Na dvaatřicet milionů korun je vyčíslena částka, za kterou by vyrostl na místě povodní poničené bývalé železnice téměř desetikilometrový úsek pro cyklisty nebo bruslaře. Ten v regionu chybí jako sůl a určitě by přilákal na Novojičínsko další turisty. Stačí se podívat na nedalekou cyklostezku mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm, která si získala mezi sportovci velkou popularitu.

Drahé mosty

Žádost podal Svazek obcí Cyklostezka Nový Jičín Hostašovice, který seskupuje čtyři dotyčné obce a jedno město. „Evropská unie může z fondu ROP Moravskoslezsko poskytnout dotaci až 85 procent. Spoluúčast ve výši 15 procent plus náklady, které nejde hradit z dotace, musí každá z obcí ve svazku hradit z vlastních prostředků," upřesnila mluvčí novojičínské radnice Marie Machková. Nejvíce nákladné jsou na projektu opravy mostů, jež nejsou zrovna v nejlepším stavu. „Kromě výstavby samotné trasy pro cyklisty zahrnuje cena projektu i výstavbu odpočívadel s mobiliářem nebo třeba zhotovení cyklomap. Finančně náročné jsou zejména rekonstrukce mostů, přes které stezka povede, protože jsou ve špatném technickém stavu a musí se uzpůsobit novému provozu," uvedla Ivana Kovaříková z odboru majetku, rozvoje a investic.

Všichni členové svazku již schválili podíl financování projektu. Naposledy to byl Nový Jičín, jehož zastupitelé schvalují nelehký projekt napříč politickým spektrem. Město bude ze své kasy hradit dvě třetiny výdajů, které nelze hradit z dotačního titulu, a jedná se o částku přibližně 3,2 milionu korun.

Dalšími 45 procenty se bude podílet na krytí nákladů s provozem a údržbou cyklostezky. „Výše finanční účasti členů svazku byla stanovena podle počtu obyvatel a délky vybudované trasy na katastrálním území dané obce," dodala Kovaříková.

Svazek navíc využije možnost modifikované platby projektu, což znamená, že nepotřebuje mít celých 32 milionů, aby projekt realizoval a následně si nechal od ROPu proplatit. Bude stačit jedenáct milionů, a ty půjdou, jak již zastupitelé schválili, z rozpočtu Nového Jičína, a další platby dodavatelům půjdou přímo přes ROP. Navíc není vůbec vyloučené, že v rámci výběrového řízení se podaří plánované náklady snížit. Veřejná zakázka bude vyhlášena v letních měsících, aby v případě získání dotace mohla být stavba bezodkladně zahájena," zdůraznila Kovaříková. Stavba by měla trvat přibližně půl roku.

Všechny tyto kroky se ovšem nestanou, pokud svazek nebude v konkurenci dalších žádostí úspěšný. Zda řekne regionální rada tomuto projektu ANO, bude jasno letos v říjnu. Pokud ale řekne NE, cyklostezka zůstane pouhým snem, neboť město ani dotyčné obce potřebné desítky milionů korun v rozpočtech nemají.