Šestici nových požárních vysokozdvižných plošin AP 40 Bumar s dosahem až 44 metrů v celkové hodnotě 100 milionů korun pořídil Moravskoslezský kraj Hasičskému záchrannému sboru MSK letos v lednu. Dodavatelem plošin je česká firma, která si přestavbu základních podvozků Mercedes objednala u polského výrobce.
Ani jedna plošina se dosud nedostala do ostrého provozu. Při výuce hasičů se totiž začaly objevovat závady, kvůli kterým musely postupně všechny plošiny zpátky do servisu.
Plošina AP 40 Bumar hasičů z Karviné ještě před haváriemi a nuceným zákazem používání.
Na začátku září došlo k první havárii. V areálu požární stanice ve Frýdku-Místku se plošina převrátila na bok. Nikdo naštěstí nebyl zraněn. Při vyšetřování, proč k havárii došlo, bylo rozhodnuto, že se u další plošiny provede odborná zkouška. Ta byla provedena na konci září v areálu požární stanice v Havířově.
Za účasti znalce a techniků a přesně podle manuálu od výrobce byla plošina uvedena do různých poloh. V jedné chvíli ztratil strojník nad plošinou kontrolu a ta se převrátila. Strojník sedící u točny na podvozku si při spěšném seskakování z bortící se plošiny zranil Achillovu šlachu.
Další zkouška byla o to důslednější. V pořadí třetí plošina byla převezena na letiště v Mošnově. Tam ji technici ukotvili, aby se při testech nemohla převrátit. Dobře udělali, protože i tyto testy prokázaly, že bez tohoto jistícího ukotvení by se poroučela k zemi i ona.
Za vše může počítač
Požární plošina AP 40 Bumar po převrácení ve dvorku havířovských hasičů.
Jako nejpravděpodobnější příčina nehod se jeví chyba v počítači, který má zajistit bezpečný chod celého zařízení. Počítač má vyhodnocovat řadu okolností, podle kterých zabrání provozu v nebezpečné situaci. Pokud by například hasiči kvůli nedostatku místa nemohli plošinu ukotvit bočními stabilizačními opěrami v jejich plném rozsahu, omezí počítač kvůli těžišti pracovní výšku a výlož ramene. Stejně má reagovat i na aktuální sílu větru.
K převrácení plošin došlo právě za situace, kdy postranní opěry nebyly vysunuty do maximálního rozpětí a samotné rameno plošiny bylo vysunuto jen částečně. I z toho technici usoudili, že počítač nevyhodnocuje data ze zařízení správně a bez varování dovolí jeho chod za kritickou hranici.
Po zkoušce na letišti si jsou technici téměř jisti, což Deníku potvrdil i ředitel HZS MSK Zdeněk Nytra. „V podstatě se potvrdilo to, že minimálně za nehodou ve Frýdku-Místku byl problém se software. Jde o předběžný závěr, že byl nahrán špatný software. Definitivní závěry však zatím ještě nejsou," řekl.
Podle dostupných informací došlo k lidskému pochybení. Která konkrétní osoba je za to odpovědná musí prokázat probíhající policejní vyšetřování. Přinejmenším by mohla být hnána k zodpovědnosti dodavatelská firma, která za plošiny ručí.
„Pravděpodobně byl použitý software pro jiný typ auta a jinou tonáž a tím pádem to vyhodnocovalo špatně. Pokud by to byl skutečně pouze software, byla by to dobrá zpráva. Natažením toho správného by to mělo být v pořádku," naznačil možné řešení Nytra.
Hasiči by mohli všechny plošiny vrátit dodavateli a požadovat zpátky 100 milionů a navíc i odškodné. I přes všechny problémy se ale chtějí s dodavatelem dohodnout a plošiny po opravě používat.
„Spíše se bude řešit oprava, protože jejich návrat dodavateli s ohledem na to, že byly pořízeny z evropských peněz, je poněkud složitější. Samozřejmě, pokud by byly opraveny, musely by být v naprostém pořádku. Dodavatel musí uvést plošinu do původního bezvadného stavu," tvrdí ředitel Nytra.
Hasiči mají strach
Převrácenou plošinu si přijeli rozebrat pracovníci polské firmy.
Samotní hasiči mluví o tom, že plošinám nevěří. Příjemný pocit kolikrát nemají ani ze samotné výšky a k tomu teď vědí, jak snadno může dojít k neštěstí vinou počítače, který oni sami neovlivní. Vedení hasičského sboru bude muset hasičům vysvětlit, že plošiny jsou bezpečné a nehrozí, že se s nimi převrátí. Hasiči se na ně musí stoprocentně spolehnout, když s nimi zasahují u ostrých zákroků, často v noci, v kouři, za větru, sněžení nebo deště.
Nytra věří, že hasiče o bezpečnosti plošin přesvědčí: „Nebude to jednoduché, není to ani příjemné, ale nic jiného nám nezbývá." Je možné, že dokazovat správnou funkčnost a bezpečnost budou muset přijet přímo polští technici, kteří si vlezou do koše, vyvezou se do výšky a prokáží bezproblémovou činnost zařízení i v nejzazších mezích.
Prozatím však všichni čekají na definitivní závěr znalců o příčině havárií. Čeká se také na výsledek policejního vyšetřování. V případě havířovské nehody jde o vyšetřování pro ublížení na zdraví, protože hasič utrpěl těžký pracovní úraz a jeho léčba pokračuje.