„Jedná se o preventivní akci, při které kontrolujeme plavidla a jejich vůdce. U nich se provádí také dechová zkouška na alkohol, případně na návykové látky. Kontroly budou probíhat po celé léto. Těrličtí policisté mají nově k dispozici moderní a výkonný motorový člun. Na něm mohou přepravovat i čtyřkolku, se kterou provádějí kontroly jinak těžko přístupných břehů," řekla policejní mluvčí Zlatuše Viačková.
Na vodních hladinách přehrad a řek se po uvolnění podmínek objevuje stále více motorových plavidel. Ne vše je však povoleno. Potvrdil to i příslušník Státní plavební správy Jaromír Černošek: „Možnosti provozování motorových plavidel, včetně skútrů, se skutečně rozšířily, což veřejnost vítá. Současně však platí určitá pravidla a omezení, jejichž dodržování kontrolujeme."
NA VODNÍM SKÚTRU JEN S „ŘIDIČÁKEM"
Řada plavidel spadá do kategorie, kde není vyžadována žádná způsobilost. Jde o klasické pramice, šlapadla, malé čluny s elektrickými motory a také čluny a loďky s menšími spalovacími motory o výkonu do 4 kilowattů.
Naopak všechny skútry mají výkon vyšší, a to mnohonásobně. Na skútrech, a také silných motorových člunech, proto mohou jezdit jen lidé, kteří k tomu mají oprávnění.
„Rozšířily se možnosti provozování výkonnějších plavidel, mezi které patří i skútry. I jejich vůdci ale musí dodržovat pravidla. Do 50 metrů od břehu musí dodržet rychlost 10 km/h, ve větší vzdálenosti rychlost není omezena a plavidla mohou jet v takzvaném skluzu. Samozřejmě, že musí dbát na bezpečnost nejen svou, ale i ostatních. Nesmí ohrozit rybáře, plavce nebo ostatní plavidla," vysvětlil Černošek.
Právě skútry jsou na přehradách považovány za nejvíce riziková plavidla. Jezdci na nich předvádějí nejrůznější triky, jezdí vysokou rychlostí a mohou ohrozit plavce ve vodě, nebo menší plavidla.
„Bohužel, na mnoha vodních plochách nejsou vymezeny prostory, kde mohou jezdci na skútrech provádět triky. Nejsou ani na Těrlické a Žermanické přehradě, proto tam taková činnost není dovolena," doplnil Černošek.
Dodal, že v půjčovnách by měly být běžné veřejnosti k dispozici pouze plavidla, která mohou lidé ovládat po poučení. To musí obsahovat i zákaz požívání alkoholu. Ten mohou policisté kontrolovat i u posádek šlapadel a menších člunů.
KONTROLY
„Vedle kontroly na alkohol jde i o prověřování, že vůdci plavidel podléhajících evidenci mají lodní osvědčení, příslušný průkaz způsobilosti a jejich plavidla mají povinnou výbavu. Ta je stanovena podle typu plavidla a obsahuje například výlevku nebo pumpa, vyvazovací lano nebo řetěz stanovené délky a záchranné vesty pro všechny osoby.
Jedním z kontrolovaných byl Milan Durčák, který odpočíval na svém hausbótu.
„Kontrola spočívala v ověření všech dokladů. Dechová zkouška dopadla dobře, protože jsem abstinent. S kontrolami se setkávám často a jsem pro, aby se prováděly. Současně bych byl pro, aby se prováděly i u dalších uživatelů vodní hladiny. Plavců nebo lidí na menších loďkách a skútrech. Někteří jsou skutečně nebezpeční. To riziko bych viděl hlavně mezi plavci a skútraři," řekl.