Na českých silnicích už jezdí – soudě podle počtu v Česku prodaných přístrojů – tisíce vozů vybavených zařízením pro detekci radarových měřičů rychlosti. K používání antiradarů se přitom česká policie staví podobně jako například k telefonování za volantem. Je tedy antiradar nástroj poskytující univerzální amne〜stii pro silniční piráty, nebo jen pomáhá chránit lidi před pokutami udělovanými tam, kde mnohdy nemají opodstatnění?
Co přesně zákon zakazuje?
„Antiradar jsem si pořídil před třemi lety. Ale nemohu říct, že bych s ním jezdil nějak rychleji,“ říká šestatřicetiletý podnikatel Filip Kareš, který ročně najede kolem čtyřiceti tisíc kilometrů.
Když vyráží na dlouhou služební cestu, sahá po malé krabičce přichycené na palubní desce a displej antiradaru ožije. Na dálnici Filip Kareš ustaluje ručičku tachometru mezi 150 a 160 kilometry. I tak ho občas předjede o dost rychlejší auto. Nepředjíždí zprava, dodržuje vzdálenost, netroubí, nekličkuje. Jede jako slušný klidný řidič. Jen o něco rychleji.
Když se v části dálnice, kde je snížena rychlost kvůli práci na silnici (přitom nikde není vidět jediný dělník ani nějaký stroj a vozovka je dokonale rovná), objeví v dálce osobní auto na krajnici, sundává Filip nohu z plynu. Antiradar přitom ani nepípl.
„To jsou ty případy, proč jsem si detektor pořizoval – nenechat se nachytat na místech, která nejsou nebezpečná a kde je měření rychlosti od policie normální podlost,“ říká podnikatel, který si nemůže dovolit přijít o řidičský průkaz.
Názor, že používání antiradarů je nelegální, je mezi českou motoristickou veřejností velmi rozšířený. Zákon o provozu na pozemních komunikacích říká: „Účastník provozu nesmí používat technické prostředky a zařízení, která znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných Policií ČR nebo Vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“ Tím ovšem zákon nezakazuje detektor, ale pouze aktivní rušičku.
Pasivní detektory jsou navíc účinné pouze proti klasickému mikrovlnnému radaru. Laserové ruční měřiče neodhalí. Proti těm je ale na trhu k dispozici sada pro rušení.
Jenže zatímco v případě pasivního mikrovlnného antiradaru jde o drobnou krabičku s napájením ze zapalovače, antilaser je souprava určená k zabudování do masky vozu. Pro běžnou silniční hlídku je tak prakticky nezjistitelná.
Je na antiradary spolehnutí?
Na podzim jsme vyzkoušeli jeden z nejžádanějších modelů antiradaru – BELTRONICS 975 R/VECTOR LR ve verzi pro Evropskou unii. Najezdili jsme 3500 kilometrů, během nichž jedenáctkrát vyhlásil poplach zdánlivě planě a čtyřikrát odhalil policejní radar s dostatečným předstihem na nečekaném místě a patnáctkrát spolehlivě na tradičních úsecích. Zcela nelogicky však přístroj hlásil přítomnost radaru pravidelně v podzemní garáži, kde se ale obvykle rychlost neměří.
Ve městě se antiradar choval spolehlivě: podezření na radar hlásil ve vzdálenosti 150 metrů, 80 metrů před měřicím stanovištěm měl jistotu. Také akustický signál byl dostatečný na poklidnou úpravu rychlosti jízdy. Antiradar dokázal zaregistrovat i měření v opačném směru jízdy. Testovaná verze zařízení dokáže navíc spolehlivě detekovat (ne však rušit) laserové přístroje. Dvojité laserové čidlo umožňuje detekci laserových měřičů rychlosti z předního i zadního směru. Protože je radarová anténa umístěna ve větší vzdálenosti od antény mobilního telefonu GSM, jsou falešné poplachy způsobené telefonem prakticky nulové. Řídicí a indikační jednotka se umisťuje do kabiny řidiče, anténa do nárazníku nebo čelní masky vozidla a laserové čidlo za vnitřní zpětné zrcátko.
Součástí prodávaného balení jsou všechny komponenty potřebné k montáži – šrouby, kabeláž, speciální úchyty a podrobný návod v češtině.
Řídicí centrálu lze díky velmi malým rozměrům namontovat kamkoli do vozidla, například pod palubní desku nebo místo popelníku. Instalovaná pevná sada není v automobilu prakticky zjistitelná, což může být velkou výhodou v zahraničí.
Detektory montované natrvalo jsou vhodné i pro automobily s pokoveným nebo vyhřívaným předním sklem.
„O tento přístroj je mimořádný zájem především pro jeho spolehlivost a bezkonfliktnost s policií – není v autě vidět. Bez daně je k dispozici zhruba za 12 tisíc korun. Lidé si spočítají, že se jim jako investice do jistoty bohatě vyplatí,“ vysvětluje Petr Hudec z prodejního portálu www. huramobil.cz, který se zaměřuje mimo jiné právě na antiradary.
Koupit zde můžete i aktivní rušičku laserových měřičů, cena je prakticky stejná. Ovšem její použití už je v rozporu se zákonem.
Jak používat antiradar
- Nespoléhat na antiradar absolutně.
- Nesledovat neustále displej zvukový signál. antiradaru, řidiče včas varuje
- Při alarmu nejprve pozici radaru. prohlédnout okolí a odhadnout
- Před brzděním nejprve zkontrolovat odstup mezi auty.
JAK RÝDL