Po letech, kdy počty mrtvých na tuzemských silnicích pozvolna klesaly, přišel loni zlom. Při nehodách zemřelo o 63 lidí víc než předloni, konkrétně 565.

Deník se proto rozhodl zanalyzovat všech více než tři sta tisíc dopravních nehod, ke kterým došlo na území České republiky v posledních třech letech, a podrobně prozkoumal 1480 fatálních bouraček, při kterých v součtu zemřelo 1612 lidí.

Zeleň v obcích. Ilustrační foto.
Kolik nás kde žije: která města a vísky postupně vymírají. A kde lidé přibývají

Vznikla tak interaktivní mapa „silnic smrti“, ve které si čtenáři mohou prohlédnout riziková místa v okolí svého bydliště, či na cestách, po kterých pravidelně jezdí.

Smrtící "jedničky"

Co z dat za poslední tři roky plyne? Například to, že se umíralo především na silnicích I. třídy (593 obětí), poté na „dvojkách“ a „trojkách“. Naopak jízda po dálnicích je relativně bezpečná, zemřelo na nich 100 lidí.

„Co se týče bezpečnosti provozu, naším velkým problémem je nedostavěná dálniční síť. Dálnice jsou totiž nejbezpečnějším druhem pozemních komunikací,“ potvrzuje bývalý šéf Besipu Roman Budský, dopravní expert z Platformy Vize nula.

Řemeslníci došli. Na rekonstrukci koupelny si počkáte přes sto dní

Na silnicích se častěji bourá s fatálními následky z toho důvodu, že se na nich auta mohou střetnout čelně, lemují je nebezpečné mostky, sloupy či stromy.

„Na vrub stromů jde dlouhodobě celá šestina z celkového počtu obětí nehod,“ poznamenává Budský.

Úseky plné nebezpečí

Na kterých konkrétních úsecích by si měli řidiči dávat největší pozor? Na to dává odpověď například evropský program hodnocení bezpečnosti silnic EuroRAP, který přepočítává počet těžkých nehod k množství aut, která daným úsekem projíždějí.

Ilustrační foto.
Mapa "náplav": Odkud lidé utíkají a kam se stěhují? Vede okolí velkých měst

Když jeho autoři naposledy sestavili takzvanou rizikovou mapu silnic, jako nejnebezpečnější vyhodnotili úsek silnice I/11 mezi Žamberkem, Jablonným nad Orlicí a Červenou Vodou.

„Nejvíce nebezpečných úseků stále zůstává na severu Čech a Moravy, jako jsou Chomutovsko, Liberecko, Trutnovsko či Šumpersko,“ říká Igor Sirota, mluvčí ÚAMK, který je odborným garantem rizikové mapy EuroRAP pro Českou republiku. „Mezi černé stálice pak patří i silnice ve středu Čech jako například I/16 a I/17.“

Celkem aktuální mapa projektu uvádí patnáct skutečně nebezpečných úseků. Desítku těch úplně nejhorších si můžete prohlédnout v infografice.

Zdroj: Deník Data / David Valenta a Aleš Vojíř