Restrukturalizace se týká technických služeb a bytového podniku, na které se kontrola zaměřila především. A co je smyslem rázných kroků? Především ušetřit. Jedna ze dvou organizací dokonce skončí a bude součástí jednoho z odborů na městském úřadě.

Takový osud čeká v krátké době bytový podnik, kde audit navrhl propustit pět zaměstnanců, což má vést k úsporám dva a půl milionu korun. „Pro tento krok je mimo jiné toto zdůvodnění.V průběhu devadesátých let a v následujícím desetiletí město prodalo přibližně tři a půl tisíce bytů. Nyní jich vlastní asi tisíc sto, a to včetně sociálních bytů. Při úbytku majetku ubyla i práce zaměstnanců,“ vysvětlila mluvčí novojičínské radnice Marie Machková. Důležitou změnou je, že bytový podnik již nadále nebude samostatnou příspěvkovou organizací města. Nicméně nezanikne, bude jen, dle vyjádření radnice, „přetransformován“ v jeden z odborů městského úřadu a bude mít dvě oddělení bytových a nebytových prostor.

Milionové úspory

Technické služby prošly významnou změnou již začátkem ledna, kdy rada města odvolala dlouholetého ředitele Oskara Šímu. Na jeho křeslo bylo v tomto týdnu vypsáno výběrové řízení a přihlášky do něj město přijímá do 13. února, s tím, že nový ředitel by měl funkci převzít 1. dubna. Pokud ovšem bude někdo vůbec vybrán. Co dalšího čeká tuto příspěvkovou organizaci, přiblížila Marie Machková. „Restrukturalizace zřejmě přinese odloučení MHD do samostatného subjektu,“ řekla, s tím, že auditoři navrhují zeštíhlit technické služby o jedenáct zaměstnanců. „Pokud by se z technických služeb a MHD vytvořily dvě samostatné společnosti, přineslo by to úsporu šest milionů korun ročně,“ poznamenala tisková mluvčí.

Na změny se musí připravit také samotný městský úřad, respektive jeho pracovníci. Návrh na novou organizační strukturu má za úkol vypracovat do konce března tajemnice úřadu. Lze však očekávat, že dojde ke spojení některých odborů, a tím k jejich snížení. „Některé úkony tady zaměstnanci vykonávají duplicitně. Při nižším počtu vedoucích odborů se ušetří mzdové náklady,“ uvedla dále Machková.

Na radnici má dojít i ke snížení počtu pracovních míst, úspory však mají přinést především změny v její organizaci.

S výsledky technicko-ekonomického a právního auditu se může již brzy seznámit také veřejnost. Poté, co je dostali radní, a posléze novojičínští zastupitelé, chce radnice dokument vyvěsit na internetových stránkách města. „Audit byl zpracován a uhrazen z veřejných prostředků. Občané proto mají právo vědět, co dokument obsahuje. Také tím chceme předejít různým spekulacím,“ dodal místostarosta Jaroslav Dvořák (ČSSD).

Pochybnosti o zpracování auditu a jeho účelu již dříve neskrýval například novojičínský opoziční zastupitel Milan Šturm (ODS).