Kdyby měli lidé možnost nahlédnout do zázemí některých restaurací a stravovacích provozů, možná by si raději zaplatili kurz domácího vaření a do budoucna se podobným zařízením obloukem vyhnuli.

Nevábný pohled do zákulisí veřejného stravování.

Do desítek provozoven s hygienou „na štíru" zamířili loni krajští hygienici. Za celý rok dostali celkem 123 podnětů od občanů a na ně se zaměřili.

K tématu Pokud se lidem nezdá kvalita potravin či čistota v restauraci na patřičné úrovni, mohou se obrátit s podnětem na Krajskou hygienickou stanici v Ostravě. Buďto písemně, nebo prostřednictvím webových stránek khsova.cz.

Příslušný formulář, ale i seznam problematických restauraci, bister či pizzerií najdou zájemci právě zde pod hlavičkou Víš, kde jíš?

Podle slov Renaty Brablcové je pro rychlé zajištění kontroly v místě velmi podstatné, aby podnět obsahoval potřebné náležitosti, zejména název a adresu provozovny, jméno, příjmení a adresu, případně další kontakt na autora podnětu.

Stížnosti jsou prošetřovány podle závažnosti, prioritu však má podle slov Renaty Brablcové vždy bezpečnost potravin.

Nejvíce jich řešili v Ostravě (57), Opavě (36) a Karviné (37). Zhruba polovině stížností dali po prošetření za pravdu. Kompletní seznam řešených provozů najdete zde - Víš kde jíš?

Nechutné!

„Občané uváděli například použití prošlých surovin, smyslové změny masa, nekvalitní zeleninu. Druhou skupinu tvořily stížnosti na nedostatečnou úroveň hygieny v konzumační místnosti nebo v hygienickém zázemí provozovny," jmenuje nejčastější a také nejzávažnější prohřešky Renata Brablcová, ředitelka odboru hygieny výživy Krajské hygienické stanice v Ostravě.

Na kvalitu a bezpečnost potravin i hygienické podmínky ve stravovacích provozech si lidé stěžovali nejčastěji.

Problémy s hygienou

„Nejzávažnější nedostatky jsou vždy ty, které se týkají bezpečnosti potravin, případně výrazných senzorických změn, pro které potravina už není vhodná ke konzumaci. Z takových nálezů lze zmínit například plesnivé potraviny, přítomnost hmyzu nebo larev. V těchto situacích nařizujeme okamžité vyřazení potravin z oběhu a jejich neprodlenou likvidaci, aby se nemohly dostat k zákazníkovi," vysvětlila Renata Brablcová.

Nevábný pohled do zákulisí veřejného stravování.

V sedmnácti restauracích a stravovacích provozech byla pochybení dokonce natolik závažná, že je hygienici museli na místě uzavřít.

„Nejčastěji šlo o nahromadění nečistoty v kuchyni i skladovacích prostorech, poruchy přívodu pitné a teplé vody, nedostatek chladicích zařízení a nálezy velkého množství neoznačených nebo prošlých potravin," popisuje důvody hygienička.

A doplňuje, že nejvyšší sankce uložená na místě byla za nedostatky v provozní hygieně a nálezu potravin neznámého původu, a činila 10 tisíc korun.