Před hlavním nádražím v Přívoze vyroste na ploše dvaceti tisíc metrů čtverečních rozsáhlý areál věnovaný historii (nejen) veřejné dopravy. Na muzeum v klasickém slova smyslu ale rychle zapomeňte.

Mezi ulicemi Wattova a Špálova, na opuštěné ploše s industriální minulostí, vyroste dopravní lunapark. Město už vyhlásilo soutěž na ideu muzea a jako vítěze nyní vybralo vídeňskou kancelář BWM Architekten. Ta z přednádražního prostoru navrhuje vybudovat areál, který na okolí bude působit jako magnet.

Po vzoru horské dráhy by měla vzniknout vyvýšená plocha, po níž se nejen děti budou vozit v autech, v plánech je i jakási rozhledna, z jejíhož vrcholu se zájemci zavěšeni na laně střemhlav spustí dolů na druhou stranu areálu. To vše patrně doplní malé náměstí, klub, ateliéry nebo podzemní parkoviště.

„Kladli jsme důraz na to, aby muzeum nebylo prostou výstavou dopravní techniky, ale aby v něm byly i prvky, které dokáží přílákat lidi všech věkových kategorií z širokého okolí, třeba tato visutá dráha se samoobslužným elektrickým vozítkem,“ vysvětluje radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak), zároveň však upozorňuje: „Vysoutěžili jsme ideu, nikoliv jednotlivé prvky.“

OPOZICE: OSTRAVĚ TO POMŮŽE

Cíl je jasný – aby se mladí i starší lidé zabavili každý ve „svém koutku“. „Jakákoliv atrakce, která je zajímavá a její provoz ekonomický, Ostravě rozhodně pomůže,“ soudí o záměru opoziční zastupitel Lumír Palyza (ČSSD). Sám je sice poněkud skeptický vůči projektům, které člověka do centra města přilákají jen jednou za rok, ale to už je podle něj zodpovědnost a výzva pro jiné. „Jako Ostravan si také myslím, že tak, jako se nyní investuje a myslí na moravskou část města, tak by se mělo myslet i na další obvody. Ale ve zkratce – cokoliv se udělá pro atraktivitu města, to je dobře,” dodává Palyza.

Stejného názoru je i jeho stranický kolega Ivo Hařovský, jenž sice nezná konkrétní plány, ale obecnou myšlenku dopravního muzea podporuje. „A myslím, že to vítá i zbytek opozice. Každé oživení Přívozu je plus. Bude fajn, když se tam objeví něco, co do lokality přiláká obyvatele i z dalších částí města,“ říká zastupitel.

NOVÉ TROJHALÍ

V zastřešených výstavních prostorách o rozloze 4700 metrů čtverečních pak mezi interaktivními tabulemi budou garážovat historické vozy. Většinu expozic pojme budova, která po rekonstrukci bude věrnou kopií Trojhalí a jež v opuštěném areálu stojí už dnes. Vídeňská firma totiž přislíbila minimální bourání v areálu a tedy i menší náklady na novou výstavbu.

„A to se nám na nich moc líbilo,“ říká Semerák. „Ostrava disponuje souvislou sbírkou velkého množství historických dopravních prostředků, dopravní podnik má navíc kroužkaře, kteří o ně pečují, a byla by škoda nechat je stát v garáži bez přístupu veřejnosti,“ vysvětluje podstatu vzniku muzea.

To bude stát v Přívozu jednak proto, že Ostrava chce z lokality udělat důstojnou vstupní bránu do města, a jednak tím také „zatlačí“ na Správu silnic železniční dopravní cesty, aby se chopilo rekonstrukce nádražní budovy. Právě z ní by se mělo dát časem přejít suchou nohou k expozicím.

Areál chce město budovat postupně kvůli opakovanému přílivu návštěvníků i bezproblémovému financování. Na kolik muzeum vyjde, však ještě není známo. Do poloviny příštího roku by mělo být o všem jasno na papíře, stavět se pak začne zřejmě v roce 2019.