Reakce ČD přišla v den, kdy na trasu Havířov - Ostrava- Praha poprvé vyjely žluté vlaky IC RegioJet. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro Českou televizi potvrdil, že dráhy budou o cestující bojovat za každou cenu.

Vše o tématu železniční dopravy čtěte v Souvisejících článcích

„Na trase budou nadále jezdit pendolina. V dalších vlacích budou vagony, které budou rovněž klimatizovány a budou mít elektrické zásuvky i pro cestující II. třídy. I naši cestující budou dostávat nápoj zdarma a změny připravujeme i v cenové nabídce,“ řekl Blažek.

Jak už Deník informoval dříve, dá se předpokládat, že ČD budou měnit cenu místenek v pendolinu, které dnes zdražují běžné jízdné o 200 korun. Vyloučeno není ani zlevnění nebo zrušení ceny u ostatních místenek. „Budeme bojovat slevami a naše věrné zákazníky si udržíme,“ potvrdil Blažek.

Ve své první reakci na zavedení žlutých expresů IC RegioJet přišly ČD s vedením pendolina po stejné trase z Prahy přes Ostravu a Havířov až do Žiliny. Jezdit má od prosince. Deník o tom informoval v článku: Od prosince může pendolino jezdit i přes Havířov

Náměstek současně přiznal, že konkurence nutí České dráhy hledat zdroje financí, které si souboj dopravců žádá. „RegioJet nám loupe perníček. Ale jen ten nejlepší a sladký. Ten tvrdý nechává nám. Konkurence tak bude mít i nepříjemný efekt, na který doplatí méně lukrativní tratě. Mě je to líto, ale budeme šetřit na těchto tratích. Nutí nás to také rychleji prodávat nás majetek,“ vysvětlil.

Blažek nezapomněl připomenout nepříjemnost, která se soukromému dopravci stala v době zkušebního provozu. „Já jsem s majitelem Student Agency Radimem Jančurou před několika dny mluvil a upozorňoval jsem ho na bezpečnost v železniční dopravě. Nesmí se stávat, to co se jim stalo, když jejich lokomotiva projela návěstidlo na červenou a vjela do cesty našemu rychlíku. Jen díky duchapřítomnosti železničářů se nic nestalo. My však budeme požadovat důkladné prošetření události, kontroly způsobilosti strojvedoucích i dodržování rychlosti vlaků,“ řekl Blažek.

České dráhy mají povoleno koupit velmi rychlé soupravy RailJet od rakouských státních drah. Ty nasadí na mezinárodní spoje do Německa a Rakouska. „Snažíme se udržet i na mezinárodním trhu. K tomu potřebujeme vlaky s rychlostí 200 km za hodinu. Plánujeme s nimi jezdit do Vídně nebo do Hamburku,“ prozradil Blažek.

Ani na německých kolejích se však České dráhy české konkurence nezbaví. Student Agency totiž spolupracuje s Deutsche Bahn. V současné době s nimi jedná o provozu právě na lince Praha – Hamburk.