Vratimov se skládá ze dvou územních částí, které jsou si rovné. Svědčí o tom i poměr starostů (tři ku dvěma ve prospěch Vratimova před Horními Datyněmi), kteří město od revoluce řídili a dbali na rovnoměrný rozvoj.

Viditelný je však zájem o klidnější bydlení, a tak zatímco městská část Vratimova se od roku 2010 rozrostla o deset obyvatel, v klidnějších Horních Datyních jich přibylo hned 320. A je nutné řešit otázku infrastruktury či kanalizace. Aktuální poměr domů ve Vratimově je 1590 rodinných ku 171 bytovým.

V Důlňáku skončily úpravy stezek, altánů i piknikových míst.
V Důlňáku skončily úpravy stezek, altánů i piknikových míst

Spíše než tento údaj by však Vratimovští byli schopni spočítat alespoň zaokrouhleně počet aut, která ve špičce stojí ve vratimovských esíčkách a čekají na odšpuntování dopravy.

Problém má tři hlavní příčiny: křížení páteřní silnice s frekventovanou železniční tratí, zpoplatněnou spojnici I/56 mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem a též problematickou křižovatku u Hrabovského mostu v sousední Ostravě-Hrabové.

Vratimov řeší problém s hustotou dopravy, zejména té nákladní.Vratimov řeší problém s hustotou dopravy, zejména té nákladní.Zdroj: Deník/Petr Jiříček

Na řešení obou lokálních problémů se pracuje – nutno však podotknout že už poměrně dlouho. Vratimovu se už alespoň podařilo odklonit z centra tranzitní dopravu nad 12 tun, novou zkratkou s dopadem na Vratimov se však stala prodloužená Mostní.

Problém první: železnice

„Železniční doprava je u nás poměrně intenzivní. Když ve špičce projíždí vlak Vratimovem, automobilovou dopravu a silnice zcela zašpuntuje. Na řešení spolupracujeme s krajem i státními orgány,“ říká starosta Vratimova Martin Čech. Na mysli má projekt elektrifikace a zdvojkolejnění železnice mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem.

Železniční nádraží ve Vratimově.Železniční nádraží ve Vratimově.Zdroj: Deník/Petr Jiříček

To by samo o sobě Vratimovu ještě přitížilo, proto všechny strany ladí nákladné řešení. „Byli bychom v pasti, protože intenzita železniční dopravy naroste trojnásobně. Položilo by nás to. Stát proto připravuje mimoúrovňové křížení se silnicí formou železničního podjezdu,“ vysvětluje Martin Čech plány, jež se mají začít realizovat v letech 2023 až 2024. Součástí bude i odhlučnění zkapacitněné železnice a napojení vedlejších komunikací.

Problém druhý: Hrabová

„Samozřejmě tím nedocílíme klidnější dopravy, alespoň však bude plynulejší a ubude emisí,“ bere i dílčí vítězství starosta Vratimova. Dalším takovým bude vybudování kruhového objezdu na katastru sousední Hrabové v místě stávající problematické křižovatky u Hrabovského mostu.

Velocipedista a designér interiéru Radim Heinich.
Noc ve věži: Velocipedista ve Vratimově opravil vodojem a ubytovává v něm hosty

O rondelu se hovoří už dlouhá léta, dosud však jednání selhávala mimo jiné na majetkoprávních poměrech.

„Všichni víme, jaký špunt se u čerpací stanice tvoří. Stavba rondelu by měla jít ruku v ruce s železničním podjezdem. Jsou to dvě poměrně velké stavby a nelze lokalitu zavřít na dvakrát, natož připustit nějakou kolizi technického charakteru,“ vysvětluje první muž Vratimova.

Všední život v Hrabové
SERIÁL DENÍKU: Jak se žije v Ostravě-Hrabové? Podívejte se, staví nové centrum

Samotný úřad chce pak vybudovat kruhový objezd také přímo v centru obce u zdravotnického střediska v místě stávající křižovatky se znakem města Vratimova. V plenkách jsou pak navíc úvahy o zklidnění dopravy směrem od Řepišť, kde se zvažuje zpomalovací šikana, méně pravděpodobně pak úsekové měření.