Neúprosné statistiky nehod a tragické následky střetů silničních vozidel s vlaky na přejezdech si podle SŽDC vyžadují další technická zajištění jako detektory překážek, sekvenční sklápění závor nebo inteligentní kamerové systémy. „Můžeme potvrdit, že ještě letos chceme na železničním přejezdu v Ostravici testovat technologii na bázi 3D infrakamery pro detekci překážek. Jedná se prozatím o jediný přejezd, na kterém bude umístěna tato testovaná technologie," řekla Deníku mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

TESTOVÁNÍ POTRVÁ MINIMÁLNĚ ROK

O přesném termínu instalace systému však zatím není jasno. Testovací provoz detektorů bude trvat minimálně jeden rok s ohledem na nutnost prověření spolehlivosti detektoru v různých povětrnostních podmínkách, zvláště za silného deště, sněžení, námrazy či mlhy.

„Současně s aktivací a testováním detektorů překážek se hledají vhodná technická řešení pro zastavení vlaku v případě, kdy je zaznamenána překážka na železničním přejezdu," doplnila Kateřina Šubová.

Od letošního února testuje SŽDC laserový detektor překážek na železničním přejezdu ve Studénce, od června také na dalších dvou přejezdech v Olomouci a Pardubicích. Vedle laserových detektorů se testují inteligentní kamerové systémy, které jsou schopny automaticky zaznamenat nedovolený vjezd silničního vozidla na železniční přejezd ve výstražném stavu. Kromě snímání umí tyto systémy automaticky generovat výstupy, které se dají použít pro přestupkové či trestní stíhání neukázněných řidičů. Takový systém je testován na třech přejezdech, a to ve stanici Úvaly, Uhersko a Polanka nad Odrou. Do konce příštího roku by měl díky krajské dotaci přibýt kamerový systém také ve Vendryni.

Z dlouhodobých statistik podle SŽDC vyplývá, že 99 procent nehod na přejezdech zaviní řidiči. Přes veškerá bezpečnostní opatření na straně železnice tak sehrávají zásadní roli.