Výtah je vytíženým „dopravním prostředkem" stejně jako třeba automobil. Jenže jeho majitelé mu často nevěnují takovou pozornost jako svému vozu. Podle odborníků proto nejen v Ostravě přibývá výtahů starších třiceti let, ve kterých může být dokonce nebezpečné se svézt. Mnohé jsou v havarijním stavu, nemluvě o špatných hygienických podmínkách.

„Je to skutečně jako s autem. Pokud se vám stane nehoda ve starém voze, mívá horší, ne-li fatální následky, než když bouráte v novém, moderním voze," říká Jiří Celárek ze společnosti Výtahy Ostrava.

Jsou sice nastaveny poměrně přísné normy, co by měly výtahy splňovat, většina je ale nedodržuje.

„Skutečnost, že většina osobních výtahů s požadavky normy ani zdaleka nekoresponduje, je tristní ve srovnání se zvyšující se životní úrovní obyvatel a nájemníků," míní Petr Duda, obchodní ředitel společnosto LiftComp, která se zabývá servisem výtahů.

Společnost Výtahy Ostrava se v Moravskoslezském kraji stará o zhruba tři tisíce výtahů. Zhruba tisícovkou z nich se vozí obyvatelé panelových domů. Denně musí technici vyjíždět zhruba k dvaceti nahlášeným poruchám. Desetkrát za týden pak pomáhat lidem, kteří zůstali ve výtahu uvězněni.

Ilustrační foto

„Největším úskalím u starších výtahů jsou chybějící kabinové dveře. Hlavně dětem může hrozit zranění, protože strkají ruce do mezery, která vede přímo do výtahové šachty," popisuje Jiří Celárek a dodává: „Další potíže se pak dají přirovnat k poruchám u aut. Třeba staré brzdy jsou logicky méně funkční."

Obyvatelé některých domů, kde staré výtahy mají, tak raději překonávají schody po svých.

„Věčně jsou tam nějaké problémy. Výtah je oprýskaný, uvnitř také není zrovna vzhledný. Dokonce tam chyběla tlačítka a na panelu byla napsána fixem. Nedalo se v něm už jezdit," tvrdí dvaadvacetiletý Jakub, který bydlí v ulici Jana Škody v Ostravě-Dubině.

Kompletní výměna výtahu v panelovém domě není levná záležitost. Výtah do sedmipatrového domu vyjde na zhruba 700 až 800 tisíc korun. „Jde o základní provedení. Tato cena je ale nejnižší za poslední tři roky," míní Jiří Celárek.