Lávky pro pěší, jenž hojně využívali obyvatelé Šenova u Nového Jičína, jednoho večera zmizely. Psal se tehdy 25. červen a mnohým lidem změnil život od základů. Blesková povodeň se podepsala na stavu majetku obyčejných lidí i obecního zařízení. Do této skupiny patřily také mosty. Lávky pro pěší, které tvořily důležitou spojnici mezi oběma břehy, pod náporem divoké vody nevydržely a zřítily se do zpěněných vln.
Teprve po několika měsících po obnovených lávkách znovu procházejí lidé za prací, do školy i do města. Ještě do čtvrtečního odpoledne byly vstupy na lávkách opásány červenobílou stuhou s výstražným Vstup zakázán. Ve tři hodiny už po nich nezbylo ani stopy. Starosta obce totiž slavnostně uvedl mostky do provozu. „Příští týden to bude pět měsíců, kdy jsme se všichni žalostně dívali na naši obec. Pomaličku se z toho snažíme dostat a uvidíme, jak nám to půjde dál. Nejdůležitější jsou asi ty lávky, aby se lidé a obzvláště děti dostaly, tam kam potřebují. Budeme se snažit i nadále pracovat, abychom v tom pokračovali a jen nečekali, až to za nás někdo udělá, nikdo to totiž neudělá,“ sdělil přítomným starosta Vladimír Demeter.
Obec chce dořešit bezbariérové nájezdy
Na otevření dvou obnovených lávek se přišly podívat i skupinky obyvatel, kteří novou podobu mostu hodnotili veskrze kladně. „No já to vnímám velice pozitivně, protože to tady chybělo. Autobusová zastávka a všechno bylo uzpůsobeno mostku, a když jsem šla z města s těžkými taškami, autobus byl fajn, ale lávka nebyla,“ posteskla si obyvatelka Šenova Zdeňka Slabá.
Lávku už provizorně někteří z cyklistů i chodců užívali, i když byla přepásána. Jen za krátkou dobu asi deseti minut zde prošla maminka s kočárkem, dva cyklisté i děti. „Já se jim vůbec nedivím, oni jsou už taky trochu nervózní. Jak vidí, že tady lávka stojí, tak ji použijí, jen aby se jim nic nestalo,“ pousmál se Ivan Kudra, stavbyvedoucí firmy Swietelsky, která obě lávky postavila. Obec by také chtěla dořešit bezbariérové nájezdy na lávky a zábradlí v okolí mostu. Kromě stavby se tady totiž prováděla i výztuha břehů Jičínky. Tyto práce však provádělo Ředitelství silnic a dálnic, aby zabránilo možným posuvům vozovky silnice I/47 po povodni.
Neméně zajímavou kapitolou šenovských mostů je i ten, který před povodní stál u tamějšího kostela svatého Martina. Voda jej však těžce narušila a nebylo možné jej opravit, na řadu tedy přišly demoliční stroje. „Samozřejmě, lidé na to čekají. Jsme teď ve fázi příprav projektové dokumentace. Most, který tam stál původně v tom provedení, už být nemůže, protože Povodí Odry k tomu má výhrady. Předpokládám, že by tam nový most mohl stát v příštím roce v létě. Měl by mít nosnost zhruba čtyřicet tun,“ dodal Demeter.