„Agresivita v poslední době rapidně roste a s příchodem vánočních svátků, stresem a nervozitou, které vydatně podporuje všudypřítomná reklama, se ještě stupňuje," uvedla Kateřina Beránková, tisková mluvčí Úřadu práce České republiky, který mimo jiné zajišťuje výplatu sociálních dávek. Nejhorší situace je na odděleních hmotné nouze. Platí to i pro Ostravu a další města Moravskoslezského kraje, kde fungují kontaktní pracoviště úřadu práce. „Jde zejména o slovní útoky," dodala Beránková.

Nejčastějšími důvody ataků je nepřiznání dávky či podpory v nezaměstnanosti, vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání a nespokojenost s výší dávky či její nevyplacení v hotovosti.

Kopal do dveří

Klasický případ se stal před časem na jednom z pracovišť ostravského úřadu práce. Třiačtyřicetiletý muž rozkopal dveře poté, co se dozvěděl, že mu nebyla přiznána sociální dávka. Přivolaným strážníkům řekl, že mu ruply nervy. Prý si zapomněl vzít léky na uklidnění.

„Bouchání do stolu, kopání do židlí a prásknutí dveřmi jsou téměř na denním pořádku na všech kontaktních pracovištích Úřadu práce ČR. Nervozita klientů stoupá i v souvislosti s jejich špatnou ekonomickou situací," uvedla generální ředitelka Úřadu práce ČR Marie Bílková s tím, že domluva s takovými lidmi je velmi obtížná. „Naštěstí tvoří menšinu našich klientů, ale jejich agresivita negativně působí na ostatní a dopad jejich jednání na pracovní podmínky a prostředí je opravdu značný. Řada jiných klientů, například maminky s malými dětmi, pak mají strach na úřad přijít," řekla Bílková.

Opatření

Kvůli bezpečnosti svých zaměstnanců úřady práce přijímají různá opatření. „Je to vyšší počet pracovníků v kancelářích, přepážková skla, navzájem propojené místnosti, SOS tlačítka, bezpečnostní kamery, ochranné spreje, ostraha nebo pravidelné návštěvy městské a státní policie. Bohužel ne všude je možné uplatnit všechny možnosti ochrany. Převážně z finančních důvodů," řekla Beránková. Zaměstnanci úřadu práce také procházejí pravidelně školeními, kde se například učí, jak jednat s klienty v konkrétní situaci.

Někdy musejí na úřadech zasahovat strážníci nebo policisté. „Jsem velmi ráda, že spolupráce s městskou a republikovou policií v tomto ohledu opravdu funguje. Průměrná doba příjezdu policistů po nahlášení incidentu se pohybuje mezi pěti až deseti minutami. Většinou jej vyřeší slovní domluvou. Pokud je klient hodně agresivní, odvedou ho na služebnu. V některých případech jsme už ale museli podat i trestní oznámení," uvedla Bílková. Úzkou spolupráci s úřady potvrdila mluvčí ostravské městské policie Vladimíra Zychová. „Posilujeme službu v okolí příslušného úřadu. Je-li to třeba, je strážník přítomen i v budově daného úřadu, například na chodbě před příslušnou kanceláří," řekla Zychová.