Už po osmé mohli lidé hlasovat v internetové anketě s názvem Nejhorší díra republiky a rozhodnout tak o tom, které úseky představují pro motoristy spíše dopravní peklo než pohodlnou jízdu. Anketu vyhlašuje pojišťovna Generali, a to v rámci projektu Výmoly.cz.

Co se Moravskoslezského kraje týká, oproti loňskému roku doznalo čelo žebříčku obměny. Zatímco v roce 2017 se „na bedně“ umístily hned tři opavské výmoly, letos si slezská metropole mohla oddechnout.

První místo ale zůstává alespoň v okrese. Podle hlasujících se nejhorší silnice v kraji nachází mezi Šilheřovicemi a Hatí. Jde o místní komunikaci ležící na česko – polské hranici a zároveň o jedinou spojnici zmíněných obcí. Tato silnice se zároveň umístila na třetím místě v celé České republice.

„Z první desítky nejhorších komunikací je však tato opravdu ta nejvíce poškozená, kterou jsem letos viděl,“ konstatuje Petr Čaník z projektu Výmoly.cz. Cesta náleží z části ratibořskému okresu a z části Šilheřovicím. „Mohu k tomu říci pouze to, že se silnice bude příští rok opravovat. Jde o starou polní cestu, která byla vybudována někdy v sedmdesátých, osmdesátých letech, od té doby se s ní nic nedělo,“ říká starosta Šilheřovic Radek Kaňa.

Nespokojení byli se stavem některých úseků i motoristé, kteří hlasovali pro výmol v ulici K Nemocnici v Novém Jičíně, hned v závěsu pak skončil výmol v Příborské ulici ve Frýdku-Místku.

Do projektu Výmoly.cz je nyní zapojeno přes pět tisíc aktivních uživatelů a jejich počet stále roste. Poškozené úseky může na web nahlašovat jakýkoli přihlášený uživatel, portál pak vyhodnocuje, zda jsou podněty oprávněné.

„Hlavním cílem je efektivní spolupráce mezi silničáři a řidiči. Smyslem není kritizovat práci silničářů, ale pomocí efektivního komunikačního kanálu právě spojovat motoristy a správce silnic,“ vysvětluje Petr Čaník. Ostudný titul Nejhorší díra republiky letos náleží silnici v obci Lhota Rapotina na Blanensku, tamní výmoly se však už alespoň částečně podařilo opravit.

Mají motoristé právo na odškodnění?

Pokud dojde k poškození vozidla po vjetí do díry na silnici, je důležité celou událost na místě zdokumentovat. Úhradu následků je možné žádat po vlastníkovi komunikace. V případě dálnic a silnic I. třídy je to stát, silnice II. a III. třídy náleží kraji, místní komunikace pak spravují obce. Za škodu je odpovědný vlastník cesty, mimo jiné i v případě, když řidič nemohl díru či výtluk předvídat nebo nedošlo k jejich řádnému označení. Každá situace se však posuzuje podle konkrétních okolností, například byla-li dodržena předepsaná rychlost.