Těžko by se hledal lepší dárek k prvním narozeninám cyklostezky Koleje, jež prochází pěti novojičínskými obcemi, než evropské ocenění pro nejlepší greenways, což jsou trasy, komunikace nebo přírodní koridory využívané v souladu s jejich ekologickou funkcí a potenciálem pro sport, turistiku a rekreaci. Stalo se tak na sedmém ročníku cen pro nejlepší Evropské zelené stezky Greenways 2015, který hostil tento měsíc belgický region Valonsko ve městě Namur.

Tři drážní stezky

„Ocenění v kategorii Excellence awards, tedy za kvalitní řešení, si odvezla i drážní stezka Koleje z Novojičínska," sdělila Zdeňka Prokopová, mluvčí nadace Partnerství, jež pomáhá lidem pečovat o životní prostředí a připravovala mimo jiné nominaci oceněné cyklostezky.

Do této mezinárodní soutěže se letos přihlásilo jednadvacet stezek z devíti zemí a spolu s novojičínskou stezkou byly oceněny i drážní stezky Severní dráha z německého Wuppertalu a španělská Vias Verdes Plazaola.

„Za Českou republiku byly letos nominovány dva projekty, kromě drážní stezky Koleje i česko-rakouská drážní stezka ze Slavonic do rakouského Dobersbergu," upřesnila Prokopová.

Ocenění v Belgii převzali na místě zástupci Svazku obcí Cyklostezka Nový Jičín Hostašovice.

Poprvé byla tato evropská cena udělena v roce 2003. Z našeho regionu se v minulosti dočkal ocenění systém městských zelených stezek greenways v Plzni, cyklostezka Koleje je ale vůbec první oceněnou drážní stezkou z České republiky.

Oceněná cyklostezka byla otevřena loni v září a vznikla na místě bývalého drážního spojení z Nového Jičína do Hostašovic, jež v roce 2009 fatálně poničila blesková povodeň. Obce, kudy železnice procházela (Nový Jičín, Životice u Nového Jičína, Hodslavice, Mořkov a Hostašovice) se poté sjednotily do Svazku obcí Cyklostezka Nový Jičín Hostašovice, aby poté společně zrealizovali náročný projekt, který zahrnoval nejen samotnou výstavbu cyklostezky, ale také složitá vyjednávání se Správou železničních dopravních cest.

Asfaltová trasa, vybavená mapami a odpočívkami, je bezmála 10 kilometrů dlouhá a stála 30 milionů korun. Většinu se podařilo uhradit z unijní dotace.