Na to, zda je mezi nimi rozdíl, v čem a proč jsou elektronické aukce výhodné třeba i pro města a obce a v čem jsou obranou proti korupčnímu prostředí, jsme se zeptali Antonína Polického, ředitele Asociace poskytovatelů a uživatelů elektronických nástrojů pro výběrová řízení a elektronické aukce (APUEN).

„Aukčních serverů, nazývaných někdy i aukční portály, je několik, a pokud vím, nejsou nijak oborově profilované. Mají spíš charakter bazarů nebo jakýchsi takzvaných obchoďáků. To ale není typ elektronické aukce vhodné pro profesionální nákup institucí a firem. Elektronické aukce pro profesionální použití se v mnohých ohledech liší. Především v tom, že je používán specializovaný software, který pro použití ve státních institucích musí být navíc certifikovaný. Jedna profesionální aukce také mnohdy obsahuje více různých položek soutěžených najednou, například mnoho různých druhů léků. Jednotliví účastníci elektronické aukce neznají ostatní účastníky ani pod pseudonymy a profesionální aukce také nekončí v určitou dobu, jako u veřejných aukčních portálů. Standardně se prodlužuji, dokud už nikdo nedá novou nabídku. Tím je zajištěno, že vítězná nabídka je opravdu ta nejlepší,“ říká v úvodu rozhovoru Antonín Polický.

Aukcí se zúčastňují i města a obce. Proč jsou pro ně výhodné?

Má to tři důvody. Prvním je úspora času, protože jednou připravenou aukci už pak stačí jen zkopírovat, dopsat nové termíny a znovu spustit. Příprava elektronické aukce s vhodným software trvá přibližně stejně dlouho jako příprava „papírového“ výběrového řízení. Navíc tímto způsobem lze najednou jednat s mnoha firmami, které mohou být kdekoli ve světě. Druhým důvodem je transparentnost, každý z účastníků zná nejlepší nabídku každé položky, neví však, kdo ji zadal a má možnost na ni reagovat. Je zaručeno, že všichni účastníci mají opravdu rovné podmínky, a to je i silný protikorupční účinek. Třetím důvodem jsou finanční úspory dané právě tím, že jednotliví účastníci mohou reagovat na nabídky svých konkurentů, takže cena je mnohdy tlačena výrazně dolů.

Říká se, že e-aukce nepřeje korupčnímu prostředí. Nemůže to být jeden z důvodů, proč se až tolik zatím nevyužívá u veřejných zakázek?

Samozřejmě, že může, ale jsem přesvědčený, že hlavním důvodem je neznalost a odpor k čemukoli novému. O aukcích se hodně mluví, v současné době jimi politici ve volebních programech zdůvodňují úspory, ale z mé osobní zkušenosti si troufnu říci, že vlastně nevědí, o čem mluví. Nemají o aukcích informace, nevědí nic o jejich aplikacích, jak je řídit a organizovat. A pokud není tlak shora, lidé na nižších pozicích nemají až na výjimky žádný důvod něco měnit. Takže za hlavní důvod poněkud pomalejšího prosazování e-aukcí považuji neznalost a nechuť měnit zavedené zvyky a postupy.

Existuje možnost, že by e-aukce ve státním sektoru byla jediným zákonným prostředkem pro veřejné zakázky?

Umím si to představit a není to představa nereálná. Jsem přesvědčen, že současný pasivní systém centrální evidence výběrových řízení, který je vlastně jen jakousi úřední deskou, se změní na aktivní státní systém pro řízení a kontrolu výběrových řízení. Ty budou probíhat elektronicky a na internetu pak budou v každém okamžiku přístupné každému občanovi.