Dálniční policie, přezdívaná „ostravská Kobra 11”, zatím působí ve Středisku správy a údržby dálnic v Ostravě-Přívoze. Oddělení spadající pod severomoravskou policii má na starosti zhruba třicetikilometrový úsek D 47 od Bohumína do Bravantic včetně klimkovického tunelu. Tři desítky ochránců zákona již řešily na pětapadesát dopravních nehod. Většina z nich skončila naštěstí jen pomačkanými plechy či lehčími zraněními. Těžké poranění ale utrpěl polský motocyklista, který v létě na kruhovém nájezdu v Ostravě-Přívoze nezvládl řízení a s motorkou skončil ve svodidlech. V nemocnici skončil i řidič VW Passat, který v prosinci loňského roku havaroval u Bohumína směrem na Ostravu. Na mokré silnici dostal smyk a narazil do dodávky, která se převrátila na bok.

Zvířecí nehody

Jak uvedl šéf dálniční policie Jiří Pátra, poměrně časté jsou srážky se zvěří. Před vozidly se již objevili zajíci, srny i divočáci. Do jednoho z nich narazilo i vozidlo cizinecké policie. Další řidič neubrzdil před stádem divokých prasat poblíž klimkovického tunelu. Právě tato část D 1 patří z hlediska zvěře k nejrizikovějším, jelikož tudy vede jejich tradiční migrační cesta. Hlídky však zaznamenaly i případy, kdy se před auty zjevili psi, kteří utekli bezdomovcům.

„Ostravská Kobra 11” se stará také o klimkovický tunel, který z hlediska bezpečnosti patří k nejmodernějším v Evropě. Při jeho konstrukci využili odborníci zkušenosti z různých neštěstí, ke kterým došlo na evropském kontinentu.

Mozek

Vše je řízeno z centrálního stanoviště Střediska správy a údržby dálnic v Ostravě-Přívoze. Dvojice dispečerů – jeden z dálniční policie, druhý ze správy silnic – má k dispozici záběry z několika kamer, detailní studii tunelů na obřím panelu i další důležité informace. Tunel dokážou uzavřít během několika minut, na dálku mohou také pomocí světelných panelů navigovat či zastavovat vozidla. Zatěžkávací zkoušku zažil tunel v létě, kdy řidič polského kamionu nerespektoval maximální povolenou výšku vozidla, která činí 4,8 metru. Motoristy na toto omezení s dostatečným předstihem upozorňují značky. Cizinec je však přehlédl, či ignoroval.

Před tunelem jsou naštěstí měřiče výšky v podobě červeno-žlutých šrafovaných tabulí zavěšených přesně 4,8 metru nad zemí. Pokud o ně vozidlo zavadí, na dispečerském pracovišti začne ihned blikat kontrolka. V té chvíli může obsluha tunel uzavřít a dotyčného řidiče kontaktovat vzkazem na světelné tabuli. Polského řidiče se nakonec díky tomu podařilo zastavit. Policistům tvrdil, že značku přehlédl.

Hazardéři

Vrásky na čelech policistů dělají také hazardující chodci, kteří si přes dálnici krátí cestu například do práce. To se týká zejména úseku ve směru od Lhotky a Hošťálkovic do Mariánských Hor. Další kategorii představují zvědavci procházející klimkovickým tunelem, do kterého je pěším vstup zakázán. K jejich smůle je ale pokaždé snadno odhalí instalované kamery. (per)