Sankce se týká dvou událostí, které se v minulosti odehrály na jednokolejce ve Vřesině u Ostravy. Tedy na stejné trati, na níž v dubnu letošního roku došlo k tragické srážce tramvají. Nehoda si vyžádala tři životy a desítky zraněných. Ostravský dopravní podnik podle Drážní inspekce minimálně ze dvou předchozích případů předčasných vyjetí tramvají z výhybny věděl, že trať není ideálně zabezpečena. Nikomu to však tehdy nenahlásil, viditelný krok pro větší bezpečnost neudělal.

Milionovou pokutu dostal v červnu od inspekce právě za svůj „vlažný“ přistup k varovným signálům na závažný problém. Ministerstvo dopravy po odvolání DPO vrátilo záležitost Drážní inspekci zpět. Ta ale dál trvá na svém. Udělala sice v rozhodnutí několik doplnění, výši pokuty ale zachovala stejnou.

„Náš postoj k této věci se nemění a je stejný jako na konci června. Pořád si myslíme, že šlo o mimořádné události, které nám ostravský dopravní podnik nenahlásil. Nezjistil jejich příčinu, a proto ani neudělal opatření k předcházení možným nehodám do budoucna,“ vysvětlil Zdeněk Neusar, tiskový mluvčí Drážní inspekce. Jak dále dodal, DPO se může opět odvolat u ministerstva dopravy. „Zároveň by však měl co nejrychleji instalovat na této trati potřebné zabezpečovací zařízení,“ dodal Neusar.

Mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht Deníku potvrdil, že přepravce obdržel nové rozhodnutí Drážní inspekce. Právníci společnosti ho podle něj v tuto chvíli analyzují a pak se rozhodne, jaké kroky v této věci budou dále podniknuty.

„Nadále se domníváme, že jsme tehdy nepochybili. Šlo o to, že zmiňované případy z minulých let Drážní inspekce považuje za mimořádné události, které by se jí měly hlásit, kdežto my jsme je považovali za události provozní. Tramvaje se nepotkaly přímo na jednokolejce, řidič pouze částí vozidla povyjel za takzvaný námezník výhybny a po následném zastavení provozu vozidel na trati se vrátil zpět. Navíc jsme to také řešili, a to vnitropodnikovými opatřeními,“ přiblížil stanovisko DPO Miroslav Albrecht.