Nový Jičín je někdy nazýván městem kruhových objezdů, o Odrách by se již brzy mohlo mluvit jako o městě radarů. Tamní zastupitelé totiž na svém posledním zasedání projednávali případné pořízení dalšího takového zařízení. To by bylo umístěno na ulici Hranická a jeho pronájem by vyšel městskou kasu na 350 tisíc korun. Nebyl by to však jen obyčejný radar, jakých je všude kolem mnoho. Řidiči, kteří by v tomto místě překročili povolenou rychlost, by totiž po vyhodnocení klidně mohli dostat pokutu.
Bezpečnost versus šikana řidičů
Následná diskuze rozdělila zastupitele na dvě skupiny. Jedni byli pro pořízení, další mluvili o šikaně řidičů a byli proti. „Z mého pohledu je to problematický materiál. Ani v radě jsme neměli jednotný názor," řekl na úvod starosta Oder Pavel Matůšů.
Jan Skalka, vedoucí odboru dopravy, připomněl, že ulice Hranická je jedním z nejrizikovějších úseků ve městě.
„Nelze tam provést žádnou dopravně technickou stavbu, která by vedla ke zklidnění dopravy a k větší bezpečnosti. Budovy nejdou odsunout a chodník má místy jen šedesát centimetrů a rozšířit nejde," upozornil Skalka s tím, že ohroženou skupinou jsou především děti a senioři. „V současné době nevíme o žádném účinnějším zařízení, které by situaci zklidnilo. Preventivní systémy působí na ty řidiče, kteří se snaží dodržovat nejvyšší povolenou rychlost. Slušní řidiči na to reagují, neslušní na to nereagují. Tohle by mělo působit na méně slušné řidiče," řekl dále vedoucí odboru.
Sedmdesátkou
Město nyní vlastní pět „měřáků", jeden z nich byl umístěn na problematické ulici a zaznamenával, kolik řidičů a jakou rychlostí místem projíždí. Výsledky jsou děsivé. Některá vozidla městem, v blízkosti přechodu pro chodce, projížděla i sedmdesátikilometrovou rychlostí.
Zastupitelka Pavlína Mamulová se pak otázala, jak je to s tabulí, jež je u benzínky. „Ještě před nějakou dobou fungovala, a když člověk jel rychle, ukazovala jeho rychlost a SPZ. Od jisté doby nefunguje a myslím, že to taky stálo nějaké peníze," podotkla. Jan Skalka odvětil, že tabule je funkční, ale obnova zařízení by stála asi kolem 30 tisíc korun. „Je to preventivní záležitost. Není certifikovaný, nelze na jeho základě udělovat pokutu. Je to jediné zařízení v České republice, prototyp, a bylo to ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu," uvedl Skalka.
Pavel Matůšů konstatoval, že toto zařízení svůj účel splňovalo, ale řeší jen jeden pruh při vjezdu do města. „Pokusíme se to znovu obnovit. I když to bude něco stát, pořád se to vyplatí. Nebude to stát tolik jako pronájem tohoto zařízení, které není úplně levné," dodal starosta.
Rozhodne se příště
Eva Janošová, radní a zastupitelka, se za pořízení zařízení přimlouvala: „Pokud na ně nebude bič, tak opravdu nezpomalí. Je tam domov důchodců, chodí tam malé děti."
S návrhem, jestli by tam nemohl být zastavovací semafor jako na Třídě osvobození, přišel Květoslav Wiltsch. Jan Skalka přiznal, že z preventivních systémů je semafor nejúčinnější, ale na ulici Hranická být nemůže. Mohlo by dojít k ucpání náměstí a navíc tomu vadí i křižovatka s ulicí Mendlova. „V blízkosti křižovatky to není možné umísťovat. Dobře nám slouží ze strany od Ostravy, doprava je tam zklidněná, ale tady k tomu není vhodný prostor," sdělil Skalka.
„A nešly by tam dát zpomalovací retardéry?" ozval se Ivan Žárský. Podle vedoucího odboru dopravy však jakékoliv zpomalovače na silnici první třídy nikdo nepovolí. V kritickém místě naproti stacionáři však vznikne nový přechod pro chodce, a to v rámci bezbariérové trasy.
Nakonec padl návrh, aby město zařízení vyzkoušelo na určitou dobu, a pak se uvidí. Zastupitelé se tímto bodem budou zabývat ještě na příštím zasedání. Prozatím se dohodli na tom, že radar z Potoční ulice bude přemístěn na problematický výjezd z náměstí.