„Vloni jich bylo osmnáct, letos prozatím dvě,“ říká vedoucí odboru dopravy bohumínské radnice Pavel Vavrečka k odtahovaným autovrakům. Vypořádávat se s nimi lépe umožňuje už rok novela silničního zákona… a dává taktéž možnost prodávat je v aukci. Čehož bohumínští hned využívají; jako jedni z prvních v Česku!

Dražba vraků probíhá v únoru za silného mrazu, trvá i s přesunem mezi dvěma areály technických služeb necelou půlhodinku. A přes jistou skepsi úředníků je také úspěšná. Své kupce nachází stříbrná Kia Shuma (1500 Kč), červený Fiat Cinquecento (2002 Kč), zelený Seat Alhambra (3000 Kč) i menší náklaďáček polské výroby Lublin (3700 Kč).

„Vyvolávací cena byla nulová. Neměli jsme totiž doklady ani klíčky od vozidel, nevěděli, co je uvnitř ani v jakém jsou stavu,“ podotýká Vavrečka. Sami obyvatelé Bohumína oznamují nové vraky (mesto-bohumin.cz/cz/radnice/hlaseni-zavad/), u těch dříve odtažených se čeká na vypršení patřičných lhůt. Druhou dražbu ohlásí radnice co nevidět.

Boj v Ostravě

„Ještě předloni byly autovraky víceméně neřešitelné, odtáhnout se daly snad jen ty bez motoru. A to s otazníkem,“ líčí Martin Otipka z radnice více než šestašedesátitisícové Ostravy-Poruby. Kde v roce 2019 neodstraňují z ulic jediný takový vůz, zatímco v roce 2020 už třináct. Efektivnost novely silničního zákona tu považují doslova za „pokrok“.

Místostarosta obvodu Miroslav Otisk se těší, až Poruba vykročí ve šlépějích Bohumína: „Jsme připraveni zahájit dražby autovraků, je to nutná podmínka před jejich ekologickou likvidací. První chceme někdy v polovině tohoto roku.“ Radnice má – byť neexistuje žádný jednotný způsob těchto aukcí či metodický pokyn – vysoutěženého dražitele.

Z porubských ulic je vloni hlášeno jednasedmdesát aut splňujících definici „vrak“. Majitelům padesáti z nich stačí výzva a starají se o ně sami. „Třináct jsme odtáhli a na osm zbývajících se chystáme,“ vzkazují z úřadu. Odkud letos obesílají už jedenáct vlastníků nově zjištěných nepojízdných aut. Na ty lidé mohou upozornit přes web cistaova.ostrava.cz.

Stejná webová adresa platí i pro více než stotisícovou Ostravu-Jih. Kde se v roce 2018 trápí se 123 odstavenými vozy (odtahují 2), v roce 2019 se 115 (odtahují 8) a v roce 2020 pak s 88 (odtahují 16). Letos každopádně narůstají počty vraků, na začátku dubna jich je na území Bělského Lesa, Dubiny, Hrabůvky, Zábřehu či Výškovic jednačtyřicet.

 

 „Nový zákon se projevuje zejména zvýšeným hlášením vraků. Na jejich odstraňování zatím nikoliv, a to kvůli prodlužování platnosti technických kontrol,“ konstatuje Gabriela Gödelová z radnice Jihu. Tento obvod má dobré zkušenosti s lepením výzev na nepojízdná auta – zabírají! Odtahy, uskladnění a likvidace zajišťuje soukromý autoservis.

Prodloužení STK je problém

Radnice si slibovaly změnu k lepšímu od loňského dubna, kdy začala platit novela zákona o pozemních komunikacích. Ta měla usnadnit odstranění vozidla, jemuž déle než půl roku chybí platná státní technická kontrola. Vzhledem ke koronavirové pandemii, která vypukla těsně předtím, ale zatím změnu k lepšímu nepocítily. Úřady dosud již podruhé povolily prodloužení platnosti propadlých STK. O deset měsíců déle tak mohou platit průkazy, jež propadnou až do konce letošního června.

Kolik aut díky nové legislativě z ulic zatím zmizelo, není vůbec jasné. Podle úředníků je na nějaké vyhodnocování brzy.

Vraky - InfografikaZdroj: Deník

„Víme, že obce se snaží nový institut využívat, ale vzhledem ke covidovým opatřením nelze v současné době objektivně přínos hodnotit,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Případné počty odtažených vozidel úředníky ostatně ani nezajímají, žádná taková statistika totiž neexistuje a zákon s ní ani nepočítá.

„K těmto informacím se dostáváme pouze v rámci případného přezkumu rozhodnutí,“ vysvětlil mluvčí. Podle odhadu Svazu měst a obcí (SMO) může jít o pár tisíc vozidel. „To, že mají propadlou technickou, je jasně prokazatelná a na první pohled viditelná skutečnost,“ řekla Deníku mluvčí SMO Alexandra Kocková.

Nedbalé vlastníky vraků by od jejich odstavování u chodníků měla odradit rovněž pokuta až do výše 300 tisíc korun stejně jako vymáhání nákladů za odtah, skladování a likvidaci vraku. „Jsou ale bohužel tací, na kterých obec stejně nic nevymůže,“ prohlásila mluvčí Kocková.