Podvodníci přišli s novou fintou na okrádání lidí. Nyní to zkoušejí prostřednictvím telefonátů na předražené linky. Spadeno mají zejména na seniory, jejich obětí se ale může stát prakticky kdokoliv. V Moravskoslezském i dalších krajích České republiky rozeslali stovky, možná i tisíce dopisů informujících o údajném dluhu ve výši 3556 korun za „klientskou kartu a stále aktivní členství".

Součástí výzvy k zaplacení je i telefonní číslo, na kterém lze údajně získat další potřebné informace. Jde však o linku se zvýšeným tarifem a telefonát by mohl vyjít na stovky či tisíce korun. „Ve vašem vlastním zájmu Vám doporučujeme nevyhýbat se svému závazku a začít s námi komunikovat na zákaznické lince +420 900 850 555. Vyhnete se tak dalším komplikacím vyplývajících ze soudního sporu," stojí mimo jiné v dopise.

Policisté i experti ze Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska doporučují nic neplatit, nikam nevolal a neprodleně se obrátit na policii.

Jsem skladník, nic nevím

Dopis je zasílán jménem společnosti Endemos distribution, s.r.o. z Prahy.

Na internetových stránkách této společnosti je i telefonický kontakt. Muž, který Deníku zvedl telefon, ovšem popřel, že by měl s firmou cokoliv společného. „Dovolali jste se na soukromé telefonní číslo. V poslední době nedělám nic jiného, než odpovídám na dotazy ohledně zaplacení údajného dluhu a volání na předražené číslo. Nemám s tím nic společného. Nevím, proč si někdo mé číslo vybral. Jsem skladník ve firmě ve Středočeském kraji. Teď zvedám svůj telefon naštvaným lidem a absolutně nestíhám svou práci. Těch telefonátů již bylo několik set. Doporučuji sebrat se, jít na policii a na firmu podat trestní oznámení," řekl Deníku.

Strach a vztek

Policisté již přijali řadu oznámení od vyděšených a naštvaných lidí. „Přijali jsme oznámení občanů o podivných dopisech, které jim byly doručeny. V těchto dopisech je výzva k uhrazení částky 3 566,– Kč za klientskou kartu a aktivní členství ve společnosti. Žádný z oznamovatelů však o jakémkoliv závazku ke společnosti, která je pod výzvou označena, nic netuší. Nikdo z oslovených také nevlastní klientskou kartu, za kterou by měli více než třítisícovou částku platit," uvedl Petr Svoboda z ostravské policie.

Podvodné dopisy, které jsou odeslány v okénkové obálce bez razítka, hlásí i policisté z dalších regionů Moravskoslezského kraje. „Volala mi moje tchýně a byla z toho špatná, že vůbec netuší, že by něco s někým uzavírala a nevěděla, co má dělat. Tak jsem jí řekla, aby zatím nic nepodnikala, že zjistím, co a jak. S právníkem jsem to rozebrala a on mi řekl, že to vypadá na podvod," uvedla žena z menší obce na Novojičínsku, která si nepřála být jmenována, ale na níž má redakce kontakt. Dále doplnila, že tento týden za ní přišel jeden z obyvatel obce kvůli stejnému dopisu. „Ten pán byl vyděšený, že neví, o co jde a říkal, že se nemůže vůbec dovolat. Tak jsem mu řekla, aby už ani nezkoušel někam se dovolat. Na to mi řekl, že si dobíjí kredit, takže by na to, že mu to bere peníze, asi brzy přišel," doplnila žena.

Nevolejte

Podle Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska jde o podvodné jednání. „V posledních několika dnech se v poradnách Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, množí stížnosti na praktiky firmy Endemos distribution, s. r.o. z Prahy, která spotřebitelům, převážně seniorům, rozesílá upomínku – výzvu k úhradě dlužné částky ve výši 3 566 Kč. Samozřejmě, že takový dopis nejednoho seniora vyděsí, i když si není vědom jakéhokoli členství," uvedla předsedkyně sdružení Marcela Reichelová s tím, že pokud někdo na uvedené telefonní zavolá, zaplatí za minutu hovoru 85 korun.

„Na základě těchto skutečností upozorňujeme, že se jedná o podvodné jednání, jak vylákat ze spotřebitelů peníze. V takovýchto případech pamatuje na spotřebitele i zákon, který přímo zakazuje prodávajícím používat pro komunikaci se spotřebitelem telefonní čísla s vyšší než běžnou cenou. Proto nedoporučujeme na tuto linku volat a radíme ohlásit celou záležitost na Policii ČR, která se již také o případ začala zajímat," dodala Reichelová.