Proč se ta rekonstrukce děje?

Prvopočátek byl někdy před jedenácti či dvanácti lety, kdy se podepsala nějaká dohoda o zkvalitnění zdejší dopravy. Mimo jiné se hovořilo i o dostavbě Svinova, souvisí s tím elektrifikace trati na Opavu a podobně. A jedním z těch projektů je přímé kolejové napojení mošnovského letiště na druhý železniční koridor.

Takže nejde jen o napojení letiště, jak se stále hovoří…

Je to systémové opatření. Mělo by to sloužit nejen pro potřeby letiště, ale k celkové rekonstrukci trati Studénka Veřovice, která byla přeložena někdy po výstavbě letiště v padesátých letech. Původně vedla mezi rybníky kolem Albrechtiček. Zbyly tam prakticky jen mosty. Když se vystavělo letiště, tak trať byla přeložena do současné trasy. Od té doby se na ní neudělalo téměř nic, co by se týkalo nějaké modernizace.

Víte, kdy trať byla založena?

Původně byla směrem na Štramberk, odkud se vozil vápenec do Vítkovic a na Veřovice. Tu trať postavili snad před sto padesáti lety jako soukromou štramberskou dráhu. Vedla od Příbora až do Veřovic. Pak, jak už jsem říkal, se kvůli letišti musela část trati přeložit. V Sedlnicích se postavilo nové nádraží a přibyla autobusová linka přímo na letiště. Tenkrát to mělo z velké většiny vojenský provoz. Takže tam bylo lidí jako much, podobně jako v Příboře a okolních městech. Pak se to utlumilo, nicméně trať a letiště zůstaly. A teď je snaha, aby se pro potřeby letiště vytvořily vhodné podmínky. Tak aby bylo konkurenceschopné.

Povede trať přímo až na letiště?

Původně to měl být nějaký úsek ze Sedlnice k příletové hale a mělo to být v podzemí, aby se šetřilo místem. Je to první projekt tohoto druhu v České republice. Zatím je vše ve schvalovacím procesu na regionální radě. Ale aby se vše stihlo, tak už se modernizuje nyní. Ta trať má několik významů. Je to velmi potřebný krok. Nás to zajímá i z pohledu zaměstnanosti a celého dopravního propojení tohoto regionu postiženého průmyslovou transformací.