Miroslav Novák, ČSSD
Mým nejbližším cílem je zařadit silnice v tzv. Slezském kříži do globální sítě TEN T v rámci EU. Silnice se tak stanou evropskými prioritami a bude možné na ně čerpat finance z EU. Věříme, že těmito aktivitami dosáhneme minimálně zahájení výstavby východní části komunikace I/11 směrem na Třinecko. V rámci krajských silnic se zavazujeme v následujících čtyřech letech investovat minimálně dvě miliardy korun do rekonstrukcí. V oblasti veřejné dopravy pak vyhlásíme nové tendry na dopravce, od čehož si slibujeme snížení nákladů.
Pavol Lukša, TOP 09 a Starostové
K našim prioritám patří dostavba tzv. Slezského kříže, tedy dobudování silnice I/11 ve směru východ západ. Je nutné dobudovat také obchvat Frýdku-Místku a připravit další nejdůležitější stavby tohoto typu. Budeme podporovat i příměstskou železniční dopravu a efektivní model regionálních železničních tratí a autobusových linek. Občané a návštěvníci našeho kraje si také zaslouží funkční letiště v Mošnově s důležitými pravidelnými mezinárodními linkami, nákladní dopravou i charterovými lety v období dovolených.
Josef Babka, KSČM
Na dořešení dopravní infrastruktury a obslužnosti se peněz nedostává, a to jak v rozpočtu kraje, tak i ze státních zdrojů. Dlouhodobý problém, který trápí jak východ, tak i západ našeho kraje, je silnice 1/11 jak na Třinec, tak i Opavu. Stát jednoznačně neplní sliby, které občanům tohoto kraje dal. Stejným problémem je postižena Ostrava ve vztahu k prodloužené Rudné. Úsilí a harmonogram kraje v řešení silnic v jeho vlastnictví je popsán v tzv. Bílé knize. Věřím, že nasměrujeme finanční prostředky tam, kde je to nejvíc zapotřebí.
Vít Slováček, KDU-ČSL
Naší prioritou je výstavba rychlostní silnice I/11 Jablunkov Ostrava Opava, obchvatů Karviné, Havířova, Frýdku-Místku. Peněz je dost, jen se nesmí rozmělnit v provizích a úplatcích. Náš kraj dává ročně na jednoho obyvatele 1371 korun do oprav silnic, u jiných krajů je to průměrně 1688 korun. Dlouhodobě jeu nás rovněž podfinancovaná železniční doprava, která by mohla přispět k čistšímu ovzduší.
Liana Janáčková, Nezávislí
Rozestavěné dálnice a silnice první třídy by měly být co nejdříve dokončeny, a to i v případě zapojení soukromých investorů. Podporujeme rychlou výstavbu obchvatů velkých měst a důležitá je také oprava ostravské dálnice D47. Dále jsme pro další rozvoj mošnovského letiště a chceme usilovat o to, aby na rychlostní silnici R56 z Ostravy do Frýdku-Místku nebylo potřeba mít dálniční známku.
Lukáš Černohorský, Piráti
Piráti se zasazují o průhledné a odůvodněné plánování a výstavbu dopravní infrastruktury. Odmítáme současnou praxi, kdy jsou nepromyšleně rušeny železniční tratě bez vyčíslování úspor, bez plánů, jak se zrušenou tratí naložit, bez diskuse s občany, jichž se to dotýká. Je potřeba počítat s cyklisty a chodci už při plánování dopravních staveb. U stávajících silnic je potřeba vyřešit pro cyklisty krizová místa.
Martin Schubert, SPO Zemanovci
Dopravní obslužnost a vybavenost v kraji není na úrovni, jakou bychom si přáli. Určitě nám chybí obchvaty měst, např. ve Frýdku-Místku, a všichni pociťujeme absenci slibované přeložky 1/11. Je důležité si však uvědomit, co je v kompetenci jednotlivých krajů a co není. Ovlivnit například můžeme využití železniční dopravy. Zásadně chceme podpořit vstup soukromých dopravců a podpořit větší využívání nákladní železniční dopravy. Rozhodně nehodláme opakovat chyby, jakou bezesporu byla například stavba mezinárodního letiště.
