Češi a Čechoslováci po dlouhá desetiletí popíjeli „rum“. Rozumně uložená měna, vtipkovali. Alkohol s názvem Tuzemský Rum z plzeňské likérky Stock poprvé vyplul v roce 1948. Stal se jednou z nejprodávanějších lihovin u nás. Jenže Evropská unie ještě před přijetím České republiky řekla dost. Název rum měl být vyhrazen už pouze pro destiláty z cukrové třtiny.

Ten tuzemský se vyráběl ochucením zředěného lihu. „Božkov tehdy uvedl limitovanou edici Tuzemský rum Naposled, která se těšila velké popularitě. Jednalo se zároveň o vtipnou narážku na změnu,“ vzpomněla Markéta Lavrenčíková ze Stock Plzeň - Božkov.

Podle ní spotřebitelé nakonec změnu názvu na Božkov Tuzemský, lidově tuzemák, přijali a zůstali značce věrní. I po více než 20 letech si mnozí, když se řekne slovo rum, představí právě ten tuzemský. A alespoň vyobrazení plachetnice na etiketě zůstalo.

Jak šel čas s rumy a tuzemáky značky Božkov:

Fotogalerie: Jak šel čas s rumy a tuzemáky značky Božkov

Máslo u soudu

Až u evropského soudního dvora skončil spor o české pomazánkové máslo. Unie nezakázala jeho výrobu, ale požadovala také změnu názvu. Pojmem „máslo“ se totiž na evropském trhu mohou označovat výrobky, které obsahují alespoň 80 procent mléčného tuku, což české pomazánkové máslo nesplňovalo.


Nahrává se anketa ...

Potravináři se bouřili, chtěli výjimku a uznat pomazánkové máslo jako zaručenou tradiční specialitu. V Česku se vyrábí od roku 1977. Podle mlékařů při změně hrozilo zmatení zákazníků a zvýšení nákladů výrobců. Postavil se za ně i tehdejší prezident Václav Klaus, který nutnost přejmenování označil za směšnou a nedůstojnou.

Vzdoroval největší zpracovatel mléka jihočeská společnost Madeta. „Považuji to za bojkot, neslušnost a sprosťárnu,“ komentoval tehdy majitel a ředitel Milan Teplý.

Po prohře Česka u několika soudů Teplý konstatoval, že „blbost zvítězila“. Poslední výrobek pod původním názvem vyrobili zaměstnanci Madety v Plané nad Lužnicí před 10 lety. Nahradili ho označením Pomazánkové tradiční.

Jak je to s diktátem Bruselu?

Podobně učinila Choceňská mlékárna. „Naše společnost nezaregistrovala žádný propad prodejů. Spotřebitelé pomazánková másla kupovali dál, někdy i na protest,“ řekl Deníku manažer marketingu mlékárny Jan Fogl.