Podle Jíchy se v současné době nechystají žádná další obvinění. Jícha však zároveň nevyloučil, že v budoucnosti by mohli být k zodpovědnosti hnáni i další lidé. Zatím je stíháno deset osob.

Jako první byli v srpnu loňského roku obviněni dva pracovníci subdodavatelské firmy Bögl & Krýsl. Tento týden k nim přibylo dalších osm. Tři jsou opět ze společnosti Bögl & Krýsl, tři z Ostravských dopravních staveb, které byly hlavním dodavatelem stavby, jeden je zaměstnancem Správy silnic Moravskoslezského kraje a poslední je externí spolupracovník společnosti Bögl & Krýsl. Všichni jsou obviněni z obecného ohrožení.

Měly vlaky zpomalit?


Podle Jíchy způsobilo zřícení mostu několik faktorů. Spouštěcím mechanismem byla zřejmě porucha při zpětném zásunu mostu do původní polohy. „Došlo ke vzpříčení výsuvných vozíků. To mělo být signálem k řádnému prověření podpěrné konstrukce, což se nestalo,“ prohlásil Jícha.

Z počtu obviněných se dá usuzovat, že největší část viny nese Bögl & Krýsl. To ale odmítl Radek Ondruš, advokát zastupující tuto společnost. Podle Ondruše byli zaměstnanci obviněni z něčeho, co spadalo do povinností zcela jiných osob. Firma si také nechala vypracovat odborný posudek, z něhož vyplývá, že podíl společnosti Bögl & Krýsl na tragédii byl minimální. Ondruš navíc zdůraznil, že k neštěstí by vůbec nedošlo, kdyby v místech oprav byla snížena rychlost vlaků na třicet kilometrů v hodině, což prý ale měly zajistit jiné instituce. Policie nyní čeká na posudek drážní inspekce, která by se touto otázkou měla zabývat.

Obětí mohly být stovky


Tragédie se odehrála 8. srpna loňského roku ve Studénce. Most spadl těsně před přijíždějící mezinárodní rychlík Comenius jedoucí z Polska do Prahy. Na místě zemřelo šest lidí, další dva později v nemocnici. Při havárii byly zraněny desítky cestujících. Kriminalisté již vyslechli bezmála dvě stě lidí, k dispozici mají sedm znaleckých posudků.

„Tento případ je ojedinělý jak co do rozsahu, tak i následků,“ prohlásil náměstek severomoravského policejního ředitele Dalimil Sypták, který zároveň zdůraznil, že do ještě větší tragédie scházely jen sekundy. Pokud by totiž konstrukce mostu spadla přímo na rychlík, oběti by se pravděpodobně počítaly na desítky nebo dokonce stovky.

Vše o neštěstí čtěte v Souvisejících článcích!