Alej sedmašedesáti topolů již tento týden zmizí z očí obyvatelů Frenštátu pod Radhoštěm. Stromy, jež se nacházejí v bezprostřední blízkosti železniční trati z Valašského Meziříčí do Frýdku-Místku, přibližně od přejezdu Rožnovské ulice k ulici U Tírny, již přesluhují a jejich uschlé větve bombardují zemi pod sebou. Bez včasného zásahu by tak mohlo dojít k železniční nehodě, ale také ke zranění lidí, kteří pod stromy procházejí.

Zelenou dominantu tvoří vzrostlé topoly, jež zde rostou údajně až padesát let. „Pokáceno bude sedmdesát topolů vlašských, které jsou asi padesát let staré, což je, u těchto rychle rostoucí stromů s měkkým dřevem, téměř stav jejich dožití. Mnohé větve jsou již proschlé a odumřelé,“ informoval Jiří Šťastný ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). S tímto tvrzením souhlasí také Eva Traganová z frenštátského odboru životního prostředí, úseku ochrany přírody. „Už je to skoro za pět minut dvanáct. Ty stromy jsou skutečně staré,“ potvrdila Traganová.

Topoly se nacházejí na pozemcích SŽDC v ochranném pásmu dráhy. Povolení pro shoz dřevin bylo organizaci již uděleno. Kácení tedy začne tuto středu 21. října a potrvá do 24. října. „K uvedenému kácení topolů se využije termínu výluky na trase Veřovice-Frenštát. Jejím hlavním důvodem je především náprava povodňových škod, tedy opravy a přestavby čtyř propustků a oprava konstrukce a vozovky přejezdu přes ulici Horečky,“ upřesnil Štastný. Právě výluka na trati by měla posílit bezpečnost celé akce.

Na místo vykácených topolů budou vysázeny nové dřeviny

O náhradní výsadbě jedná vedení města se SŽDC. Frenštát totiž vlastní pozemky sousedící s pozemky SŽDC. „Protože i tyto pozemky leží ještě v ochranném pásmu dráhy, bude s námi projednána budoucí skladba dřevin. Zvoleny budou odolnější a dlouhověké, aby rychle nezastárly a opět neohrožovaly své okolí,“ dodal Štastný. Podle Traganové by mohlo město využít pozemky jako místo pro náhradní výsadbu. „Pokud se bude ve městě něco kácet, je možné, že využijeme této plochy,“ připustila úřednice s tím, že i když budou lidem tyto stromy chybět, stále představují nezanedbatelné nebezpečí.

„Vzít na sebe odpovědnost, že bychom za ty přestárlé topoly bojovali, protože jsou na to lidé zvyklí, to se nikdo neodváží. Hrozí tam totiž velké škody i ztráty na životech popřípadě škody na zdraví,“ upozornila.

Úpravy porostu budou pokračovat i jinde

Skácením frenštátských topolů však SŽDC nekončí. Nezbytné úpravy porostu se budou týkat také okolí železniční stanice Studénka, dále mezi stanicí Suchdol nad Odrou a zastávkou Hladké Životice mimo obce v nezastavěném území. V Suchdole nad Odrou se bude kácet kolem odbočky trati k Fulneku, částečně na pozemku SŽDC a částečně na obecním pozemku.