„Pokud vše půjde hladce, mohlo by se začít stavět příští rok,“ uvedl serveru náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka. Výstavba plničky potrvá rok a půl a vyjde na 60 až 80 milionů korun. Kraj chce využít podporu ministerstva životního prostředí.

Počítá se s tím, že DPO A ČSAD Havířov by zkušebně provozovaly každý dva až čtyři autobusy, dohromady tedy maximálně osm autobusů na vodík.

Unucka se už dříve vyjádřil, že vodík je pohon, kterému ze všech alternativ k benzinu a naftě věří nejvíc. „Do konce roku 2020 nechceme mít mezi autobusy jediný s dieselovým motorem,“ prohlašuje zase vcelku pravidelně ředitel DPO Daniel Morys. Zdá se tak, že i vodík může být cestou změny.

Na Hranečníku se tak s plničkami doslova roztrhne pytel. Je to jen pár dní, co v tamní vozovně DPO byla uvedena do provozu druhá plnička stlačeného zemního plynu (CNG) ve městě, aby autobusy dopravce nemusely „pendlovat“ až do Martinova, čímž najezdí o 500 kilometrů denně méně.

A to není vše. Na konci roku vyroste další plnička CNG i vně vozovny.

„Bude ji moci využívat i veřejnost či třeba městská policie,“ řekl radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Co se týče plničky vodíku, v ostravské aglomeraci nepočítají s vodíkem vzniklým z fosilních paliv, plnička by měla být autonomní a vyrábět takzvaný zelený vodík, který vzniká využitím přebytečné elektřiny k elektrolýze vody. Zatím jediná vodíková plnička v tuzemsku je ve středočeských Neratovicích.