V autosedačce musí sedět dítě, které je maximálně 1,5 metru vysoké a váží do 36 kilogramů. Prvního května totiž skončila platnost dvou výjimek, které dovolovaly přepravovat v osobních autech více dětí bez autosedaček v případě, že řidič jel na dálnici nebo rychlostí komunikaci maximálně 70 kilometrů v hodině. Bez autosedačky může dítě převážet pouze taxi.

„Ptala jsem se lidí, kteří dělají na dopravě. Objasnili mi situaci a došli jsme k závěru, že autobusy mají výjimku, taxíky budou mít výjimku, ale že na nás nic podobného nevztahuje,“ upozornila Dagmar Jančálková, ředitelka Speciální školy a Dětského centra v Kopřivnici. Mezi klienty tohoto zařízení totiž patří hlavně handicapované děti, které musí denně svážet do školy, a odpoledne zase vozit domů služební automobil.

„Když budeme muset dát každému dítěti svoji sedačku, je to pro nás technicky takřka neřešitelné. Navíc každé dítě je jiné a potřebuje tudíž jinou nebo jinak nastavenou sedačku,“ poukázala Jančálková s tím, že nelze nechat sedačky v automobilu od rána do večera. „Děti v tom autě kolují, ráno jedeme minimálně na třikrát, než je svezeme.“

Ještě v dubnu se jednou jízdou svezlo do školy a domů osm, devět, někdy i deset dětí. Dnes je to maximálně sedm. „Naše auto je devítimístné. Když odečteme řidiče a doprovod zbývá nám sedm míst,“ popsala Jančálková, která nad novelou zákona kroutí hlavou. Nejen podle ní je nesmyslná. „A to ještě musíme každodenně nyní řešit, kam sedačky budeme ve škole dávat,“ dodala.

Jančálková se proto obrátila na místní poslance. „Mluvila jsem s panem Hrnčířem, který se spojil s ministrem dopravy Řebíčkem. „Pan ministr říkal, že je to při tvorbě zákona ani nenapadlo. Že byli lobbisté za autodopravu, lobbisté za taxikáře, avšak za postižené nelobboval nikdo,“ povzdychla si a pokračovala: „Ministr slíbil, že se na to podívá.“

Zda slib splnil nelze říct. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky je smutné, že novela postihla organizace starající se o nemocné nebo handicapované děti. „Stát má ale povinnost postarat se o zdraví a životy obyvatel. A nelze ani u postižených lidí hovořit o tom, že by pro ně měla platit nějaká výjimka,“ prohlásil a dodal, že žádná změna zákona se proto v tomto směru určitě nechystá.

Momentálně kopřivnická speciální škola zákon neporušuje. „Nemohou ale všechny děti jezdit denně do školy,“ naznačila Jančálková, která neví, jak to ale bude od nového školního roku. „Pokud se nic nezmění, budeme muset dopravu dětí přeorganizovat. Určitě se nám zvýší už tak velké náklady na svoz, týdně to bude i deset jízd navíc,“ odhadovala s tím, že ani sebelepší plán přepravy ale všechny nástrahy, za které může novela zákona o dopravě, nevyřeší. „Protože když rodiče ráno zavolají, že z nějakých důvodů dítě nepojede do školy, my už nestačíme zabezpečit náhradu,“ vysvětlila.