VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letiště Leoše Janáčka Ostrava stagnuje aneb Temno nad Mošnovem

/INFOGRAFIKA, ANKETA, ROZHOVOR/ Do druhého největšího letiště v zemi bylo za posledních deset let investováno už takřka tři miliardy korun. Jen opravdoví zahraniční specialisté a analytici mohou objektivně posoudit, zda účelně. Realita je taková, že to na výsledcích Letiště Leoše Janáčka zatím není vůbec vidět.

7.2.2018
SDÍLEJ:

Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Ilustrační foto.Foto: Archiv Deníku

V tuzemsku je v provozu pět mezinárodních letišť (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice, Karlovy Vary), pouze to v hlavním městě je schopno bojovat s polskou konkurencí.

Na celé čáře prohrává už řadu let boj o zákazníka i Letiště Leoše Janáčka Ostrava, které sice navenek působí sebevědomě a pozitivně, ale v pomyslném žebříčku úspěšnosti by se v Polsku umístilo až na dvanácté pozici…

Jste spokojeni s fungováním Letiště Leoše Janáčka Ostrava?
Hlasovat můžete v anketě pod článkem.

Hlavně proto vyznívá tisková zpráva ostravského letiště o počtu pasažérů za rok 2017 tragikomicky. A to i přesto, že mošnovské letiště odbavilo nejvíce cestujících za posledních devět let a nárůst činil 26 procent.

V Polsku se těmto statistikám odborníci nejen smějí, ale také si při čtení určitě mnou ruce. Zrovna z Ostravy totiž nebezpečí přetáhnutí klientů určitě nehrozí.

„Těší nás, že díky naší obchodní politice, výraznému navýšení marketingu a oživení leteckého trhu prošlo branami letiště přes 324 tisíc cestujících,“ komentoval roční statistiky obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský a připomněl i to, že se společnosti meziročně podařilo snížit ztrátu z 88 milionů na 15 milionů korun.

INFOGRAFIKA DENÍKU - pro zvětšení na ni klikněte:

V regionu se najdou ale také kritici, kteří podobným optimismem neoplývají a dlouhodobě poukazují na nenaplněný potenciál letiště nebo statistiky konkurence. Marně… „U nás se o všem mluví, v Polsku koná. Šance, kterou Mošnov na trhu před více než deseti lety měl, byla bezezbytku promarněna, a umožnila tím dynamický rozvoj okolních letišť u našich severních sousedů,“ uvedl Radim Gál, předseda spolku Létejme z Ostravy. Jeho slova jsou možná tvrdá, ale vcelku trefná.

Moravskoslezský kraj, jako majitel, selhává, politici se opakovaně schovávají už řadu let za prázdné fráze. „Letiště je nezbytné pro další existenci kraje. Nemám teď na mysli jen lety na dovolenou. Letiště je hlavně vstupní brána pro byznys. Nápravu vidíme v rozlétání nákladní dopravy, která může pomoci vydělávat, abychom pak mohli dotovat také civilní linky,“ řekl před časem hejtman Ivo Vondrák. Z jeho slov je patrné, že řešení problému je stále v nedohlednu.

Rozvoj letišť u našich severních sousedů je přitom řízen státem a začal už v roce 2004, kdy se Polsko připojilo k Evropské unii. Vláda si tehdy vyjednala v Bruselu, že může dotace využívat také na rozlétávání linek, což se ukázalo jako klíčové. Loni prošlo polskými letišti 40 milionů pasažérů.

Hlavní varšavské Letiště Fryderyka Chopina dokonce v minulém roce odbavilo poprvé v historii více cestujících (15,75 milionu) než pražské Letiště Václava Havla (15,41 milionu). Dvojciferný růst hlásila i všechna hlavní polská letiště: Krakov (5,83 milionu cestujících + 17,2 %), Katovice (3,89 milionu + 21,7 %) a Gdaňsk (5,83 milionu + 14,2 %).

V Mošnově proti tomu panuje celý rok klid a pohoda, z čehož všechny jednou za rok vyruší jen úspěšné a hojně navštěvované Dny NATO. I z toho je patrné, že polská letiště už Ostrava těžko někdy dožene.

ROZHOVOR: Letiště osm let spalo. Dodnes se vzpamatovává

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově už řadu let stagnuje a přešlapuje na místě, což ostře kontrastuje s masivním rozvojem nedalekých letišť v Katovicích nebo Krakově.

Ředitel mošnovského letiště Jaromír Radkovský.

Jak vidí situaci ředitel Letiště Leoše Janáčka Ostrava Jaromír Radkovský? (na snímku vlevo - pozn. redakce)

„V minulosti vedení odmítlo nízkonákladové přepravce. Nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova,“ říká v rozhovoru pro Deník.

V čem vidíte problém? Není to absence některých letovisek? Neuvažujete o přidání dalších charterových letů?

Z ostravského letiště se v letním období létá do jedenadvaceti destinací po celé Evropě i mimo ni. Momentálně jednáme s cestovními kancelářemi a leteckými přepravci o navyšování letů a nových destinacích, které však z obchodních důvodů nebudeme jmenovat. Bohužel v minulosti vedení letiště odmítlo nízkonákladové přepravce. Toto nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova, ze kterého se dodnes nedokáže letiště vzpamatovat.

Moravskoslezskému kraji se ani po opakovaném vyhlášení výběrového řízení nepodařilo získat dopravce, který by provozoval letecké linky do Amsterdamu a Helsinek. Linku do Amsterdamu nyní nabízí Transavia z katovického letiště… Poláci byli opět rychlejší…

V první řadě letiště Katovice má linku do Amsterdamu jen jako tzv. point-to-point s nízkonákladovým přepravcem, to znamená bez přestupu takzvaný za Amsterdam. Veřejná nabídka Moravskoslezského kraje však počítala zejména s přestupními lety přes Amsterdam s takzvaně síťovým přepravcem. Takže se jedná o rozdílný přístup. Za druhé minulé vedení Moravskoslezského kraje nevzalo v potaz absolutní přeplněnost letiště v Amsterdamu, kde je téměř nemožné získat přistávací časy, takzvané sloty.

Před časem jste prohlásil, že byste zavedl nové linky do Evropy. Smysl regionálního letiště vidíte v linkách do větších mezinárodních uzlů. Uvažoval jste o Vídni či Varšavě. Na čem to zatím ztroskotává? Čím chcete dopravce do Mošnova přilákat?

Je nutné si uvědomit, že letiště Ostrava osm let spalo a že letecký obchod se za poslední roky výrazně změnil. V dnešní době si v Evropě navzájem konkuruje okolo 500 letišť. K úspěchu v této konkurenci je zapotřebí mít zajímavou destinaci, odkud a kam cestující chtějí létat. Existence samotného letiště nestačí. Letecké spojení musí mít také výraznou finanční, nejen politickou podporu měst a kraje: proto tak rychle vyrostlo například letiště Katovice. Samozřejmě je ale naší ambicí otevřít z letiště Ostrava v roce 2018 i nové destinace.

Přispěl ke zlepšení situace železniční spoj, který přepravuje cestující na letiště? Kolik lidí ho denně využívá?

Tuto otázku by bylo vhodnější položit lidem z Českých drah. Z mého pohledu k rozvoji leteckých linek nijak nepřispívá, cestující zde vídáme spíše ojediněle.

O kolik klesl počet přepravených pasažérů se srovnatelným obdobím v minulém roce?

Za poslední měsíce zaznamenáváme šestnáctiprocentní nárůst počtu cestujících oproti srovnatelnému období v minulém roce. Je to dáno i výraznější marketingovou podporou současných linek. Očekáváme, že i v příštím roce počet cestujících vzroste alespoň o sedm až deset procent.

Jak je to s nákladní dopravou?

Ta nám díky našim kontaktům letos vzrostla o desítky procent. Tato aktivita je pro nás klíčová, intenzivně jednáme s několika přepravními společnostmi. Cargo je pro nás v budoucnu nejdůležitějším cílem v rozvoji letiště.

Jaké jsou vaše další plány, aby bylo letiště vytíženější?

Do tří let minimálně 400 tisíc cestujících a pravidelné cargo lety. V hospodaření je to hlavně zastavit sestupný trend a vhodnými investicemi zlepšit finance letiště, tak aby se letiště Ostrava do zhruba pěti až sedmi let dostalo do provozního zisku.

