VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak města řeší parkování v centru?

Novojičínsko - Ve dnech 16.-22. září ve více než dvou tisících městech České republiky proběhl Evropský týden mobility, jehož završením bývá již tradičně Evropský den bez aut. Tento den, jehož vznik iniciovala Evropská komise již v roce 2000, si drží svůj stálý termín, a to 22. září.

23.9.2012
SDÍLEJ:

V některých novojičínských městech místa k parkování v centrech hlídají parkovací automaty. K vidění jsou například v Příboře či ve Frenštátě pod RadhoštěmFoto: Deník/Adam Knesl

Obě akce reagují na rostoucí problémy vznikající v důsledku automobilové dopravy. Při spalování paliv totiž nejen narůstá znečistění oxidem uhelnatým, ale zvyšují se také emise prachu a dochází k závažným smogovým situacím. Všechny tyto látky mají nepříznivý vliv na lidské zdraví a jsou původci mnoha závažných onemocnění, nemluvě o tom, že automobilová doprava velkou měrou přispívá k nárůstu hlučnosti ve městech.

Představitelé novojičínských měst neuvažují o tom, že by omezili vjezd starých a neekologických vozidel do některých svých částí, tak jako o tom uvažují v mnohých krajských městech. Pro radnice by to byla zátěž personální, administrativní a v neposlední řadě i finanční. A také je k zamyšlení, jestli by se omezování dopravy v tak malých městech projevilo na ekologii. Na tematické straně se však omezováním dopravy přece jen zabýváme. Zjistili jsme, jak se jednotlivá města postavila k řidičům při vjezdech do center měst.

Ve Frenštátě pod Radhoštěm parkování neomezují

Do Frenštátu, respektive na jeho malebné náměstí, není problém vjet automobilem. V době dopoledních hodin či akcí, kdy většina místních vyráží mimo město, není problém ani přímo v centru zaparkovat. Problém ovšem nastává v odpoledních hodinách a v případě, že u sebe nemáte drobné do parkovacího automatu. Právě ten je totiž nedílnou součástí parkovacích míst v centru města.

Město Kopřivnice oproti Frenštátu pod Radhoštěm klasické náměstí nemá. Lidé tak mohou parkovat v blízkosti supermarketu Albert, sousedícího s tamní pěší zónou, či u radnice. Tato situace se má však brzy změnit. „Již nějakou dobu je zpracován projekt, který parkování v centru města výrazně omezí. Obyvatelé žijící v domech v blízkosti pěší zóny mají problémy v odpoledních a večerních hodinách odstavit své vozy, a to přesto, že míst na parkování je relativně dost. Na nich ale často stávají turisté, návštěvníci Kopřivnice, či lidé, kteří před svými domy místo k zaparkování nenašli," vysvětlil důvod plánu zavést rezidentní a abonentní karty v Kopřivnici před časem tamní starosta Josef Jalůvka. Ačkoliv plány má radnice velké, zatím jejich realizaci brzdí stavební boom, který ve městě už půl roku panuje. Po skončení všech oprav by se ale změny v parkování měly rozběhnout naplno.

V Bílovci se lidé dostanou autem na náměstí neomezeně. Parkování osobních aut je zde povoleno na vyhrazených místech a město jej před několika lety zpoplatnilo. Kontrolu zde provádějí městští strážníci.

Také obyvatelé a návštěvníci Fulneku se mohou vypravit do centra města bez problémů. I když zastupitelé několikrát uvažovali o zpoplatněném parkování, je parkování na náměstí a v přilehlých ulicích stále zdarma.

Do obou měst se však nedostanou nákladní auta, pro něž je vjezd do centra, až na dopravní obsluhy, zakázán. Zato v Odrách mohou přes náměstí projíždět jak osobní auta, tak i ta nákladní, která směřují dál na Hranice. Oderští to vnímají jako velký problém, v současné situaci se s tím však nedá nic dělat. Parkování na náměstí a v okolních ulicích není taktéž zpoplatněno.

Jediným městem na Novojičínsku, kde se lidé automobilem i přes neexistující zákaz do centra nedostanou, je Studénka. Tamní architektura totiž náměstí čtvercovitě uzavírá a vjet do něj tedy není možné. Dříve proto byli lidé zvyklí vozy odstavovat v sousedních uličkách. Vloni ale studénecká radnice vydala zákaz parkování v těchto prostorách a lidé tak své vozy musí odstavovat na nedalekém parkovišti u supermarketu Lidl. (jah)

Nový Jičín: do středu města jen za poplatek

Nový Jičín se snaží automobilovou dopravu utlumit především v městské památkové rezervaci, která je tvořena historickým centrem. Vjezd vozidel je zde zpoplatněn.

Dvacetikorunu si musí připravit ten řidič, který hodlá jet přímo na Masarykovo náměstí nebo do postranních uliček. „Jedná se o prostor Městská památková rezervace Nový Jičín ohraničený vnitřní stranou ulic Generála Hlaďo, Tyršova, Štefánkova a Sokolovská," informuje vyhláška. Ignorovat nařízení se příliš nevyplatí, neboť městská policie hlídá dodržování této konkrétní vyhlášky v Novém Jičíně velice aktivně, a tak se jízda leckdy prodraží o stokoruny. „Pro účely kontroly musí být toto potvrzení umístěno ve vozidle viditelně za čelním sklem tak, aby všechny údaje na potvrzení byly čitelné zvenčí vozidla," stojí dále v nařízení.

Platit však nemusejí všichni. Od poplatku jsou osvobození rezidenti, dále lidé, kteří v dané lokalitě podnikají a také držitelé ZTP a jejich průvodci. U automatů, u kterých je třeba při vjezdu do centra zastavit, nemusejí zastavit řidiči aut, která patří novojičínské radnici a její příspěvkové organizaci, a také vozidel České pošty. Ostatním řidičům slouží k zaparkování nedaleké parkovací plochy. Neobejdou se však bez parkovacího kotouče, neboť Nový Jičín je rozdělen do parkovacích zón. Proto je zapotřebí bedlivě sledovat informační tabule u jednotlivých míst.

Parkování v centru za poplatek je možné v Příboře. Pokud řidiči nechtějí dostat pokutu, měla by jejich první cesta po příjezdu mířit k parkovacím automatům. Za půlhodinu stání zaplatí pět korun, za hodinu deset. Toto nařízení zdejší radnice platí ve všední dny od 7 do 18 hodin, v sobotu do 7 do 12 hodin. (edm)

Na příborském náměstí je zaparkování automatů běžnou praxí. Místo k stání si však návštěvníci centra musí zaplatit.

Náměstí ve Štramberku vyhradili jen pro místní obyvatele

Snad v žádném jiném novojičínském městě nebyla otázka parkování či vůbec vjezdu automobilů do centra města tolik probíraná jako ve Štramberku. Tamní radnice dlouhá léta plánovala změnu bolavého systému vjíždění a parkování. V letošním roce konečně přišla „revoluce".

Od letních měsíců je, co se týka parkování v centru Štramberka, všechno jinak. Tam, kde dříve postávaly automobily patřící cizincům z řad turistů, dnes mohou stát pouze místní. Město i přes řadu kritiků zavedlo nový způsob parkování. „V našem městě v současné době fungují takzvané rezidentní a abonentní karty, takže v nejfrekventovanějších zónách Štramberka nyní mohou parkovat pouze ti, kteří si místo zaplatili," uvedl před časem starosta města Jan Socha.

Radnice se k nepříliš populárnímu kroku rozhodla poté, kdy situace s parkováním byla ve městě neúnosná. „Auta lidí a zejména Štramberk zažil v letošním roce opravdovou revoluci. Konečně došlo na slova radních a v centru zaparkují turisté už jen zřídka.pak turistů stála opravdu všude. Před rodinnými domy, vjezdy do zahrad a garáží, cesty byly mnohdy zúžené natolik, že hasiči či autobusová doprava měli problém vůbec projet. A to nemluvím o zimních měsících, kdy vše zkomplikoval ještě sníh," zavzpomínal na problémy starosta Socha.

Nový systém ve Štramberku funguje nějaký ten pátek a jak se zdá, kromě toho, že přinesl kupu práce tamní městské policii, lidé si na něj pomalu zvykají. „Na náměstí zůstalo pár míst, kam člověk může auto na hodinu postavit, ale jen s papírovými hodinami. I když je to někdy nepohodlné a člověk musí na centrální parkoviště u školy, protože centrum je plně obsazené, mohlo se nám taky stát, že by centrum pro vozidla uzavřeli úplně," smířil se se současným stavem jeden z místních obyvatel. Jeho obavy o uzavření náměstí Štramberka nejsou plané. Jak se nechal starosta města Jan Socha několikrát slyšet, rád by průjezd městem v budoucnu umožnil pouze místním obyvatelům. Pro všechny ostatní by na okrajích města měla sloužit záchytná parkoviště. Na jejich vybudování ale zatím nejsou finanční prostředky, proto vize, že se Štramberkem budou turisté a návštěvníci procházet pouze po svých, je zatím jen vzdálenou hudbou budoucnosti. (jah)

Autor: Adam Knesl, Jana Hromočuková

23.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

FILIP WALICA, Příbor, nar. 16. 10. 2017, 50 cm, 3,20 kg. Nemocnice Nový Jičín.
12

Vaše miminka - noví občánci našeho okresu

Sledování výsledků parlamentních voleb ve štábu ANO, 21. října v Praze. Ivo Vondrák
29

Králem voleb v kraji je Ivo Vondrák. Nemám ambici být ministrem, řekl Deníku

To jsou oni! Podívejte se, kdo bude nově hájit zájmy Moravskoslezského kraje

/FOTOGALERIE/ Kteří poslanci budou po volbách v dolní komoře parlamentu zastupovat a hájit zájmy Moravskoslezského kraje? Nejvíce mandátů získalo hnutí ANO. Podívejte se, kdo patří mezi nově zvolené poslance.

ANO dosáhlo výsledku, na který u nás bývala zvyklá ČSSD

/SLEDOVALI JSME ON-LINE, FOTOGALERIE Z VOLEBNÍCH ŠTÁBŮ/ Spočteno, podtrženo, hotovo. Volby v Moravskoslezském kraji jasně vyhrálo hnutí ANO s hejtmanem Ivo Vondrákem v čele, drtivou porážku naopak utržila ČSSD, kterou v regionu vedl celostátní lídr Lubomír Zaorálek. K urnám přišlo 551 446 lidí, čímž účast dosáhla 55,86 procent.  

AKTUALIZOVÁNO

VOLBY 2017 V KRAJI: Oranžovou v Moravskoslezském kraji vystřídala modrá

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Volební výsledky v Moravskoslezském kraji jsou sečteny, vítěze parlamentních voleb 2017 známe. Hnutí ANO sesadilo z pomyslného trůnu ČSSD.

Skopalová přivezla ze Znojma zlato

První příležitost, jak si otestovat svou výkonnost na začátku nové sezony, měli při nedávné Velké ceně Znojma členové Plaveckého klubu Nový Jičín, kteří se v přípravě musejí potýkat s problémy vinou uzavření novojičínského bazénu.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení