Dvacet minut po dvanácté hodině v pondělí vyjela ze zastávky Vřesinská první tramvaj na nově zabezpečenou trať. Nastoupila do ní i Blanka Kubíčková a spokojeně si otevřela knížku.

„Já to nějak nevnímám, většinou si čtu. Ale dcera byla v té havarované tramvaji a bála se potom jezdit. Čtrnáct dní po nehodě jezdila jen autobusem. Doteď jí nedělá dobře, když má jet sama,“ odpovídá na otázku, jestli je nyní klidnější, když má trať moderní zabezpečení.
„Jel jsem tramvají těsně před tím, než se to stalo. Měl jsem štěstí. Takže jsem v každém případě rád, že to zabezpečovací zařízení tady je,“ říká další cestující do Vřesiny Pavel Klanica.

Trať je nyní nejen bezpečnější, ale po zhruba tříměsíční zkušební době by se měl provoz tramvají taky zrychlit. Po nehodě, která se tam před rokem stala, totiž dopravní podnik zavedl některá nová opatření, čímž se cestování na této lince prodloužilo. Kromě omezení rychlosti tramvají v některých úsecích provoz zdržovalo také to, že řidiči museli před vjezdem do jednokolejného úseku telefonicky kontaktovat dispečera, aby jim povolil jízdu do další tratě. A to nyní odpadne.

„To je dobře. Bylo to teď hodně zdlouhavé. Jezdím pravidelně do práce a musím jezdit o hodinu dříve, protože ty jízdní řády se posunuly, a tím pádem mi to nesedí,“ říká Kubíčková.

Komplexní bezpečnostní systém za dvanáct a půl milionu korun je složen z prvků, které se používají při zabezpečení železničních tratí. „Systém umí zajistit, že se nemůže stát, že se tramvaje srazí. Pokud jeden řidič pojede na červenou, veškerá doprava se okamžitě zastaví. Vypne se totiž přívod proudu. To je myslím to nejdůležitější pro cestující,“ konstatoval Zdeněk Chrdle, generální ředitel společnosti AŽD Praha, která zakázku na zabezpečení trati získala.

Původně mělo být zabezpečení hotovo do konce loňského roku. Kvůli komplikacím při získání stavebního povolení však firma termín nestihla. „Mrzí nás, že to nemohlo být dříve, ale nakonec je dobře, že se to povedlo a že se podařilo všechno namontovat tak, aby už se nemohlo opakovat to, co se tady stalo,“ uvedl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Protože firma AŽD nestihla práce na zabezpečení v termínu, nabíhalo jí denně padesátitisícové penále. Nyní tato částka činí asi 4,8 milionu korun. „Jsme připraveni penále vymáhat, teprve se ta situace bude ale analyzovat,“ sdělil Albrecht.

Tragická nehoda se na jednokolejce stala 11. dubna loňského roku, kdy řidič nepočkal na křižování tramvají. Z celkového počtu 87 cestujících tři zemřely, jedenáct jich bylo zraněno velmi těžce. Téměř všechny zraněné cestující z havarovaných tramvají – kromě těch, kteří ještě stále neukončili léčení – už dopravní podnik odškodnil. Řidiče soud zatím nepravomocně potrestal třemi lety vězení za obecné ohrožení, ten se proti rozsudku odvolal.