Autor: Aleš Uher, Hana Porebská

Nahravá se anketa
7.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 14 000 Kč Ostatní uklízeči a pomocníci pracovníci úklidu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Z:17.10.2018. Místo výkonu práce Benzina Bravantice 272, D1 345 km směr Ostrava. Řidičský průkaz skupiny B a vlastní automobil je potřeba k dopravě, protože se čerpací stanice nachází na dálnici ve směru na Ostravu. Vhodné i pro osobu zdravotně znevýhodněnou. Jedná se o odpolední směny od 16:00 hodin. Zaměstnanecké výhody: Zvýhodněné stravování. Telefonický kontakt od pondělí do pátku v čase 8:00 - 16:00 hodin.. Pracoviště: Martin kožuch, 742 81 Bravantice. Informace: Martin Kožuch, +420 723 684 886. Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Projektant ve 30 000 Kč Inženýři elektronici projektanti, konstruktéři Konstruktér vývoje. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z:17.9.20108, a:18.10.2018, místo vhodné i pro zaměstnaneckou kartu, , Náplň práce:, práce na mezinárodních projektech, aktivní řešení problémů projektů se zákazníky a dodavateli, tvorba CAD návrhů ve 3D, podpora činnosti u zákazníka (stavby automobilů, rozjezd sériové výroby)., plánování/řízení přípravy prototypových vzorků, ověření návrhu výrobků v souladu s časovým plánem projektu, technické projednávání konstrukčních změn se zákazníkem., účast u zákaznických auditů a auditů kvality u svěřených projektů, podpora při zavádění do výroby, podle potřeby vede malý konstrukční tým, , Požadavky:, VŠ vzdělání technického zaměření, praktická zkušenost v oblasti mechanické konstrukce, zkušenosti s vedením projektů, znalost některého z CAD 3D softwaru (Catia, Ideas, ProE apod....), anglický jazyk - pokročilá úroveň, německý jazyk - výhodou, technické, analytické myšlení, schopnost řešení problémů, pružná pracovní doba (fix 8:30 - 13:30), , 25 dní dovolené, Sick Days - 2dny/rok, příspěvek na dopravu, možnost startovacího ubytování, příspěvek na stravování, variabilní bonusový systém, možnost jazykového a odborného vzdělávání, příspěvek na penzijní připojištění, možnost podílet se na vývoji moderních produktů, , inf.: e-mail: ksulcova@varroclighting.com. Pracoviště: Varroc lighting systems, s.r.o., Suvorovova, č.p. 195, 742 42 Šenov u Nového Jičína. Informace: Karin Šulcová, . Stavebnictví - Stavebnictví Stavební klempíři 13 500 Kč Stavební klempíři Stavební klempíři. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Z:16.1.2018.A:18.10.2018. Místo výkonu práce celá ČR, převážně však Moravskoslezský kraj. , Místo vhodné i pro zaměstnaneckou kartu., , Osobní kontakt: Každou středu na adrese Poštovní 591, Studénka od 8:30 do 9:00 hodin. , Požadujeme: Zkušenosti v oboru a při stavbách střech. Práce ve výškách.. Pracoviště: Michal dresler, Poštovní, č.p. 573, 742 13 Studénka 3. Informace: Michal Dresler, +420 603 711 746. Výroba - Výroba Obsluha strojů 20 000 Kč Obsluha ostatních zařízení na zpracování kovů Slévárenský dělník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 24500 kč. Volných pracovních míst: 59. Poznámka: !!!z.: 14.6.2017, a.:27.9.2018, místo vhodné i pro zaměstnaneckou kartu, , Nabízíme: 25 dnů dovolené, závodní stravování., Info. na tel.: 606 711 136, e-mail: ladislav.drozd@tatra.cz, osobně po-pá od 7-14 hod.. Pracoviště: Tatra metalurgie a.s. - č.p.1448/5, Areál Tatry, č.p. 1448, 742 21 Kopřivnice. Informace: Ladislav Drozd, +420 556 492 018,606 711 136,.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch a Evžen Machytka (vpravo).
AKTUALIZOVÁNO
33

Kdo drží Machytku?

Tragická nehoda na I46 u Bohuňovic
6

Tragický rok na silnicích: umírá víc lidí. I kvůli uzavírkám a rekonstrukcím

Ředitel ZOO Tábor: Zachraňte medvěda ze Vsetínska, vražda není nutná

Svůj názor na záchranu medvěda ze Vsetínska nám poslal do redakce Deníku také ředitel táborské zoologické zahrady Evžen Korec.

Hráči McDonald´s Cupu se zúčastnili rozlučky Tomáše Rosického. Co jim vzkázal?

/VIDEO/ Jeden z nejlepších fotbalistů české historie letos v červnu definitivně skončil s profesionálním fotbalem. Tomáš Rosický se po boku mezinárodních hvězd typu Cesc Fábregas, Petr Čech nebo Karel Poborský rozloučil na pražské Letné ve velkém stylu. Samozřejmě u toho nemohli chybět ani ti nejlepší a nejtalentovanější fotbalisté, kteří se probojovali do minulého ročníku McDonald’s Cupu.

Sochu musí předělat, nebo zbourat, říká syn Věry Špinarové

Ani tři dny po úniku prvních fotografií a dva dny od odhalení sochy v rodině Věry Špinarové neutichá neklid. Syn Adam Pavlík Deníku řekl, že v současné podobě sochu maminky rozhodně nenechá.

Klec na medvěda je připravená, odborníci rozhodnou, kam ji umístit

Půl tuny vážící železná klec určená k odchytu potulného medvěda, který v posledních dnech působí nemalé škody chovatelům na Valašsku, je připravená v Oznici. Do obce ji ze Slovenska z oblasti Malé Fatry přivezl starosta obce Martin Gerža spolu s ochránci přírody v úterý večer.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT