Před důchodem si manželé z Ostravy chtěli nově zařídit domácnost. Naspořeno neměli, a tak si na své plány museli půjčit. Pak ale přišla neočekávaná rána, muž zemřel a pětapadesátiletá uklízečka zůstala na splácení půjček sama.

„Pomohli jsme jí podat návrh na povolení oddlužení. A soud jí to umožnil,“ říká Veronika Bílá z Občanské poradny Společně-Jekhetane, která radí lidem, jak se dostat z dluhové pasti.

I když příští léta nebudou pro zmíněnou uklízečku jednoduchá, alespoň bude moct žít bez obav, kdy na dveře zaklepe exekutor. Z čistého příjmu něco přes dvanáct tisíc korun, které má jak ze svého hlavního zaměstnání, tak z druhého, ve kterém si přivydělává opět úklidem, jde na splátky skoro polovina. Na měsíc života jí zůstává 6200 korun.

Zákon umožňující „osobní bankrot“ začal platit na počátku minulého roku. „Za rok 2008 bylo rozhodnuto o oddlužení ve 199 případech,“ vyčíslila mluvčí Krajského soudu v Ostravě Barbora Plchotová. A podle odborníků se dá očekávat, že kvůli hospodářskému poklesu a rostoucí nezaměstnanosti bude počet žádostí o oddlužení přibývat.

„Podobným problémům se dá předejít,“ zdůrazňuje Veronika Bílá z poradny Společně-Jekhetane, která má sídlo v Ostravě-Přívozu na Palackého ulici. Dříve její služby vyhledávali hlavně Romové, teď se ale na ně obracejí lidé z celé Ostravy a okolí. Mohou se tam dovědět, podle čeho si půjčku vybrat, na co je vhodné si půjčit, jaká jsou rizika zadlužení či jaká jsou práva a povinnosti exekutorů.

Občanská poradna je zapojena do projektu Proti dluhové pasti Asociace občanských poraden a dvou velkých českých bank. Své služby poskytuje poradna zdarma. Měsíčně vyřídí nejen v Přívoze, ale i v porubské pobočce na Dělnické ulici kolem sta dotazů. A to jak osobních, tak telefonických na čísle 596 113 890, nebo prostřednictvím e-mailu poradna@jekhetane.cz.

„Lidé mají poslední dobou větší strach, že třeba přijdou o práci a nebudou mít z čeho splácet,“ sdělila Bílá. Podle ní se pak řada lidí dostane do fáze, kdy řeší splácení jedné půjčky tak, že si vezmou další, a to u stále horších a horších firem, které sice slibují půjčku až do domu a bez prokazování příjmů, ale za lichvářský úrok a řadu dalších poplatků.

„Cílem dluhového poradenství není odrazování od půjček, ale zamezení stavu, kdy se občan stává otrokem svých dluhů. Pokud se ovšem jednotlivec nebo rodina ocitnou v dluhové pasti, umíme navrhnout řešení takovéto situace, pokud má dlužník opravdový zájem svou situaci řešit,“ dodala Bílá s tím, že se snaží s lidmi řešit problém celkově, tedy jim i poradit, kde zažádat o rekvalifikaci, nebo jim pomohou najít přivýdělek.

Dlužníci a lidé ve finanční tísni mohou využívat i další poradnu, která nově začala působit v Ostravě. Ta je pobočkou pražské Poradny při finanční tísni, kterou stejnojmenná obecně prospěšná společnost otevřela loni v lednu.

Během roku vyhledalo pomoc pražského pracoviště více než čtyři tisíce lidí, z toho nejméně šest set bylo obyvatel Moravskoslezského kraje. „Ukázalo se, že lidé na severu Moravy jsou velmi zatíženi zadlužeností. Otevřením druhé poradny v Ostravě jsme proto vyšli vstříc poptávce,“ vysvětlil ředitel poradny David Šmejkal.

Lidé mohou bezplatně konzultovat insolvenční řízení, návrh na povolení oddlužení nebo například průběh exekučního i soudního řízení. Poradnu mohou lidé navštívit osobně v budově Ústředního autobusového nádraží na Vítkovické ulici v pracovní dny od 8 do 18 hodin. Poradci je vyslechnou rovněž telefonicky na bezplatné telefonní lince 800 722 722, která ale bude fungovat jen v pondělí. Zbývající pracovní dny mohou lidé volat na číslo 595 535 740.