Soutěž mapuje, jakým způsobem radnice poskytují služby občanům, respektive jak jednoduché a pohodlné je využívání těchto služeb v jednotlivých městech, jak jsou radnice transparentní a akční.

Sleduje se míra online řešení agend, otevřenost, úroveň komunikace nebo možnosti participace občanů. Mezi posuzovanými kritérii je například počet úředních hodin, elektronizace poskytovaných služeb, zavádění online nástrojů a mobilních aplikací, možnost bezhotovostní platby správních poplatků a další.

Obnovené městské centrum v Kopřivnici, 25. října 2023.
Proměnu centra dokumentuje osmiminutový časosběrný snímek

Celkem je hodnoceno přes osmdesát kritérií, které ministerstvo ověřuje v praxi. „Přívětivé úřady poskytují nadstandardní služby nebo běžné služby v nadstandardní kvalitě,“ shrnují pořadatelé. Do letošního ročníku soutěže se přihlásilo 130 úřadů obcí s rozšířenou působností a magistrátů statutárních měst.

S trochou nadsázky se dá říci, že v Moravskoslezském kraji poskytuje lepší služby už jen Ostrava, ovšem ta se svou velikostí, rozpočtem, ani počtem úředníků nedá s Kopřivnicí srovnávat.

„Být druhým nejpřívětivějším úřadem v kraji je velký úspěch a je úžasné, že v kvalitě překonáváme i města s mnohem většími rozpočty. Velký vliv na to má letos ukončený projekt Kvalitní úřad Kopřivnice, v rámci něhož jsme udělali velký posun v elektronizaci a komunikaci. Řada aktivit, které jsou jinde považovány za nadstandard, jsou u nás v Kopřivnici zcela běžnou záležitostí. Tím mám na mysli například informování obyvatel nad rámec našich povinností nebo možnost objednat se na návštěvu i mimo úřední hodiny. Děkuji tímto všem svým kolegům za jejich přívětivý a proaktivní přístup. Jsem hrdý, že jsem součástí tak skvělého týmu,“ uvedl tajemník Josef Procházka, který ministerské stříbro minulý týden převzal.