Poté, co Deník zkraje února uveřejnil informaci o úplné jednosměrné uzavírce Rudné ulice, spustila se hotová lavina obav i nadávek mířená všemi směry.
Emoce ještě umocnila informace o osmikilometrové objížďce přes centrum města, navíc trase rovněž „obsazené“ silničáři.
„Nejlepší je udělat objízdnou trasu tam, kde už tak je uzávěra,“ glosovali situaci čtenáři na webu msdenik.cz.
Vše mělo vypuknout už nadcházející neděli a skončit začátkem prosince. Přinejmenším to první se ale nestane. „Samo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ten termín už tehdy zpochybnilo,“ řekl ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.
ŘSD nyní Deníku poskytlo oficiální informaci o plánovaném odkladu začátku prací. „Původní termín zahájení stavebních prací 4. března není aktuální a je posunut na 19. března,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová s tím, že během výběrového řízení na zhotovitele se objevily komplikace, které nebylo možné urychlit.
DO KONCE ROKU
Navzdory pochybnostem o dodržení druhého termínu je podle Ledvinové ve schvalovací fázi podpis smlouvy se zhotovitelskou firmou IDS Olomouc a platí původní termín ukončení „uzavírky desetiletí“ do 9. prosince.
Uzavírka Rudné, která Ostravany i široké okolí zasáhla jako blesk z čistého nebe jen krátce před svým začátkem, ještě vystupňovala pochybnosti o logičnosti několika různých vlastníků silnic. Třeba Semerák uzavírku Rudné označil za špičku ledovce, která se v různých podobách a na různých místech může objevovat rok co rok.
OD LEDNA JINAK
Nadále tak bude usilovat, aby se tento zákon o vlastnictví silnic změnil. Ostrava vůči tomu ostatně zareagovala už před časem, kdy zdejší dopravní podnik řekl „dost“ a hodlá povolit jen omezený počet dní, kdy kvůli rekonstrukcím bude na svých linkách muset zavést výlukové jízdní řády.
Takových dní totiž loni bylo více než 260! A to jen na páteřních tramvajových linkách, kam by třeba Rudná (aktuálně 266 dní prací) vůbec započítána nebyla.
Tato „výluková revoluce“ ale vstoupí v platnost až od příštího roku. „Nelze s tím přijít teď, kdy jsou vysoutěžené termíny a zhotovitelé, ale je důležité o tom informovat, dát vědět, že takhle už to nejde,“ reagoval Semerák. Oproti tomu ŘSD zůstává v klidu a se současným stavem nemá „zásadní problém“.
„A to proto, že takto významné akce s dopadem na organizaci dopravy projednáváme na pravidelných setkáních, která jsou v roce nejméně čtyři,“ řekla Ledvinová.
Omezení ve veřejné dopravěRozsáhlá uzavírka Rudné ulice bude mít zásadní vliv na organizaci veřejné dopravy, zejména příměstských spojů jedoucích do Havířova. O tom, kudy a jak budou spoje veřejné dopravy jezdit, budeme informovat v pátek.