David Sventek, ODS
Kvalitní silnice a napojení na okolní regiony a páteřní sítě vnímáme jako nezbytnou podmínku rozvoje kraje. Budeme přitom odpovědně vážit každou investici a maximálně využívat evropské prostředky. V adekvátní míře dáme prostor alternativním formám dopravy cyklistům nebo alternativním pohonům. Budeme usilovat o přechod autobusů na CNG, což by přineslo úsporu na ceně za kilometr a snížení vypouštěných zplodin do ovzduší. Také hustá síť regionálních železničních tratí vyžaduje optimalizaci a modernizaci.
Sylva Kováčiková, SNK
Dálnice D1 z jihu na sever Evropy, železniční koridor spojující východ se západem a mezinárodní letiště. To vše je výborná výchozí situace pro vytváření nových pracovních příležitostí. Ale je nutné mít vizi a investovat do nových projektů racionálně. Ne vždy tomu však bylo a je. Politické lobby vítězí nad selským rozumem a zbytečně se utrácí. O korupci nemluvě… Na úkor těchto nešvarů pak nejsou bezpečné silnice druhé a třetí třídy patřící kraji, a to přesto, že zejména občané prostřednictvím svých starostů volají po jejich opravách.
Doprava v Moravskoslezském kraji v řeči čísel
Délka silnic celkem 3428 km, z toho dálnice 54 km, rychlostní silnice 32 km, silnice první třídy 684 km, silnice druhé třídy 803 km a silnice třetí třídy 1888 km.
Počet osobních a dodávkových aut 452 840, nákladních aut 49 412, autobusů 2302 a motocyklů 77 822
Délka železnice 674 km
Mezinárodní letiště v Mošnově je druhé největší v ČR, délka jeho přistávací dráhy je 3,5 km.
(zdroj: www.kr-moravskoslezsky.cz)
ANKETA: Co si myslíte o dopravě v Moravskoslezském kraji?
Petr Dyrčík, 42 let, Milíkov:
S dopravou v kraji jsem hodně nespokojený. Jsem z Třinecka a tato oblast by si zasloužila dálniční obchvat. Kolem Třince vede hlavní tah na Slovensko a denně tam stojí několikakilometrové kolony. Na kraji by to chtělo vyšší tempo, připadá mi, že vše zbytečně protahují.
Martina Lesáková, 22 let, Fulnek:
V létě mi hodně vadily časté výluky tramvají a ostatních prostředků MHD. Musím ale uznat, že dopravní podnik měl výluky dobře značené. A co bych doporučila krajskému zastupitelstvu? Aby nezpoplatňovalo ostravský úsek dálnice.
Kim Ngan Nguyenová, 50 let, Ostrava:
V Ostravě bydlím už dlouho a na dopravu si nemůžu stěžovat. Když mi ujede MHD, za chvíli hned jede něco dalšího. Když ale jezdím autem, vadí mi časté uzavírky a opravy silnic.
Viktor Babič, 20 let, Ostrava:
Co mě štve na dopravě v Ostravě, je to, že musím ve městě často stát na semaforech. Bylo by dobré, kdyby zastupitelstvo nechalo vystavět více kruhových objezdů, jako to mají v zahraničních městech. Ušetřilo by to řidičům čekání.
Svatava Svrčková, 50 let, Ostrava:
Bydlím v centru Ostravy, a kam potřebuji jet, tam se dostanu buď pěšky, nebo MHD. Já osobně jsem tedy s dopravou spokojená. Jen ta dálnice by už mohla být hotová. Myslím si, že nové krajské zastupitelstvo by mělo tak jako doposud dbát na údržbu silnic.
Libuše Tichá, 60 let, Ostrava:
Já jsem s dopravou spokojená. Silnice jsou tady udržované, MHD jezdí často a je spolehlivá. Nenapadá mě nic, co by mohli krajští zastupitelé v dopravě vylepšit.
Ptaly se: V. Gazdíková a J. Lichá