Poté, co Deník zkraje února uveřejnil informaci o úplné jednosměrné uzavírce Rudné ulice, spustila se hotová lavina obav i nadávek mířená všemi směry.

Emoce ještě umocnila informace o osmikilometrové objížďce přes centrum města, navíc trase rovněž „obsazené“ silničáři.

Frekventovaný most přes řeku Ostravici na Rudné projde rekonstrukcí.
Uzavírka desetiletí? Rudnou v jednom směru úplně uzavřou!

„Nejlepší je udělat objízdnou trasu tam, kde už tak je uzávěra,“ glosovali situaci čtenáři na webu msdenik.cz.

Vše mělo vypuknout už nadcházející neděli a skončit začátkem prosince. Přinejmenším to první se ale nestane. „Samo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ten termín už tehdy zpochybnilo,“ řekl ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.

ŘSD nyní Deníku poskytlo oficiální informaci o plánovaném odkladu začátku prací. „Původní termín zahájení stavebních prací 4. března není aktuální a je posunut na 19. března,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová s tím, že během výběrového řízení na zhotovitele se objevily komplikace, které nebylo možné urychlit.

Ulice 17. listopadu v Ostravě, únor 2018. Ilustrační foto.
Uzávěra v ulici 17. listopadu ukáže, jak moc chybí Prodloužená Rudná

DO KONCE ROKU

Navzdory pochybnostem o dodržení druhého termínu je podle Ledvinové ve schvalovací fázi podpis smlouvy se zhotovitelskou firmou IDS Olomouc a platí původní termín ukončení „uzavírky desetiletí“ do 9. prosince.

Uzavírka Rudné, která Ostravany i široké okolí zasáhla jako blesk z čistého nebe jen krátce před svým začátkem, ještě vystupňovala pochybnosti o logičnosti několika různých vlastníků silnic. Třeba Semerák uzavírku Rudné označil za špičku ledovce, která se v různých podobách a na různých místech může objevovat rok co rok.

OD LEDNA JINAK

Nadále tak bude usilovat, aby se tento zákon o vlastnictví silnic změnil. Ostrava vůči tomu ostatně zareagovala už před časem, kdy zdejší dopravní podnik řekl „dost“ a hodlá povolit jen omezený počet dní, kdy kvůli rekonstrukcím bude na svých linkách muset zavést výlukové jízdní řády.

Takových dní totiž loni bylo více než 260! A to jen na páteřních tramvajových linkách, kam by třeba Rudná (aktuálně 266 dní prací) vůbec započítána nebyla.

Pivnice Morava v Porubě.
Slavnou pivnici v Porubě mají zavřít, hosté brání ji i její pověst

Tato „výluková revoluce“ ale vstoupí v platnost až od příštího roku. „Nelze s tím přijít teď, kdy jsou vysoutěžené termíny a zhotovitelé, ale je důležité o tom informovat, dát vědět, že takhle už to nejde,“ reagoval Semerák. Oproti tomu ŘSD zůstává v klidu a se současným stavem nemá „zásadní problém“.

„A to proto, že takto významné akce s dopadem na organizaci dopravy projednáváme na pravidelných setkáních, která jsou v roce nejméně čtyři,“ řekla Ledvinová.

Omezení ve veřejné dopravěRozsáhlá uzavírka Rudné ulice bude mít zásadní vliv na organizaci veřejné dopravy, zejména příměstských spojů jedoucích do Havířova. O tom, kudy a jak budou spoje veřejné dopravy jezdit, budeme informovat v pátek.

Letoun ATR 42
ČSA posílí linku Praha–Ostrava. Spoje budou létat až čtyřikrát denně