A zkušenosti jim dávají za pravdu. Ze statistických údajů vyplývá, že v těchto lokalitách došlo k výraznému zklidnění dopravní situace.

Úsekové měření zažívá boom i v Moravskoslezském kraji. Zatím funguje ve třech městech v Ostravě, Odrách a Havířově. Před spuštěním jsou další tři místa, a to v Hlučíně, Havířově a v Klimkovickém tunelu na dálnici D1. Navíc jsou již vytipovány i vhodné lokality v Ostravě. Moravskoslezská metropole se tak brzy stane městem, kde se úsekovému měření bude velmi obtížné vyhnout.

„Neznám lepší způsob na zklidnění dopravy,než úsekové měření. Čtyřiadvacet hodin to hlídá bez zásahu člověka, městská policie si jenom vytáhne hříšníky a pošle to na přestupky," přiblížil přednosti Jan Skalka, vedoucí odboru dopravy Městského úřadu Odry, kde se měří od listopadu předloňského roku. Systém si pochvaluje i František Šichnárek, starosta Ostravy-Třebovic, kde ostrý provoz začal letos v srpnu.

„Určitě došlo k výraznému zlepšení," prohlásil starosta s tím, že každý měsíc rychlostních přestupků výrazně ubývá. Zatímco za srpen jich bylo 3771, v říjnu se objevilo „pouze" 838 hříšníků a vše zatím nasvědčuje tomu, že v listopadu jich bude méně než pět set. Spokojeni jsou i v Havířově, kde se od ledna měří úsek ve frekventované Dělnické ulici. Dobré zkušenosti vedly radní k tomu, že nyní schválili měření na dalším místě Havířova.

Některá města a obce měřené úseky označují značkami, povinnost to ale není. „Místa, kde se provádí úsekové měření rychlosti, nemusejí být označena dopravním značením," potvrdila Lenka Sikorová z moravskoslezské policie.

OSTRAVA-TŘEBOVICE

Ilustrační foto.Zdroj: Deník/Miroslav Kucej

Hříšníků výrazně ubylo

Již několik měsíců funguje měření v Ostravě-Třebovicích. Jde o zhruba 1200 metrů dlouhý úsek Třebovické ulice vymezený ulicí Opavskou a Martinovskou. Měří se v obou směrech. Je zde povolena čtyřicetikilometrová rychlost, kterou však řada řidičů nedodržovala. Objevili se i šílenci, kteří tudy uháněli dokonce i stovkou.

Po zavedení úsekového měření došlo ke zklidnění. S ostrým provozem se začalo letos 1. srpna. „Došlo ke zklidnění dopravní situace a možná také ke snížení počtu projíždějících vozidel," uvedl starosta a dodal: „Celé toto zařízení, včetně instalace, bylo financováno z rozpočtu městského obvodu Třebovice, a to v částce přibližně 500 tisíc korun."

Že šlo o dobrou investici, potvrzují statistické údaje. V srpnu systém zaznamenal 3771 překročení, v září 1245 a v říjnu 838. V listopadu by jich mohlo být méně než 500. „Je patrná klesající tendence," řekl Michal Maršo, mluvčí ostravské městské policie, která přestupky dokumentuje a postupuje odboru dopravně správních činností.  

KLIMKOVICKÝ TUNEL

Klimkovický tunel. Ilustrační foto.Zdroj: Deník/Pavel Sonnek

Od Silvestra

V klimkovickém dálničním tunelu finišují přípravy na zahájení zkušebního provozu úsekového měření rychlosti. To by mělo začít na přelomu roku. S měřením úsekové rychlosti se původně počítalo již při otevření dálničního tunelu. Instalované zařízení se však nenacházelo v takovém stavu, aby na základě jeho měření bylo možné hříšníky pokutovat. Měření s osvědčeným systémem mělo začít letos v květnu.

Kvůli odvolání neúspěšného uchazeče o zakázku se však termín posunul až na konec letošního roku. 

HLUČÍN

Začíná se 1. ledna

Řidiči, kteří v Hlučíně nedodržovali povolenou rychlost, budou mít od Nového roku utrum. Hlučín totiž na části hlavního průtahu I/56 spustí úsekové měření. V těchto dnech by měla proběhnout instalace kamer. Podle velitele hlučínské městské policie Luďka Olšovského jsou přípravy v plném proudu. Instalaci má na starosti specializovaná firma. Město zařízení pronajímá a my budeme mít za úkol prověřovat přestupky.

Do konce letošního roku by měl v Hlučíně probíhat zkušební provoz, 1. ledna se pak vše spustí naostro. Ve městě si nakonec zvolili úsek ve směru od Ostravy na Opavu, konkrétně od křižovatky ulic Ostravská-Zahradní až po křižovatku Ostravská-Písečná.

