Tvrzení: Po roce 2035 už v EU nekoupí zákazník auto se spalovacím motorem

Odkud se vzalo, kde vzniklo a jak se šířilo:

V roce 2019 tehdy nově zvolená předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová představila takzvaný Green Deal neboli Zelenou dohodu pro Evropu. Cílem tohoto souboru politických iniciativ je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality Evropské unie. Základ Zelené dohody tvoří balíček opatření Fit for 55, který Evropská komise představila v červenci 2021.

Jednotlivá opatření z balíčku postupně schvalují nebo zamítají další instituce Unie, zejména Evropský parlament. Jedním z nejkontroverznějších z nich se stal návrh, aby od roku 2035 platil zákaz prodávat v členských státech Unie nová auta bez nulových emisí CO2. Tedy auta se spalovacími motory.

Mezi evropskými politiky i politickými představiteli jednotlivých členských států, stejně jako mezi zástupci automobilek a běžnými lidmi vzbudil tento návrh vášně, které neutichají dosud. Evropský parlament ale návrh po bouřlivých debatách posvětil. Poprvé mu dal zelenou už v roce 2022, za českého předsednictví, a definitivně jej pak odsouhlasil loni.

Příznivci zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035 argumentují zlepšením životního prostředí, tím, že automobilky mají dost času na přeorientovaní výroby, i plánovaným rozšířením infrastruktury například pro auta na elektřinu. „Cíle vytvářejí pro automobilový průmysl jasné podmínky a motivují výrobce automobilů k inovacím a investicím. Nákup a provoz vozidel s nulovými emisemi bude pro spotřebitele levnější a trh s ojetými vozidly se rozvine rychleji. Jezdit udržitelně si tak bude moci dovolit každý,“ prohlásil loni po odsouhlasení zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035 zpravodaj hlasování Jan Huitema (europoslanec za Nizozemsko z frakce Renew).

Odpůrci naopak tvrdí, že časové období pro automobilky není dostatečné, či že do roku 2035 ceny aut s jinými než spalovacími motory, tedy vozů poháněných třeba na elektřinu nebo vodík, neklesnou natolik, aby si takové auto mohl pořídit každý, kdo má nyní peníze na vozidlo se spalovacím motorem. „Ožebračíme střední třídu, rozšíříme řady nezaměstnaných a nahrajeme Číně,“ prohlásil v roce 2023 v plénu Evropského parlamentu europoslanec Alexandr Vondra, nynější lídr kandidátky koalice Spolu pro nadcházející volby do europarlamentu.

Jak je to doopravdy?

Momentálně skutečně platí nařízení, podle něhož by měl od roku 2035 v Evropské unii platit zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory. „Všechny nové osobní a dodávkové automobily prodávané v EU od roku 2035 by neměly produkovat žádné emise CO2,“ uvádí web Evropské komise.

Důležité je ale v tomto případě slovo „nové“. Nařízení totiž neznamená, že si zákazník po roce 2035 už v členských zemích Unie nekoupí žádné auto se spalovacím motorem - na trhu už nebudou k dostání pouze nová, vyrobená po tomto datu.

Všechna vozidla se spalovacími motory vyrobená před rokem 2035 budou moct dál jezdit, a stejně tak si taková auta lidé budou moct kupovat třeba v bazarech. „Pokud nedojde k úpravě nařízení, tak od roku 2035 nebude možné jako nové zaregistrovat vozidlo na benzín nebo naftu. Neznamená to však, že na silnicích přestaneme vídat dříve registrovaná auta se spalovacími motory. Bude možné je i prodávat, a lze proto očekávat, že posílí obchod právě s ojetými vozy,“ řekla Deníku po schválení nařízení nyní končící europoslankyně Martina Dlabajová (nestraník za ANO).

Potvrzují to i zástupci Evropské komise. Lidé budou moct i po roce 2035 prodávat a kupovat ojetá benzinová a naftová auta a získávat pro ně palivo. „To vše bude stále možné. Mohou se však zvýšit celkové náklady na vlastnictví – náklady na palivo, údržbu, nákup a pojištění,“ zmiňuje web Evropské komise.

Vše se navíc může ještě změnit po konání voleb do Evropského parlamentu. Zákaz spalovacích motorů po roce 2035 v členských státech Unie je v Česku jedním z nejčastěji zmiňovaných předvolebních témat. Existuje totiž možnost, že by europarlament v novém složení mohl nařízení ještě nechat upravit.

Jako o jednom ze svých cílů právě o něčem podobném mluví třeba politici za hnutí ANO. „Naši poslanci budou plnit program hnutí ANO. Představuji si, že hned na prvním zasedání europarlamentu vystoupí a řeknou, že jsou proti nesmyslnému zákazu spalovacích motorů. A budou mluvit, vyvíjet tlak a hledat spojence a přesvědčí novou Komisi, že je to nesmysl a je třeba to zrušit,“ prohlásil třeba při nedávné debatě Deníku Andrej Babiš.

Verdikt Deníku: Polopravda