„Přijel jsem, abych odstranil miny, které na mě nastražilo Ředitelství silnic a dálnic,“ říkal přesně před rokem tehdejší ministr dopravy Vít Bárta, když přijel na návštěvu do Moravskoslezského kraje. Pomyslnými minami byly rozestavěné stavby, které předtím neuváženě zastavil.

Včera, rok poté, přijel do kraje ministr dopravy znovu, tentokrát Bártův nástupce Pavel Dobeš. Další „miny“ k odstranění totiž v regionu stále zůstávají! Patří k nim především dokončení Prodloužené Místecké, která trápí obyvatele Ostravy, dostavba silnice I/11 v Mokrých Lazcích, z níž jsou zoufalí Opavané, nebo plánovaný obchvat Frýdku-Místku.

Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok ve výši 37 miliard korun s těmito stavbami bohužel nepočítá, což zvedá ze židlí politiky i místní občany. Co na to ministr?

Priority: Místecká a Lazce

„Budu bojovat na úrovni vlády o navýšení rozpočtu na příští rok pro svůj resort aspoň o sedm až devět miliard korun. Pokud se to podaří, tak by se příští rok stavěla dál Prodloužená Místecká i Mokré Lazce,“ prohlásil včera v Ostravě Dobeš.

Podle Miroslava Nováka, náměstka hejtmana pro oblast dopravy, by dostavba obou cest měla mít prioritu číslo jedna. Hned na druhém místě je pak stavba nových důležitých cest, jako je frýdecko-místecký obchvat nebo úsek I/11 na Třinecku směrem na Slovensko.

„Zazněl příslib ministra dopravy, že dojde k navýšení rozpočtového rámce a stavby budou v příštím roce pokračovat. Je to příslib ministra, čemu víc mám věřit,“ konstatoval po jednání na krajském úřadě Novák.

Diskuze až příští rok

Ve vyřešení dlouhodobých dopravních komplikací na silnici I/11 mezi Ostravou a Opavou kolem Mokrých Lazců věří i Pavla Brady, náměstkyně opavského primátora. „Je nutné tu cestu dostavět, protože současný stav přináší problémy řidičům, Opava je špatně dostupná a přichází o investory,“ vyjádřila se Brady.

Aleš Boháč, náměstek ostravského primátora pro oblast dopravy, pak zdůraznil, že na jedné straně je nutné dokončit Prodlouženou Místeckou, která protíná město, ale zároveň je potřeba začít stavět i Prodlouženou Rudnou.

O termínu jejího zahájení se však podle ministra bude moci diskutovat až příští rok, kdy by měly být vykoupeny všechny potřebné pozemky. „V září předložím zastupitelstvu materiál na další výkupy pozemků pro Prodlouženou Rudnou, aby byla připravena a ministerstvo dopravy s ní počítalo,“ doplnil Boháč.

POSTŘEH MARTINA PLEVY

Ministři občas přijedou, přivážejí ale hlavně sliby

Špatné ovzduší, chybějící důležité silnice. To jsou zřejmě dva největší nešvary tohoto kraje. Jen za poslední dva roky už do Ostravy kvůli těmto problémům přijelo několik ministrů jak životního prostředí, tak dopravy. Po jejich návštěvě vždy svitla jiskřička naděje, že by mohlo být brzy líp.

Naposledy takovou jiskřičku zažehl včera současný ministr dopravy Pavel Dobeš, který při návštěvě kraje slíbil, že bude bojovat za zvýšení rozpočtu pro svůj resort, aby nám tu ty naše cesty mohl dostavět. Věřme, že se mu to podaří, ale kolikrát už jsme podobný slib slyšeli?

Optimismus s odjezdem ministerské delegace zatím většinou střídala pokračující zoufalost nad tím, jak je zlepšení situace stejně daleko, jako je v očích Pražanů vzdálenost mezi hlavním městem a Ostravou. Zatímco my víme, že se k nim dostaneme zhruba za tři hodiny, oni si prý stále myslí, že k cestě na „východ“ potřebují minimálně celý den. A pak má člověk čekat nějaké zlepšení…