„Možností se nabízelo více, ale na této části komunikace se nenachází žádný semafor a řidiči zde povolenou padesátku překračují ve velké míře. Potřebovali jsme tento úsek zklidnit. Věříme, že právě úsekové měření rychlosti k tomu bude tím správným prostředkem," vysvětloval velitel Městské policie Hlučín Luděk Olšovský.

HAVÍŘOV

Ilustrační foto.Zdroj: Deník/Libor Běčák

Radar si na sebe vydělá

Měření překročení průměrné rychlosti vozidel zavedli v centru Havířova letos v lednu. Měřený je úsek v Dělnické ulici ve směru na Karvinou od světelné křižovatky s ulicemi Mánesovou a U Stromovky po křižovatku s Horymírovou ulicí u vrátnice nemocnice.

Důvodem zavedení úsekového měření byla snaha zpomalit provoz na frekventované ulici, kde mají chodci problém překonat čtyři jízdní pruhy. Jak se ukázalo, radar se stal doslova pastí na řidiče, kteří povolenou padesátku neuhlídají.

Od ledna do září radar samočinně zaznamenal a na magistrát odeslal 9650 přestupků, za které by mělo město na pokutách vybrat 3,8 milionu korun. Zatímco automobilisté musí rychlost pečlivě hlídat, motorkáři jsou v klidu.

I když povolenou rychlost překročí výrazně, systém je nedokáže identifikovat. Automat totiž snímá a porovnává pouze přední registrační značky, které motocykly nemají. 

Dobré zkušenosti

S ohledem na dobrou zkušenost s prvním úsekovým měřením na Dělnické ulici schválili havířovští radní druhý úsek. Ten bude na Národní třídě ve směru na Český Těšín, a to od křižovatky s Lipovou ulicí po křižovatku s ulicemi Tolstého a Kpt. Nálepky.

Úsek zahrnuje několik přechodů pro chodce, kde mají lidé problémy s bezpečným překonáním frekventované ulice a dochází tam často k nehodám. Zařízení na úsekové měření rychlosti má město v pronájmu. Měsíčně za jedno zaplatí zhruba dvacet tisíc korun. Náklady s přehledem pokrývají vybrané pokuty. Zbytek peněz jde do fondu prevence kriminality.

„Věříme, že zavedením druhého měřeného úseku přispějeme ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, zejména pak ke zvýšení bezpečnosti chodců. Úseky vhodné k měření jsme volili právě tak, aby pokrývaly frekventované přechody ve městě, protože ve městě se stále pohybuje dost velký počet řidičů, kteří si pletou rovné silniční úseky se závodní dráhou. Kolize s chodci mívají fatální následky," uvedl primátor Daniel Pawlas. 

ODRY

Ilustrační foto.Zdroj: Deník/Ivan Pavelek

Zklidnění dopravy

Měřený úsek ceduli s tímto nápisem je možno spatřit při vjezdu do Oder na Novojičínsku již déle než dva roky. Zavedení úsekového měření si ve městě pochvalují. „Neznám lepší způsob na zklidnění dopravy než úsekové měření. Čtyřiadvacet hodin to hlídá bez zásahu člověka, městská policie si jenom vytáhne hříšníky, pošle to na přestupky, přestupkáři pošlou viníkovi částku, jakou má uhradit. Když to uhradí, nejde to na body a už se o něj nikdo nezajímá. Je to výchovná záležitost," uvedl Jan Skalka, vedoucí odboru dopravy Městského úřadu Odry.

Úsekové měření je na Hranické ulici, která je první na příjezdu do Oder od Hranic. S měřením se začalo 11. listopadu 2014. „JSystém to vozidlo vyfotí, změří mu rychlost, a jakmile tu rychlost překročí hodně, spadne do skupiny přestupků. Je to nastavené na určitou rychlost, myslím si, že rozumně. Pokud tam člověk jede dvaapadesát kilometrů v hodině, tak nemůže mít problémy," dodal Jan Skalka s tím, že z obou směrů je cedule, která na měření upozorňuje.  

V BUDOUCNU

Radarové město V Ostravě se úsekové měření chystá hned na několika dalších místech. „Jde o silnici číslo I/56 v ulici Cingrově v blízkosti budovy Integrovaného bezpečnostního centra. Dále je to ulice Horní v blízkosti křižovatky s ulicí Václava Jiříkovského a silnice číslo I/11 v blízkosti přechodu pro chodce u ulice Zkrácené," uvedla Lenka Sikorová z moravskoslezské policie.
Podle Sikorové je vytipována i Varenská ulice u sadu Milady Horákové. „Jde o směr k ulici Hornopolní a směr k ulici Novinářské," doplnila Sikorová.