Přibližně 1700 městských bytů spravuje pro kopřivnickou radnici soukromá realitní společnost Rekaz. Právě na ni se v těchto dnech obracejí lidé se stížnostmi, že mají platit nedoplatky za vodu. Správce bytů ale vše vysvětluje chybou v programu či selháním lidského faktoru.

Chyba se například dotkla manželů Mužných. „Dostali jsme vyúčtování a v něm stálo, že jen za studenou vodu dlužíme dvacet sedm tisíc,“ uvedla Mužná s tím, že se divila, kde by tolik vody ve dvoupokojovém bytě spotřebovala. Víkend i První máj strávili Mužní v nejistotě. Ve středu si pak šli situaci objasnit na Rekaz. „Tam nám řekli, že to je asi chyba. Ale žádná omluva, nic. Navíc jsme se ještě dozvěděli, že můžeme být rádi, že naši reklamaci berou na vědomí,“ prozradili Mužní co se od zaměstnankyň Rekazu dozvěděli.

Podle pracovnic Rekazu navíc nemůže lidem nikdo zaručit, že jim nebude dluh, i když je chyběn vypočítaný, stržen ze SIPA. „To je nesmysl, nic takového se nestane,“ brání firmu její jednatel Josef Zima s tím, že chyb není při zúčtování moc. „Budeme přepočítávat jeden dům na Francouzské ulici. Byly i nějaké komplikace na Kadláčkově ulici, tam ale reklamace vyřídíme jinak,“ poukázal. Jak se mohlo stát, že Mužní dostali fakturu na sedmadvacet tisíc nedokázal přesně vysvětlit. „To je případ se stěhováním, kdy se během roku měnili nájemníci v bytě,“ tvrdil Zima.

Když ale zjistil, že Mužní bydlí v bytě delší čas, přišel s jiným vysvětlením. „Tak to může být chyba programátora. Tady už není nikdo, kdo by to po něm tak kontroloval. Taky se stává, že lidé špatně opíšou stav, nebo si vodoměr popletou s plynoměrem,“ snažil se majitel realitky, která spravuje městské byty, svést chybu na nájemníky. „Zákon ale počítá s chybami a právě od toho je reklamační lhůta,“ dodal Zima.

Spíše nedopatřením vznikají chyby ve vyúčtování. Míní to alespoň vedoucí bytového odboru města Igor Kocurek. „Veškeré reklamace musí nájemníci uplatnit u Rekazu,“ vzkázal těm, co mají u vyúčtování za služby pochybnosti. Zkušenosti s firmou hodnotit nechtěl.