Desítku obžalovaných, z nichž jsou tři pracovníci hlavního dodavatele stavby, tehdejší společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět pracovníků subdodavatelské firmy Bögl & Krýsl, jeden pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje a jedna osoba samostatně výdělečně činná, viní obžaloba z trestného činu obecného ohrožení.

Kromě nepodmíněných trestů navrhuje státní zástupce Aleš Kopal pro každého obžalovaného zákaz činnosti v oboru, který vykonával nebo který se týkal stavby mostů, v polovině možné sazby.

Své návrhy státní zástupce přednesl v pondělí v soudní síní Okresního soudu v Novém Jičíně, kde pokračovalo soudní líčení, jež má být každý den až do pátku.

Osm jmen, ke kterým před několika týdny přibyla tři další. To je výčet obětí, jež zahynuly při vlakových neštěstích ve Studénce. Pozůstalí přišli v den sedmého výročí prvního neštěstí zavzpomínat.
Vzpomínky na neštěstí jsou stále živé

Podle státního zástupce si obžalovaní neplnili své povinnosti. „Pokud by si všichni obžalovaní plnili povinnosti tak, jak je měli zakotvené dle svého pracovního zařazení a zvláště v době od 6. 8. 2008 do 8. 8. 2008 by nezanedbali svou povinnost uloženou pracovní smlouvou, svou pracovní funkcí, pracovní náplní smlouvy o dílo a v popisu pracovní činnosti, tak by se dalo zabránit pádu rekonstruované mostní konstrukce a nárazu vlaku do spadlé mostní konstrukce a nevznikly by tak mimořádně fatální následky,“ uvedl státní zástupce. 

Podle něj důkazy, které dokazují vinu obžalovaných, jsou znalecké posudky. Ty hovoří například o tom, že docházelo k nesprávné manipulaci při vysunování a zpětném zásunu mostní konstrukce nebo že byl nesprávně zvolený materiál pro podložení mostní konstrukce. 

Při stanovení výše trestů státní zástupce vycházel z dosavadní bezúhonnosti obžalovaných, jako přitěžující okolnost naopak považoval skutečnost, že ani jeden z obžalovaných neprojevil lítost a nepřiznal se k jakémukoliv pochybení.

Radek Ondruš, obhájce obžalovaných ze společnosti Bögl & Krýsl, vyjádřil nesouhlas s tím, aby byli potrestáni ti, kteří podle něj tvoří až poslední stupeň lidí v žebříčku zodpovědnosti. Podle něj jedním z hlavních viníků je hlavní projektant stavby, který vypracoval vadný projekt.

Zřícený most na trati ve Studénce.
Kauza Studénka: Podle znalce byla konstrukce odolná
Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil ve Studénce do spadlé části mostní konstrukce. Nehoda si vyžádala smrt několika cestujících, další desítky osob byly zraněny.
FOTOGALERIE: Železniční neštěstí si vyžádalo sedm mrtvých

„Když to zjednoduším, projektant zde u soudu uvedl: Zakázku jsem dostal po známostech, nikdy jsem rekonstrukci a stavbu mostu nedělal. Projekt byl nerealizovatelný, nedal se postavit. To, co jsem namaloval, nešlo v praxi zrealizovat. Nechápu, proč hlavní projektant nestojí před soudem, když v podobném případu ve Vilémově stojí,“ řekl Radek Ondruš.

Nato doplnil, že právě projektant měl možnost navrhnout rychlostní výjimku. Jenže k té nedošlo, pravděpodobně proto, že by se za ni musely platit nemalé peníze. Proto vlak místem projížděl téměř maximální možnou rychlostí. Z toho, že na ni nepřistoupili, viní Radek Ondruš zodpovědné pracovníky Českých drah. 

Osobou, která by měla být zahrnuta mezi osoby zodpovědné za tragickou událost, je podle Radka Ondruše zástupce stavebního úřadu.

„Stavební úřad měl povinnost kontrolovat průběh stavby v jednotlivých fázích. Stavební úřad to mohl kdykoliv stopnout!“ zdůraznil Radek Ondruš a dodal, že dalším, kdo měl stanout před soudem, jsou pracovníci dohlížející na Bezpečnost a ochranu zdraví při práci. „V případu Vilémov před soudem stojí. Jen chci upozornit, že ještě neuplynula promlčecí doba,“ poznamenal v závěru Radek Ondruš. 

Soudce poté hlavní líčení přerušil s tím, že pokračovat bude v úterý.