sedmi let dostalo do provozního zisku.

Autor: Aleš Uher, Hana Porebská

Nahravá se anketa
7.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Vedoucí provozu v ostatních zařízeních 30 000 Kč

Vedoucí provozu v ostatních zařízeních Vedoucí obchodního úseku. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Z:16.8.2018. Místo výkonu práce Bílovec. Požadujeme: SŠ nebo VŠ vzdělání ekonomického nebo technického směru, praxe v oboru obchodu podmínkou, dobrá znalost práce na PC, zkušenosti s programem PREMIER - výhodou. Anglický jazyk - výhodou. Pečlivost, spolehlivost, loajalita, řidičský průkaz skupiny B. Náplň práce: Zpracování evidence poptávek a nabídek, kompletní zpracování přijatých objednávek včetně přípravy expedice, jednání se zákazníky, sledování termínů přijatých kupních smluv a vystavených objednávek, zabezpečení dovozu a odvozu materiálů, dílců a výrobků zákazníkům a od dodavatelů, nákup zboží, předání podkladů k fakturaci, kooperace s ostatními úseky. Nabízíme: Práci na plný úvazek v jednosměnném provozu, práci v prosperující a stále se rozvíjející firmě, možnost školení a dalšího vzdělávání, příspěvky na stravování, na dovolenou, pravidelné odměny. V případě zájmu zašlete strukturovaný životopis spolu s průvodním dopisem na email: joskova.monika@msvstudenka.cz, a to do 15.9.2018.. Pracoviště: Msv studénka s.r.o., Čs. armády, č.p. 219, 743 01 Bílovec 1. Informace: Monika Jošková, +420 775 979 926.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební truhlář 14 900 Kč

Tesaři a stavební truhláři Tesaři. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: z: 5.4.2018 a: 16.8.2018 Pracovní místo vhodné i pro zaměstnaneckou kartu., , První kontakt: poslat životopis na email: unistad@centrum.cz;, Telefonický kontakt v pracovní dny v době od 7:00 do 14:00 hodin: Marie Skýpalová, personalistka, 556 736 584; Michal Pokorný, ředitel, 739 115 318, Požadavky: vyučení v oboru, praxe ve stavebnictví výhodou., Pracovní poměr na dobu určitou s možností dalšího prodloužení., Nástupní mzda od 14 900 Kč + prémie, Nástup možný ihned., Kontakt: Osobní kontakt po domluvě na tel.: 556 736 584, p. Marie Skýpalová, e-mail: unistad@centrum.cz. Pracoviště: Unistad spol. s r.o., Komenského, č.p. 8, 742 01 Suchdol nad Odrou. Informace: Marie Skýpalová, +420 556 736 584,777 803 992.

Výroba - Výroba Seřizovači 12 200 Kč

Seřizovači a obsluha obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) Obsluha frézky. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Z:18.5. A:13.8.2018. , Místo vhodné i pro zaměstnaneckou kartu., , Osobní kontakt v pondělí od 11-12 hod. na pracovišti., Místo výkonu: Jerlochovice č.p.120, Fulnek. Požadujeme: základní znalost, výkresové dokumentace. Mzda bude stanovena v závislosti na pracovních schopnostech, zaměstnance. Nabízíme práci ve stabilní a rozvíjející se společnosti,stravenky.. Pracoviště: Moravská nástrojárna a.s. - pracoviště jerlochovice, 742 45 Fulnek 1. Informace: Ing. Václav Mořkovský, +420 777 073 300.

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 18 000 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Kuchař/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Z:18.5.2018.A:15.8.2018. Místo výkonu práce Bílov. Telefonický kontakt od 9:00 do 17:00 hodin.. Pracoviště: Taredo taxi s.r.o. - pracoviště, 743 01 Bílovec 1. Informace: Adéla Žižková, +420 605 481 630.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Skokanský víkend ve Frenštátě pod Radhoštěm vyvrcholil nedělním 6. ročníkem Memoriálu Jiřího Rašky
56

Memoriál Jiřího Rašky letos připomene historický triumf

Videosouhrn 16. srpna 2018

Záchrana zpod kyvadla a 160 netopýrů v ložnici: prohlédněte si videa dne

Účastníky memoriálu přijme starostka města

Představitele Mezinárodní lyžařské federace (FIS) a Českého svazu lyžařů, zástupce a trenéry 18 zúčastněných soutěžních týmů žen i mužů, zástupce organizačního výboru závodu, mistry světa ve skocích na lyžích Jaroslava Sakalu a Jiřího Parmu či vítěze světového poháru Jakuba Jandu, a další významné hosty přijme v pátek 17. srpna starostka Frenštátu pod Radhoštěm Zdeňka Leščišinová.

Kriminalisté ostravského „toxi týmu“ bojují s výrobci drog

Takzvaný toxi tým, oddělení ostravských kriminalistů bojujících s výrobou a distribucí drog, odhalil za tři roky své existence desítky varen pervitinu i pěstíren konopí a dopadl na stovky podezřelých.

Výbuch kotle vážně zranil muže v Bílově na Novojičínsku

Krátce před úterní půlnocí vyslalo operační středisko záchrannou službu do jednoho z domů v Bílově. Na pomoc vážně poraněnému pacientovi vyrazila zdravotnická pomoc z nedalekého Bílovce a Fulneku.

S nákupem školních potřeb neotálejte. Kupujte však jen to potřebné

Tužky, pera, penály, barvy. Nejen to vyžadují třídní učitelé po dětech při nástupu do školy. Někteří rodiče aktivně nakupují školní potřeby již během prázdnin.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT